• Två paddlar och en svans

Ni som fött barn utomlands!

Hej! I vanlig ordning är jag sent ute, men jättejättetacksam för lite hjälp i snåriga, byråkratiska frågor! Ni som fött barn utomlands, hur har ni gjort med föräldrapenning och barnbidrag? Jag föder i Kina om två veckor och har inte anmält mig till försäkringskassan. Jag är inte "utflyttad" eftersom jag pendlat mellan länderna under något år och vi planerar att flytta hem permanent inom ett år men inget är bestämt. Mannen kommer då att vara anställd i Sverige (förhoppningsvis).
    Vi är båda skrivna i Sverige, har kvar bostaden där och jag betalar skatt i Sverige (min man gjorde det till för ett år sedan). Eftersom sjukhuset inte ligger i Sverige sköts inte moderskapsintyg osv automatiskt utan jag måste fixa allt själv, därför vänder jag mig till er.

Kan jag ta ut föräldrapenningen efter att vi flyttat hem? Det vore smidigast. Är det något annat jag behöver tänka på?

Jättetack på förhand!

• Svar på tråden Ni som fött barn utomlands!
  • campanilla

Mitt rád till dig är att ringa och prata med försäkringskassan i Sverige sá du fár helt klart om vad som gäller för det är väldigt luddiga regler emellanát. Jag födde i Spanien och den första som jag pratade med sa att jag hade rätt till bidrag frán Sverige sá jag fick báde föräldrapenning och barnbidrag, men sen visade det sig att jag inte hade rätt till varken det ena eller det andra och blev áterbetalningsskyldig... Jag var i samma situation som dig, pendlade fram och tillbaka mellan Sverige och Spanien, men i slutändan var det för att barnets pappa jobbade i Spanien sá hade inte jag rätt till nán ersättning frán Sverige. Sá för din egen skull kolla upp det noga innan du föder...

Tack campanilla! Har en liten följdfråga: Var du skriven i Sverige och anställd där..? Jag är skriven och anställd i Sverige plus att vi har kvar vår bostad, men jag ska föda utomlands. Funderar också på att ta ut föräldrapenningen senare, när vi flyttat tillbaka permanent till Sverige. Nån som vet om det går att skjuta upp?

• campanilla

Jag var skriven i Sverige men inte anställd över huvud taget. Men om du är anställd i Sverige fortfarande sá ska det ju inte vara nát problem. Men du máste ändá kontakta försäkringskassan för att meddela att du inte är i Sverige, och för att det inte ska bli nát fel gör det innan bebisen är född. Föräldrapenningen kan man ta ut hur man vill tills det att barnet fyllt 8 ár, det var i alla fall sá när mina 2 äldsta var smá och antar att det är lika fortfarande.

Nu har jag ringt dem och det blir inga problem. Tar ut pengarna senare, i Sverige, för det är så billigt att leva här. Tack Campanilla!

• campanilla

Vad bra att det gick bra för dig! Sá allt var ok pga att du fortfarande hade anställning i Sverige eller? Det var väl pga att jag inte hade det som jag i slutändan inte hade rätt till det. Men vad som gjorde mig arg var att en sa ja och sen helt plötsligt sá var det tvärtom...

campanilla: Konstigt att de inte lät dig få minimibeloppet. Hade du skrivit ut dig ur landet? I så fall blir det strul. Men jag har inte skrivit ut mig eftersom jag liksom aldrig flyttat hit på riktigt. Så jag betalar fortfarande skatt och sådär, tror att det har större betydelse än min anställning.

• campanilla

Na jag var fortfarande skriven i Sverige, men barnens pappa jobbade utomlands och da sa de att det var det landets skyldighet att betala ...

• lolou

Tänk bara på att det kan ta tid att få pass för att åka hem till barnet. Ring ambassaden i god tid och fråga vad som behövs.

lolou, tack!

• Boa

campanilla: Hur kom de på att pappan jobbade utomlands? Vi gör samma sak, min sambo jobbar i Mexiko och är skriven här. Jag och dottern är skrivna i Sverige och "pendlar", jag har inte sagt detta till försäkringskassan och får både barnbidrag och föräldrapengar. Blir lite nervös när jag läser att du blev återbetalningsskyldig.

• campanilla

Boa: De kom inte pá nánting, det var jag som berättade hur det lág till. Den första jag pratade med sa att det var ok att jag hade rätt till ersättning för jag var skriven i Sverige tillsammans med barnen, men sen när jag bestämde mig för att föda barn här i Spanien dá anságs det fel och de bestämde sig för att jag skulle fá betala tillbaka.... Men jobbar han för ett svenskt företag i Mexico sá är det ju skillnad, men mina barns pappa var inte skriven i Sverige längre eftersom han jobbade för ett annat utländskt företag i Spanien.

• anna med bullen

Jag ska precis föda i Kanada och har samma plan, att säga så lite som möjligt, men nervös är jag som bara den. Man får nog bara hålla tummarna. Lycka till

Boa skrev 2008-01-18 16:46:10 följande:
    campanilla: Hur kom de på att pappan jobbade utomlands? Vi gör samma sak, min sambo jobbar i Mexiko och är skriven här. Jag och dottern är skrivna i Sverige och "pendlar", jag har inte sagt detta till försäkringskassan och får både barnbidrag och föräldrapengar. Blir lite nervös när jag läser att du blev återbetalningsskyldig.
  • anna med bullen

Känns verkligen som om det är dags för fölrsäkringskassan att vakna upp och anpassa sig till globaliseringen och människors sätt att leva idag. Jag har pendlat mycket över hela världen de senaste 7 åren. Har bott ett drygr år i USA, ett år i Australien, 6 mån i Sydafrika och nu snart ett år (i omgångar) i Kanada, men Sverige är mitt hem. Det är där jag har mina saker och min familj och det är dit jag alltid kommer tillbaka. FK har svårt att förstå en sådan livsstil och har (felaktigt) skrivit ut mig en gång redan och oj vad jag fick kämpa för att bli inskriven igen. Trots att jag var tillbaka i Sverige. I ca ett halvår "tillhörde" jag ingenstanns! Mer anala människor får man leta efter (de som jag fick prata med i alla fall)

Kanske blev lite OT, förlåt men jag behövde nog skriva av mig.

• campanilla

Anna med bullen: Jag förstár att du blir irriterad pá försäkringskassan, men att skriva ut dig det var väl ändá droppen... Fast grejen är den med mitt fall att jag försökte inte undanhálla nánting, jag sa som det var och fick först veta att eftersom jag och barnen var skrivna i Sverige och alltid hade varit, sá hade jag rätt till barnbidrag därifrán. Men sen helt plötsligt när min dotter föddes i Spanien sá var det inte sá längre för barnens pappa jobbade i Spanien och dá spelade det inte nán roll att jag/vi "pendlade" mellan Sverige och Spanien sá dá blev jag áterbetalningsskyldig...

• missgambia

Är det någon kvar i denne tråd? har frågor

• Afrika

Hej

Bor sedan 3 år i Sydafrika. Har fast anställning hemma som jag är tjänstledig från. Har betalat skatt i Sverige enligt sambeskattningsavtal hela tiden. Fick mitt andra barn här för 7 månader sedan och har inte rätt till ngn ersättning. Enligt försäkringskassan ska man skriva ut sig från Sverige om man vet med sig att man ska vara borta längre än 6 månader (utanför EU). Jag var således tvungen att skriva ut mig och har så inte rätt till ngt. Att man betalar skatt har inget med det hela att göra, det är var man är skriven som avgör. Och återbetalningsskyldig kan man bli. Läste en artikel i DN eller SVD för ett tag sedan att FK ska göra en drive för att kolla alla utlandsbosatta i år, gäller de som får pension, föräldrarpenning eller liknande. Tror att man kan få olika svar från FK då olika delar har att göra med olika frågor.Känns trist att skiva ut sig, Sverige är ju hemma och jag har ju tom mitt fasta jobb där. Men förstår samtidigt att jag inte kan få pengar av svenska staten när jag ju faktiskt inte bor där.

• HappySus

Campanilla: Jag vet inte om det här hjälper dig någonting. Jag är i samma sits som många av er som har skrivit. Håller på att kolla fakta innan jag tar kontakt med fk för jag har många dåliga erfarenheter med dem och ingen som jobbar där verkar ha koll på läget. Alla säger olika saker när man ringer. Hur som helst hittade jag detta på fk:s hemsida:

Om bara en förälder arbetar eller får pension, och den andre föräldern bor i ett annat land tillsammans med barnet utan att arbeta samordnas också förmånerna. I första hand betalar arbets- eller pensionslandet förmåner, trots att barnet inte bor där. Men skulle förmånerna vara högre i landet som barnet bor i, ska det landet betala ett tillägg. Även här blir tillägget så stort att ersättningen kommer upp i samma nivå som om barnet hade bott i landet med högre förmåner.

Som jag försår det har du trots allt rätt till någon slags ersättning från Sverige. Eller har jag fattat detta fel?

Ursäkta TS att jag lånade din tråd.

Svar på tråden Ni som fött barn utomlands!