Mjölkstockning 2-3 ggr per vecka
Min dotter har hunnit bli 5 månader gammal. Jag helammar fortfarande och rutinerna har varit samma hela tiden. Hon äter då hon är hungrig ca 7ggr/dag. De första fyra månaderna gick amningen helt utan problem. Men den senaste månaden har jag haft problem med upprepade mjölkstockningar ca 2-3 ggr per vecka. Alltid på samma bröst. På bröstvårtan finns en vit fläck en bit under huden. Jag har prövat allt vad gäller värme, varma duschar, massage, ammat stående på alla fyra, etc. Och jag ammar alltid först på detta bröstet. Bröstet blir stenhårt och knöligt på ovansidan av bröstet. Det enda som hjälper är att hitta rätt på mjölkgången i den vita fläcken och sticka in en nål där (ca 1cm). Då sprutar mjölken ut och det blir bättre direkt. Men eftersom det återkommer hela tiden skulle jag vilja veta hur man botar uppkomsten och inte bara 'symptomen'. Tillägas bör kanske att jag inte får feber utan hinner 'rensa mjölkgången' innan. Det känns nästan som det är en propp av något slag som alltid återkommer på samma ställe. Vad ska jag göra?