• LB1978

Krystskedet!!!!!

Jag börjar verkligen bli nervös för förlossningen nu.......
    Är i vecke 36+0 och funderar mer och mer på förlossningen.
    Det är tredje barnet och mina tidigare förlossningar har varit komplikationsfria MEN krystskedet under båda har varit jätte jobbiga.
    Så, själva förlossningen med värkar skrämmer mig inte men det är när jag ska krysta som jag blir nervös
    Hur länge har ni krystat???
    Hur har ni andra upplevt det???

• Svar på tråden Krystskedet!!!!!
  • Jenny28

Jag tror att jag var hög av endorfiner eller nåt. Visst hade jag lustgasen i handen men jag har inte känt nånting under krystningsskedet på nån av mina förlossningar! Kommer inte ihåg nån smärta alls. Har bara tyckt det varit skönt. Första tog 45 min. fast då hade jag eda och med andra tog det 2 krystvärkar.
    Är med i v. 36 nu. Hoppas denna förlossningen kommer gå bra!

Lycka till

• siabellon

med första barnet tyckte jag att krystningen var ljuvlig om man jämförde med resten av förlossningen. hon kom ut på tre stycken så det varade inte så länge.max 20 min tippar jag.
    med andra barnet tyckte jag inte det var lika ljuvligt men det gick på en tjugo minuter då också.

• Skina

Med första hade jag 3 st krystvärkar på 12 min, andra 2 st på 7 min, mitt tredje 1 krystvärk tog 2 min, nu väntar jag mitt fjärde som kommer nu i December, lite rädsla har jag men när det väl är dags så är man så motiverad att man bara vill ha ont och att bebisen ska ut! Lycka till

• Edwins mamma

Krystade i 8timmar. Sonen fastnade ¨så tillslut fick jag sugklocka. AJ de gjorde mer ont än krystvärken. Minns att jag tyckte ändå krystvärkarna var ok eftersom jag är ganska bra på att slappna av och andas.

• Strawbaby

Jag hade krystvärkar i 2 timmar och 20 min, men krystade riktigt aktivt först de sista 50 minutrarna. Jag tyckte det var skönt när krystvärkarna kom eftersom jag innan hade öppnat mig 5 cm på 1 ½ timme och det var betydligt tuffare än krystvärkarna!

Jag tror att det tog sådan tid att krysta ut sonen eftersom han var stor. Han vägde 5320 gram och hade dessutom ena handen ovanför huvudet när han kom, men allt gick bra och jag minns det inte alls som särskilt hemskt. Skulle kunna göra om det i alla fall!

• G l o r y

Jag kryste i en timme o 10 min, till slut hjäpte de Noah ut med sugklocka. Jag tyckte öppningsskedet var värst, gjorde så j*vla ont. Själva krystandet var bara skönt för då kände man att nu är det nära. Och man kunde ju inte hålla emot när det började.

• Nikki6

30 min med första barnet och 5 min med andra. När krystvärkarna kommer är det nära så jag tycker bara att det känns bra!

• Glad i hågen

Jag krystade ca 1,5 timme. Det gjorde förb. ont och var mycket värre än de tidigare värkarna. Men en kompis till mig beskrev sina krystvärkar "som att skita" och för henne tog det bara några få krystningar så var barnen ute vid båda förlossningarna.

Så det är nog väldigt olika från person till person och gång till gång även för samma person.

Inför den här förlossningen vill jag ha EDA, då inbillar jag mig att det ska kännas mindre...

• Joje

Krystade i 35 min... men det kunde nog gått fortare om inte värkarna stannade av och sonen fastnade med huvudet halvvägs ute... Annars tyckte jag inte att krystvärkarna gjorde så ont som värkarna under öppningsskedet, de kändes mer som en kraft som man inte kunde motstå - som när man kräks ungefär (lite konstig jämförelse kanske)

• Emerald88

Jag krystade i 35 minuter innan tösen äntligen kom ut.
    Jag upplevde krystandet som en befrielse att det äntligen snart skulle vara över. Tyckte inte det gjorde så ont utan att det mest tröck på väldigt mycket.

• siabellon

måste bara kolla TS: har du fått barn nu? *nyfis*
    Hur gick det med din rädsla?

Svar på tråden Krystskedet!!!!!