• William Emils Mamma

MORÖTTER !! **är det onyttigt** ??

Om man försöker gå ner i vikt ?? Jag går i skta mak ner i vikt.. men käkar mycket morötter när suget sätter in.. vilket är många många gånger om dagen. Men är det onyttigt för min viktnedgång...???

• Svar på tråden MORÖTTER !! **är det onyttigt** ??
  • Vanessa1

Absolut inte morrötter är ju toppen!
    Det brukar jag oxå smaska på när jag är duktig och tänker på vikten!
    Fortsätt med detta.....

• Majuni

nej det är det inte...
    snarare tvärtom!
    Lycka till, till ett smalare liv

• William Emils Mamma

åH, tack.. enligt GI ska det tydligen inte va bra... men alla metoder är ju olika.. då tror jag att jag fortsätter med det för jag ÄLSKAR morötter

• Majuni

GI kan jag inte så mycket om..
    men jag tror på morötter!
    Bättre än godis o kakor iallafall!

• William Emils Mamma

Ja precis.. annars blir det ju godis eller nåt annat onyttigt istället...
    någon mer som vet???

• Suri

Det som händer är att du tillför kroppen energi att ta av, istället för att ta av dina "reserver", om du förstår. Självklart är inte morötterna i sig onyttiga, men de innehåller mycket energi. Försök avstå ibland när suget sätter in och tänk:
     "Nej du (till din kropp), jag matar dig inte, du får allt ta av det som redan finns" Flört

one people, one nation, one destiny
  • Mortill2gubbas

Jag kör efter GI och äter också morötter, visst står det att det innehåller rätt mycket kolhydrater, men morötter är nyttigt, gott och dessutom bättre än godis,man måste ju kunna äta nåt när suget sätter in, vilket är ofta vissa dagar!
    Lycka till!

• William Emils Mamma

Oki.. det låter bra,... ska ta ibland och avstå ibland...

• Misse

Innehåller morötter verkligen mycket energi? Jag kommer inte på mycket som innehåller mindre! Men jag håller med om att man inte alltid måste följa suget; bara man ser till att ge sin kropp det den behöver för att fungera bra så kan man säga nej till den med gott samvete :)

Suri skrev 2007-12-05 19:10:27 följande:
    Det som händer är att du tillför kroppen energi att ta av, istället för att ta av dina "reserver", om du förstår. Självklart är inte morötterna i sig onyttiga, men de innehåller mycket energi. Försök avstå ibland när suget sätter in och tänk: "Nej du (till din kropp), jag matar dig inte, du får allt ta av det som redan finns"
  • Mint

Morötter innehåller mycket lite kcal - ungefär 30/100 gram. Man behöver alltså äta närmare sex-sju-åtta kilo morötter om dagen för att ens komma upp i det dagliga energibehovet.

Knapra på!

• Fantaci

Morötter inehåller tydligen mycket socker, och det är ju sockret man vill få undvika i GI metoden.

• Leoland

GI innebär ju olika varors glykemiska index alltså hur snabbt varan höjer blodsockret. Morötter har ett höt GI alltså höjer det blodsockret snabbare. MEN en morot innehålller ju masser med bra fibrer och vitaminer så man får väga fördel mot nackdel och om morötter funkar så ät morötter o vill du lyxa till de prova med ranch dipp. Hur gott som helst!

• Kary

Morötter har bara högt GI i kokt form. Äter du dem råa är det helt ok.

• Mint

Om man äter ungefär tre morötter om dagen innebär det 90 extra kcal, vilket motsvarar ungefär 15 gram nötter, som ju är en GI-favorit.

• Biene

Morötter är nyttiga, fiberrika och kalorisnåla, men är också ganska vitaminrika (vitamin A). De vitaminerna som sitter i morötterna är delvis fettlösliga och dessa vitaminer "pinkar" man inte ut om kroppen får för många. Man kan därför få "förgiftningssymptom" i form av huvudvärk om man äter för många morötter.

En kvinna har ett dagsbehov av ca. 700 mikrogram vitamin A och 50g morötter ger faktiskt hela 820 mikrogram. Vitamin A är nyttigt för synen, huden, immunförsvar och slemhinnorna. Men det finns studier på att förhöjda doseringar kan ge benskörhet.

• adrenalin

Ta GI med en nypa salt emellanåt! Morötter är jättebra, och var det inte morötter du smaskade på skulle det kanske va nåt annat, betydligt sämre...

burriburr.wordpress.com - läs bloggen, den handlar om saker du gillar! :)
  • Wildcat84

Vad skönt att läsa detta!
    Jag har varit kraftig innan pga alla graviditeter, sjukhus vistelse på Neonatal
    och läkarens nöje att bara trycka i en massa mediciner.

Morötter är effektivt. Åt det inte innan men började äta det med dipp som man har till chips.
    Där av vande jag mig vid smaken. Har alltid tyckt det sett så gott ut när folk knaprar morötter.
    För inte tal om när hästarna äter dom XD

Nu tar jag morötter om jag är sugen på nått, o vips så är suget borta.

Hurra för morötter!

• Anabelle

Jag har lärt mig att man kan äta hur mycket som helst av grönsaker som växer ovangjord pga att de mest innehåller vatten(dock inte majs). Det är de grönsaker som växer under jord som man ska vara mer återhållsam med.

• ingegerd 51

hej har en hund som älskar morötter..nu tycker jag mig se att han har lagt på sig..äter kanske 4st i veckan..har pågått i 1år..

• redbullmedvodka

Varför skulle morötter vara onyttigt? Det är väl i princip bara LCHF:are och personer som förespråkar lågkolhydratskost som skulle påstå något så korkat?

Svar på tråden MORÖTTER !! **är det onyttigt** ??