• Mondino

Moped till 15 åring > krav-prestation-kostnader??

Vi har en son som fyller 15 i vår och tjatar om moppe. Dock verkar moppe vara en kostsam affär, speciellt som EU-mopparna har dyra försäkringar, särskilt i storstadsområdena (vi bor strax utanför Stockholm)

Har det varit självklart för er att er 15 åring ska ha moppe? Har ni betalat allt, eller har ni haft nån uppgörelse med ert barn? Och i så fall vilken typ av uppgörelse? ekonomiskt > uppförande > skolprestationer> annat??

Vi behöver alla input vi kan få i detta ämne, so pls help!!!!!

• Svar på tråden Moped till 15 åring > krav-prestation-kostnader??
  • MrsNelson

men om mopeden nu ska användas som transportmedel för att avlasta er föräldrar med transport till aktiviteter, tex om barne spelar fotboll eller liknande, då tycker jag att föräldrarna ska hjälpa till med bensin, försäkring osv, men såklart inte utan krav! Man måste sköta sig för att få det!

• Yoyo123

Mopedkortet/utbildningen kostar ju oxkså, någon som vet hur mycket??

• Maskot

Vår son betalade en viss del av moppen själv. Men vi stod för största delen och hade också endel krav på säkerhet, utrustning m.m. Hade han fått stå för största delen själv tror jag han hade valt en billigare modell i sämre skick.
    Han fick den som pressent och den är därför hans egen. Nu är han 16 år och håller på att sälja för att kunna köpa en lätt-mc.
    Vi har stått för försäkringar och han har själv köpt bensin.

• abnocto

Min 15-åring fick en begagnad EU-moppe i födelsedagspresent av oss i våras. Däremot får hon stå för bensin och försäkringar själv och slipper vi skjutsa mycket så bidrar vi med extra bensinpengar.
    Då vi hittade en med bar pris så är tanken sedan att vi köper den billigt av henne och kan sedan ge den till hennes lillebror (såvida de inte höjt EU-åldern till 16 år som de pratat om men jag vet inte om det gick igenom vid nyår)
    Här hade de paketpris på förarbevis, hjälm och lås för 4000kr, det fick hon också på sin födelsedag.

• Mithera

Sonen köpte en begagnad EU-moppe för egna pengar. Pengarna hade han sparat ihop från div. extrajobb och födelsedagar. Han betalade även hjälm, lås, körkort och bensin själv. Försäkringen betalar vi. Vad gäller ägandet för moppen så tänkte vi stå som ägare för att få billigare försäkring, men om det händer något när sonen kör så gäller inte försäkringen då... Tur att vi fick reda på det!

För sonen var det inte en nödvändighet med moppe, utan mer ett "vill ha" - därför fanns det ingen anledning för oss att köpa den åt honom. Att vi betalade försäkringen beror på att han blev helt knäckt när räkningen kom och han såg hur dyrt det var. Det var inte kul att glädjen över moppen och alla pengar den kostat skulle försvinna så då betalade vi... Inte ofta jag "curlar", men ibland så .

• con corazon

Det beror helt på vilket sorts barn man har och hur allt sköts. Vi köpte moped är sonen fyllde 15 år och vi är 3 st som använder den. Mycket billigare att köra med än med bilen och billigare än buss och den går att åka med även på söndagar när det inte finns någon buss.

Sonen nöjesåker aldrig (konstigt nog). Däremot kan han självmant åka och handla när han ser att det saknas något när han är hemma ensam! Han åker alltid och handlar om jag ber honom och kan också fråga om jag behöver något från affären och fara och handla.

Vi slipper skjutsa till träningar och han kan också hämta sin syster. Det fungerar jättebra. Därför betalar vi allt och kopplar det inte heller till något annat.

Jag har gett honom mitt Ica-kort vilket fått till följd att mopeden alltid är tankad, vi har alltid mjölk, smör och bröd hemma, vi spar en massa bensin och även tid. Ibland slinker det med något extra på hans inköpsrundor tex en godisbit, ett kexpaket eller en saftflaska men det tycker jag är helt ok.

• abnocto

Mithera: när vi skulle bestämma vem som skulle äga moppen och vem som skulle stå för försäkringen så ringde jag runt till de större försäkringsbolagen för att höra vad som gällde. Alla sa att det inte spelade någon roll vem som som stod för försäkringen, det kostade lika mycket, men att den måste äga moppen, alltså äger jag moppen coh står för försäkring. Och det hade alltså ingen betydelse om dottern råkar ut för olycka, den gäller då med.

• Mondino

Vi har nu bestämt oss för upplägget! Han kommer få att få en "budgetmoped" på födelsedagen (en Motogino) Den får han sen sälja och då ska pengarna gå in i bil (alt att syrran tar över och vi lägger in motsvarande belopp i bil.
    Han kommer att få betala alla omkostnader >försäkring>skatt>bensin> dock bidrar vi med lite bensinkostnader när han avlastar oss genom att åka till träningen själv (funkar på sommaren då hockeytrunken inte behöver följa med....)

• ellam71

Mina tjejer har varsin eu-moped. De ville ha nya och sparade själva mycket bra till den. De betalade 5k var och vi sköt till resten i 15-års present. Försäkringen betalar vi, men ses som en höjd månadspeng. De betalar bensin själva men givetvis kan man sticka till en hundring då o då. Vi köpte de på nätet och hjälm, lås mm ingick. De är jäkligt fina!! Totala kostnaden för 1st var 6995kr

Eftersom de betalat en hel del själva upplever jag det som att de faktiskt är mer rädda om sakerna, det gäller allt.

• ellam71
    Yoyo123 skrev 2007-11-08 16:49:44 följande:
    Mopedkortet/utbildningen kostar ju oxkså, någon som vet hur mycket??
    Vi betalade 1200kr för eu-kortet.
  • Mondino

Vi köpte en kurs på mopedskolan.nu (Märsta här utanför stockholm) och den kostar 1900 med teori, praktisk träning och eximination (ingår lån av hjälm, handskar och moped)

• abnocto

Någon som vet om de har höjt till 16 år för EU moped vid årsskiftet, som de pratat om? Jag har letat på nätet men hittar ingen info.
    Min son kommer i så fall bli helt förtvivlad

• Mondino

Det ligger fortfarande som förslag men sist jag hörde från 1 juli, men inget är klubbat än.

• Twinis

De ska ha moped det året de är 15år, sedan när de är 16 är de inge roligt längre, då duger det plötsligt med att cykla och åka buss igen

Så resonerade min son iallafall så det blev ingen moppe för han utan han fick lite extra pengar att sätta in på sparkontot istället.

• abnocto

Min tjej fyller 16 år i vår och det är inte diskuterbart att göra av sig med moppen då den är så smidig att ta sig till olika platser. Så det där med att de tröttnar efter ett år beror nog på vad de ska använda den till.

Svar på tråden Moped till 15 åring > krav-prestation-kostnader??