• Mamamian

Mjölkstockning 2-3 ggr per vecka

Min dotter har hunnit bli 5 månader gammal. Jag helammar fortfarande och rutinerna har varit samma hela tiden. Hon äter då hon är hungrig ca 7ggr/dag. De första fyra månaderna gick amningen helt utan problem. Men den senaste månaden har jag haft problem med upprepade mjölkstockningar ca 2-3 ggr per vecka. Alltid på samma bröst. På bröstvårtan finns en vit fläck en bit under huden. Jag har prövat allt vad gäller värme, varma duschar, massage, ammat stående på alla fyra, etc. Och jag ammar alltid först på detta bröstet. Bröstet blir stenhårt och knöligt på ovansidan av bröstet. Det enda som hjälper är att hitta rätt på mjölkgången i den vita fläcken och sticka in en nål där (ca 1cm). Då sprutar mjölken ut och det blir bättre direkt. Men eftersom det återkommer hela tiden skulle jag vilja veta hur man botar uppkomsten och inte bara 'symptomen'. Tillägas bör kanske att jag inte får feber utan hinner 'rensa mjölkgången' innan. Det känns nästan som det är en propp av något slag som alltid återkommer på samma ställe. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Mjölkstockning 2-3 ggr per vecka
  • Cocco

Tror jag har sett det rådet på amningshjälpen faktiskt. Man pillar bort stoppet i bröstvårtan ungefär som en finne.

• Barbalala

Jag hade precis likadant!! Fast jag hade stopp i flera mjölkgångar, men jag fick oxå använda nål för att få bort propparna. Och jag hade problem de första 3 månaderna men sedan försvann problemen.
    Jag trodde att det hade med mjölken att göra, att det liksom var klumpar i den och jag åt något preparat från hälsokosten, jag tror det hetta lecitin eller något liknande. Kan ju vara värt att prova. Hur som helst, lycka till, hoppas att det ger med sig snart!

ღ Maja 051126 ღ
  • Barbalala

SPC-flakes provade jag också men jag är osäker på om det hjälpte mig... Men kan också vara värt att prova!

ღ Maja 051126 ღ
  • Mamamian
    Svar på #10
    SaramedM skrev 2008-03-28 18:45:42 följande:
    Inga nålar!Vem har du fått det rådet av?Om du har sönder mjölkgången och mjölken läcker ut i bröstet så får du en jobbig infektion
    Jag såg rådet med nål på growingpeople.se. När man har så jäkla ont gör man ju vad som krävs för stunden för att få bort det... Men som sagt så vill jag ju ha en långsiktigare lösning.
  • Mamamian
    Svar på #12
    Barbalala skrev 2008-03-28 18:49:08 följande:
    Jag hade precis likadant!! Fast jag hade stopp i flera mjölkgångar, men jag fick oxå använda nål för att få bort propparna. Och jag hade problem de första 3 månaderna men sedan försvann problemen.Jag trodde att det hade med mjölken att göra, att det liksom var klumpar i den och jag åt något preparat från hälsokosten, jag tror det hetta lecitin eller något liknande. Kan ju vara värt att prova. Hur som helst, lycka till, hoppas att det ger med sig snart!
    Jag har just läst det där med klumpar i mjölken på amningshjälpenssida och varit och köpt Lecitin kapslar. Fungerade det för dej?
  • Barbalala

Ja det är ju svårt att säga eftersom jag bara hade problem de 3 första månaderna... Men jag vet ju inte om jag hade haft fortsatta problem efter det om jag INTE hade ätit det.Glad

Jag håller med att man blir desperat till slut och provar allt. Jag fick penicillin och någon speciell nässpray, jag provade vitkålsblad, varma bad och duschar, hårtorken och fan och hans moster. Nålen var det enda jag fick bort propparna med...jag behövde dock inte sticka in den en centimeter utan det räckte att jag pillade med den på ytan liksom, men vissa gånger höll jag på i flera timmar för att få bort dem.
    Usch jag lider med dig..

Nu väntar jag mitt andra barn och har BF på söndag. Fasar för att det ska bli likadant denna gången...

ღ Maja 051126 ღ
  • Mamamian
    Svar på #16
    Grattis! Håller tummarna för att det går bättre denna gången!
  • mandolina

Bra att du är jättenoga med nålen. Super!

Men sedan kom jag på att de tog bakterieprover både på hudytan/bröstvårtan respektive odling på själva mjölken och att det var petnoga att hon inte nuddade huden/utsidan (sälva bröstet alltså-) med teststickan för att kolla ev bakterier inuti vävnaden.
    Det visade sig att jag hade hudbakterier inuti bröstet och därför behövde Heracillin. Fast jag hade ju såriga bröstvårtor då detta hände, så det var fri passage in för bakterier där.

Kort sagt: vanliga hudbakterier t ex stafylokocker kan komma in via mjölkgången och sedan orsaka infektion (fel bakterie att ha där) inne i mjölkgångarna.

Det lilla jag vet om mikrobiologi och medicin/biologi säger mig att det måste vara så. Jag var tvungen att kunna allt sådant här i mitt yrke (tandläkare) - fast det betyder ju inte att jag kan allt om det här, bör jag tillägga. Bakterier och infektioner är vanskliga att hålla på mattan.

Men kolla med proffsen! De vet definitivt besked. Lycka till!
    Har jag fel så hojta gärna till!

• Mamamian

Ta i trä! Men nu har vi varit bortresta på fjällsemester i drygt en vecka. Jag har gjort det mesta man inte bör göra när man har bekymmer med mjölkstockning, ammat på oregelbundna tider, tagit ut mej fysiskt varje dag, till och med ammat ute på kalfjället en dag. Men UTAN ens tendens till att få mjölkstockning en enda gång! Vilken skillnad mot förr när det var 3 ggr per vecka! Och det magiska receptet var en Lecithin kapsel per dag. För det kan väl inte vara en slump att problemen försvann direkt jag började med Lecithinet? Så enkelt! Varför får man inte det tipset av barnmorskan?

• Barbalala
    Mamamian skrev 2008-04-07 08:34:24 följande:
    Ta i trä! Men nu har vi varit bortresta på fjällsemester i drygt en vecka. Jag har gjort det mesta man inte bör göra när man har bekymmer med mjölkstockning, ammat på oregelbundna tider, tagit ut mej fysiskt varje dag, till och med ammat ute på kalfjället en dag. Men UTAN ens tendens till att få mjölkstockning en enda gång! Vilken skillnad mot förr när det var 3 ggr per vecka! Och det magiska receptet var en Lecithin kapsel per dag. För det kan väl inte vara en slump att problemen försvann direkt jag började med Lecithinet? Så enkelt! Varför får man inte det tipset av barnmorskan?
    Vad skönt!!!!

Själv är jag nu 2-barnsmamma och har precis haft min första stockning (trots lecithin) och sonen är bara 8 dagar... Ser fram emot 3 månaders h-vete. Flört
    ღ Maja 051126 ღ
  • killmamma

Jag ammar nu mitt tredje barn, o mjölkstockningarna har tilltagit för varje barn, o med lilltjejen som jag ammar nu, hade jag mer eller mindre konstanta mjölkstockningar första månaden, sökte desperat på nätet, tänkte att NÅT måste ju kommit fram sen de andra två (9 resp 13 år sedan) och hittade en länk här om Lechitin. 

Började som rekomendationen med tre o trappade efter första veckan ner till två, men lyckades inte ner till en om dan, för då återkom problemen. Med dessa har jag lyckats hålla mig från 'stora' mjölkstockningar med hög feber som tidigare däckade mig, inkl influensa känslan, nu har jag bara kännt att det är på gång, låtit henne äta vänd mot det håll där det alltid verkar fastna, så har det släppt.

Fram till nyss. Senaste månaden har det inte velat släppa, så förra veckan gjorde det de, o nu sitter problemet (känns det som) innanför bröstvårtan precis. En vecka har gått, känns som hon suger taggtråd varje gång hon äter, o jag kan inte komma på hur jag ska få loss det. 
    (tidigare har jag ibland sett vita proppar i bröstvårtan, som släppt efter att ha pillat lite med steril nål)

Hur sjutton ska jag få loss det???
    Någon som har nåt förslag?

Jag har provat äta 3 kapslar per dag i en vecka men ingen skillnad.         

• killmamma

Tilläggas att SPC flakes hjälpte inte alls under de 5 v jag provad det.

Oxytoxinspray använder jag när jag känner jag har stopp, men märker ingen större skillnad.

läste någonstans att sk. white-spots, proppar som syns i bröstvårtan, löses upp av en indränkt kompress med olivolja/citron. men mina sitter ju långt in verkar det som...?    

Svar på tråden Mjölkstockning 2-3 ggr per vecka