Inlägg från: mandolina |Visa alla inlägg
  • mandolina

Mjölkstockning 2-3 ggr per vecka

finns ett Amningscentrum på Södersjukhuset i Stockholm, de är bra! Jag har ringt och så har jag varit där. Sök upp numret och ring dem!
    Jag fick hjälp där och det behövdes penicillin en gång, nu har jag stockning igen men kör egenvård.
    förresten, jag hoppas att du är supernoga med att sterilisera nålen du använder! stor infektionsrisk annars, så var försiktig. men det vet du säkert redan. lycka till!

• mandolina

Bra att du är jättenoga med nålen. Super!

Men sedan kom jag på att de tog bakterieprover både på hudytan/bröstvårtan respektive odling på själva mjölken och att det var petnoga att hon inte nuddade huden/utsidan (sälva bröstet alltså-) med teststickan för att kolla ev bakterier inuti vävnaden.
    Det visade sig att jag hade hudbakterier inuti bröstet och därför behövde Heracillin. Fast jag hade ju såriga bröstvårtor då detta hände, så det var fri passage in för bakterier där.

Kort sagt: vanliga hudbakterier t ex stafylokocker kan komma in via mjölkgången och sedan orsaka infektion (fel bakterie att ha där) inne i mjölkgångarna.

Det lilla jag vet om mikrobiologi och medicin/biologi säger mig att det måste vara så. Jag var tvungen att kunna allt sådant här i mitt yrke (tandläkare) - fast det betyder ju inte att jag kan allt om det här, bör jag tillägga. Bakterier och infektioner är vanskliga att hålla på mattan.

Men kolla med proffsen! De vet definitivt besked. Lycka till!
    Har jag fel så hojta gärna till!

Svar på tråden Mjölkstockning 2-3 ggr per vecka