Inlägg från: Två paddlar och en svans |Visa alla inlägg
  • Två paddlar och en svans

Ni som fött barn utomlands!

Hej! I vanlig ordning är jag sent ute, men jättejättetacksam för lite hjälp i snåriga, byråkratiska frågor! Ni som fött barn utomlands, hur har ni gjort med föräldrapenning och barnbidrag? Jag föder i Kina om två veckor och har inte anmält mig till försäkringskassan. Jag är inte "utflyttad" eftersom jag pendlat mellan länderna under något år och vi planerar att flytta hem permanent inom ett år men inget är bestämt. Mannen kommer då att vara anställd i Sverige (förhoppningsvis).
    Vi är båda skrivna i Sverige, har kvar bostaden där och jag betalar skatt i Sverige (min man gjorde det till för ett år sedan). Eftersom sjukhuset inte ligger i Sverige sköts inte moderskapsintyg osv automatiskt utan jag måste fixa allt själv, därför vänder jag mig till er.

Kan jag ta ut föräldrapenningen efter att vi flyttat hem? Det vore smidigast. Är det något annat jag behöver tänka på?

Jättetack på förhand!

• Svar på tråden Ni som fött barn utomlands!

Tack campanilla! Har en liten följdfråga: Var du skriven i Sverige och anställd där..? Jag är skriven och anställd i Sverige plus att vi har kvar vår bostad, men jag ska föda utomlands. Funderar också på att ta ut föräldrapenningen senare, när vi flyttat tillbaka permanent till Sverige. Nån som vet om det går att skjuta upp?

Nu har jag ringt dem och det blir inga problem. Tar ut pengarna senare, i Sverige, för det är så billigt att leva här. Tack Campanilla!

campanilla: Konstigt att de inte lät dig få minimibeloppet. Hade du skrivit ut dig ur landet? I så fall blir det strul. Men jag har inte skrivit ut mig eftersom jag liksom aldrig flyttat hit på riktigt. Så jag betalar fortfarande skatt och sådär, tror att det har större betydelse än min anställning.

lolou, tack!

Svar på tråden Ni som fött barn utomlands!