• campanilla

Ni som fött barn utomlands!

Mitt rád till dig är att ringa och prata med försäkringskassan i Sverige sá du fár helt klart om vad som gäller för det är väldigt luddiga regler emellanát. Jag födde i Spanien och den första som jag pratade med sa att jag hade rätt till bidrag frán Sverige sá jag fick báde föräldrapenning och barnbidrag, men sen visade det sig att jag inte hade rätt till varken det ena eller det andra och blev áterbetalningsskyldig... Jag var i samma situation som dig, pendlade fram och tillbaka mellan Sverige och Spanien, men i slutändan var det för att barnets pappa jobbade i Spanien sá hade inte jag rätt till nán ersättning frán Sverige. Sá för din egen skull kolla upp det noga innan du föder...

• campanilla

Jag var skriven i Sverige men inte anställd över huvud taget. Men om du är anställd i Sverige fortfarande sá ska det ju inte vara nát problem. Men du máste ändá kontakta försäkringskassan för att meddela att du inte är i Sverige, och för att det inte ska bli nát fel gör det innan bebisen är född. Föräldrapenningen kan man ta ut hur man vill tills det att barnet fyllt 8 ár, det var i alla fall sá när mina 2 äldsta var smá och antar att det är lika fortfarande.

• campanilla

Vad bra att det gick bra för dig! Sá allt var ok pga att du fortfarande hade anställning i Sverige eller? Det var väl pga att jag inte hade det som jag i slutändan inte hade rätt till det. Men vad som gjorde mig arg var att en sa ja och sen helt plötsligt sá var det tvärtom...

• campanilla

Na jag var fortfarande skriven i Sverige, men barnens pappa jobbade utomlands och da sa de att det var det landets skyldighet att betala ...

• campanilla

Boa: De kom inte pá nánting, det var jag som berättade hur det lág till. Den första jag pratade med sa att det var ok att jag hade rätt till ersättning för jag var skriven i Sverige tillsammans med barnen, men sen när jag bestämde mig för att föda barn här i Spanien dá anságs det fel och de bestämde sig för att jag skulle fá betala tillbaka.... Men jobbar han för ett svenskt företag i Mexico sá är det ju skillnad, men mina barns pappa var inte skriven i Sverige längre eftersom han jobbade för ett annat utländskt företag i Spanien.

• campanilla

Anna med bullen: Jag förstár att du blir irriterad pá försäkringskassan, men att skriva ut dig det var väl ändá droppen... Fast grejen är den med mitt fall att jag försökte inte undanhálla nánting, jag sa som det var och fick först veta att eftersom jag och barnen var skrivna i Sverige och alltid hade varit, sá hade jag rätt till barnbidrag därifrán. Men sen helt plötsligt när min dotter föddes i Spanien sá var det inte sá längre för barnens pappa jobbade i Spanien och dá spelade det inte nán roll att jag/vi "pendlade" mellan Sverige och Spanien sá dá blev jag áterbetalningsskyldig...

Svar på tråden Ni som fött barn utomlands!