• Norrland82

Är man automatiskt djurplågare för att man äter kött?

Vet inte hur många ggr jag fått höra det nu. Det är man inte, det är naturligt att äta kött, det har vi gjort i alla tider. Jag tycker det är fel att försöka få människor att få dåligt samvete av folk som av någon anledning vill äta på annat sätt än dom flesta. Vi köttätare har förvandlats till nå slags okänsliga personer som inte bryr oss om djuren..hur vet ni det?? Jag har inte slaktat nåra djur o skulle göra det heller. För mig är vissa djur mat och vissa djur husdjur..och det är en stor skillnad...jag tycker inte djur ska lida..utan dom ska slaktas på ett humant sätt...men dom är mat för mig o det är så jag ser dom..självklart ska dom ha ett värdigt liv innan dom blir mat. Vi köttätare bär ju inte skulden till att djuren behandlas illa....så en gång för alla. Vi köttätare är INTE djurplågare...Det är en kränkning...vi gör bara det som människan gjort i alla tider...äter andra djur. Kommer aldrig förstå hur det kan va fel. Vad gör oss köttätare till djurplågare?...fått höra det massor av ggr och det är helt galet. Tror att dom flesta köttätare håller med mig.

• Svar på tråden Är man automatiskt djurplågare för att man äter kött?
  • LillaLinan

Är man djurplågare om man råkar köra på en älg vilket resultatet blir om man inte skuter älgar varje årFundersam

• Svart ros

Bara för att man äter kött så är man ingen djurplågare. Däremot tycker jag att sålänge man inte bryr sig om djurs lidande och fortsätter köpa produkter av djur så är man delaktig i djurplågeri. Kan man äta kött eller klä sig i päls då tycker jag också man ska klara av att se hur verkligheten ser ut dvs. man ska klara av att se hur djur blir behandlade utan att beklaga sig och snabbt blunda för det man sett. Man har ett ansvar som konsument att ställa krav och att vara uppmärksam. Blundar man så bidrar man till djurplågeri.
    Detta gäller givetvis barnarbete och annat slaveri också! Tex så tycker jag man borde bojkotta mcdonalds som utnyttjar barnarbetare som tillverkar deras leksaker i happy meal. Sorry, hamnade lite OT där..

• Lady Dahmer
    LillaLinan skrev 2008-04-09 13:41:14 följande:
    Är man djurplågare om man råkar köra på en älg vilket resultatet blir om man inte skuter älgar varje år
    är man en mördare om man råkar köra på en människa?

du ser skillnaden hoppas jag. Att medvetet döda någon är inte detsamma som att i en olycka orsaka någons död.
  • medlem i djurens rätt

Om nu köttätare säger att dom visst bryr sig om djuren varför köper dom då inte ekologiskt kött? Köper man ekologiskt och kravmärkt har ju djuren åtminstone fått vistas ute och inte varit instängda hela sitt liv.

Tidigare hade Coop Extra ekologisk sylta och påläggsskinka men dessa försvann eftersom folk inte köpte. Den ekologiska skinkan är betydligt dyrare än vanlig skinka men den ekologiska leverpastejen är bara obetydligt dyrare men folk köper inte mycket av den heller, det säljs mycket mer av icke ekologisk leverpastej. Varför? Jag kan inte se att det är många som bryr sig. På den City Gross jag handlar intervjuade jag en personal som sa att folk tittar bara på vad priset ligger på och köper det billigaste.

• saltgurka
    Norrland82 skrev 2008-04-07 16:57:38 följande:
    Vet inte hur många ggr jag fått höra det nu. Det är man inte, det är naturligt att äta kött, det har vi gjort i alla tider. Jag tycker det är fel att försöka få människor att få dåligt samvete av folk som av någon anledning vill äta på annat sätt än dom flesta. Vi köttätare har förvandlats till nå slags okänsliga personer som inte bryr oss om djuren..hur vet ni det?? Jag har inte slaktat nåra djur o skulle göra det heller. För mig är vissa djur mat och vissa djur husdjur..och det är en stor skillnad...jag tycker inte djur ska lida..utan dom ska slaktas på ett humant sätt...men dom är mat för mig o det är så jag ser dom..självklart ska dom ha ett värdigt liv innan dom blir mat. Vi köttätare bär ju inte skulden till att djuren behandlas illa....så en gång för alla. Vi köttätare är INTE djurplågare...Det är en kränkning...vi gör bara det som människan gjort i alla tider...äter andra djur. Kommer aldrig förstå hur det kan va fel. Vad gör oss köttätare till djurplågare?...fått höra det massor av ggr och det är helt galet. Tror att dom flesta köttätare håller med mig.
    Samma hyckleri som alltid när folk får dåligt samvete och måste skapa trådar för att känna sig bättre och kunna ta den där oxfilén på fredagskvällen med gott samvete.

Människan har ätit djur i alla tider, men vi har inte fött upp djur som produkter i alla tider. Du vet säkert lika väl som jag hur mycket slaktdjur lider INNAN de slaktas. Du känner säkert även till det svenska hyckleriet där vi gärna klagar på kineser som flår hundar levande medan vi själva lägger ned levande humrar i kokande vatten.

Det finns ju bra och dåligt kött. De flesta skiter dock i det utan går efter prislappen. Jag har ingenting emot folk som äter kött, däremot tål jag inte folk som äter kött och sedan hävdar att de minsann är djurvänner och inte gillar när djur lider. Jag har mycket större respekt för folk som äter kött och säger att de skiter i hur djuren har det.
  • FrökenLöken
    Ahdela skrev 2008-04-07 17:09:16 följande:
    Jag håller emd dig till 100&, jag är absolut ingen djurplågare, jag är jourhem åt katter, är fodervärd åt en hund som behövde omplaceras osv.

Djur skall leva BRA och det är en självklarhet, men jag äter dem oxå.

Ha ha ha, hur går det ihop? Att djur ska ha det BRA, men att man ska få äta dem också? Jeeez!

Nog måste ni ha såpass insikt att ni inser att ni BIDRAR till DJURPLÅGERI då era kostvanor är vad som håller köttindustrin igång.
  • saltgurka
    FrökenLöken skrev 2013-10-26 01:09:28 följande:

Ha ha ha, hur går det ihop? Att djur ska ha det BRA, men att man ska få äta dem också? Jeeez!

Nog måste ni ha såpass insikt att ni inser att ni BIDRAR till DJURPLÅGERI då era kostvanor är vad som håller köttindustrin igång.
    Det går inte ihop, men folk gillar att hyckla=säga att man är djurvän då det passar, säga att man äter kött då det passar.
  • Johan70
    non compos mentis skrev 2008-04-09 13:34:50 följande:
    Om man äter kött bidrar man till djurs lidande. Detta lidande kan ju vara mer eller mindre utdraget, men lidande likväl. Frågan är väl varför man som köttkonsument så hårdnackat vägrar acceptera det? Varför inte bara stå för det istället för att börja peka på folk som har skinntofflor som om det automatiskt gjorde djurhanteringen bättre.
    Vilket lidande? Vad är det för lidande man bidrar till? Förklara.
  • Johan70
    FrökenLöken skrev 2013-10-26 01:09:28 följande:

Nej. Djurhållning och slaktning är inte per definition djurplågeri.

Det finns djur som har det bra tills de slaktas och som slaktas på ett humat sätt. Det vet du säkert egentligen lika bra som någon annan, så sluta sprida lögner. Det är bara så tröttsamt.
  • saltgurka
    Johan70 skrev 2013-11-11 10:34:00 följande:
    Vilket lidande? Vad är det för lidande man bidrar till? Förklara.
    Djurtransporter, djurhållning och inte minst slakten i sig. Tror du djuren får röra sig fritt medan de växer upp till köttet du vill ha?

Jag säger som den du citerade, man får gärna äta hur mycket kött man vill och det tänker inte jag klaga på, MEN STÅ FÖR DET NI GÖR och sluta hyckla så förbannat!
    Johan70 skrev 2013-11-11 10:37:42 följande:
    Nej. Djurhållning och slaktning är inte per definition djurplågeri.

Det finns djur som har det bra tills de slaktas och som slaktas på ett humat sätt. Det vet du säkert egentligen lika bra som någon annan, så sluta sprida lögner. Det är bara så tröttsamt.
    Det beror ju på vilken definition man har förstås. Du kanske anser att endast skinnflådda levande djur ska klassas som djurplågeri.

Klart det finns djur som har det så "bra" (att födas upp som produkter, leva sitt liv inträngda i pyttesmå områden tills de blivit feta nog att slaktas... verkligen ett underbart liv som fler djur säkert vill uppleva), men det finns minst lika många som behandlas som skit. Och folk bryr sig mer om vad det står på prislappen än hur bra djuret som bidragit med köttet haft det.

Alla vet det innerst inne, men för att döva samvetet intalar man sig massa skit. Är slakt och produktionsuppfödning överhuvudtaget humant, till exempel?

Svar på tråden Är man automatiskt djurplågare för att man äter kött?