Är man automatiskt djurplågare för att man äter kött?
lykantrophona skrev 2013-11-20 00:23:59 följande:
Alltså... inte nödvändigtvis djurplågare, det beror ju på hur köttets framställts. Men däremot finns det något hycklande med att vilja äta kött men inte kunna tänka sig att döda ett djur själv. Nu har jag själv aldrig dödat något "människolikare" än en fisk, men hade jag möjligheten att föda upp djur för egen konsumtion, så skulle jag nog göra det. Då skulle jag ju veta vilket slags liv de levat. Det är heller oftast ingen annan skillnad mellan "matdjur" och husdjur än en kulturell - grisar är ju också sociala och intelligenta på samma sätt som hundar och hamstrar. Så, om man äter kött så uppmuntrar man väl iaf till dödande av djur, om inte annat. Och detta kommer från en köttätare. Det är bara ännu en del av livet man inte kan blunda för - kött kommer från djur. Det är ett eget val man måste ta.
Däremot undrar jag hur de veganer/djurrättsaktivister tänker när det gäller biodiversitet. Skulle vi sluta hålla husdjur skulle en stor genetisk diversitet försvinna. Vissa arter skulle dö ut helt och hållet. Andra skulle visserligen kunna leva "fria" men knappast lyckligare eller friskare (gatuhundar exempelvis).
.
Stycke 3: Jag brukar ta upp det där, men det verkar som att insekter inte är lika mycket värda.....
Man kan bara konstatera en sak här: Det är fan inte lätt att vara människa. Vad man än gör tycker andra människor att man gör fel...