• AngelOfSin

Förlossningsskräck!

Har alltid velat ha barn och lika länge som jag velat ha det har jag haft förlossningsskräck och skräck för kejsarsnitt. Nu när jag verkligen är gravid så är jag livrädd! Är bara i vecka 8, men är redan hemskt, vaknar vissa mognar och har panikångest för jag är så rädd. Men jag vill verkligen behålla barnet, vill ju ha barn!
    Går till kuratorn på mvc med min sambo varannan vecka, men änsålänge är jag inte minsta lilla mindre orolig och rädd.
    Vet inte vad jag ska göra vill vara glad över att vara gravid och längta efter min lilla bebis!

• Svar på tråden Förlossningsskräck!
  • Damien och Adrian

Jag var där du är idag. Jag insåg att det fanns två saker man kan göra:

Antingen låter man rädslan ta över och får en hemsk förlossning, precis som man förväntat sig.

eller så tar man tag i sin rädsla, analyserar den (med hjälp om du inte kan själv) och bearbetar den.

Jag köpte Inann du föder av Anna Wilsby och gick profylaxkurs dör de peppar både mamman och pappan, man lär sig tekniker för att bli av med smärta och kunna slappna av och pappan lär sig hantera situationer där mamman kanske skulle kunna bli rädd eller hysterisk osv. Mycket konkreta råd! Boken tar upp målbilder och hur man kan styra sina egna tankar.

gå in på www.profylaxgruppen.com där kan du köpa både bok, dvd eller beställa kurs osv. Kursen är värd vartenda öre om man slipper rädsla eller hur?

Jag är i v 37+0 idag, längtar och ser fram emot förlossningen (sånt kommer med tiden och genom att jag arbetar mot min rädsla) och jag kan uppriktigt sagt säga att jag nu är redo oavsett om det blir kejsarsnitt eller vaginalt, jag är fortfarande rädd för sjukhus generellt men är oerhört positiv till det här!

Lycka till!

• hannamiller

det kommer..i alla fall gjorde de för mig.
    jag var mer rädd att göra kejsarsnitt.. så kom våran 25 dagar förtidigt. med ett snitt..
    dom första månaderna tänkte jag hur ska jag klara av att född.. månd 7 ville jag bara att han skulle komma ut..
    kanske inte är någon hjälp.. men vi är många här på fl so hjälper dig/er..

kram kram

• Annika1975

En förlossnings är lite som ett rejält oväder... När man är mitt i den finns det inte så mycket man kan göra. Man får ta hjälp av de saker/personer man har omkring sig. Men när allt kommer omkring så vet man att det kommer att gå över och när det väl är det, så är chansen mycket stor att du står där som världens lyckligaste människa =).
    Smärtan( som jag antar att du är mest rädd för) är inget du kan styra över, men personalen på förlossningen är oerhört kunnig och erfaren. Låt dem hjälpa dig att få en så bra förlossning som möjligt.

Lycka till!

• Damien och Adrian

smärtan kan man styra över genom att man lär sig slappna av, det är det som utgör den stora skillnaden för de flesta.

• Nettis30

Jag hade oxå förlossningsskräck och gick till spec.BM i Lund för att tala om det. Men jag bestämmde mig för att föda vaginalt, men fick papper på att jag fick ett kejsarsnitt om jag fick sådan panik under förlossningen. Bara att få det på pappret lättade mycket för mig.
    När det väl var dax för förlossningen släppte all rädsla o ut kom en frisk grabb vaginalt.

Nu väntar jag tvåan och är ännu räddare denna gång. Men jag klarade ju den första så jag ska banne mig fixa tvåan vaginalt oxå.

Lycka till

• AngelOfSin

Har beställt den boken du rekomenderade Incommunicato, plus dvd:n som fanns också. Kurserna fanns tyvärr inte nära oss. Beställde en annan bok för lite sen "Att föda", men den var hemsk, gjorde allting ännu värre än innan.
    Värsta är att min sambo inte är så mycket stöd, känns så iaf, kan inte prata om att jag är rädd och så för då blir han arg eller sur, känns lite pissigt rent ut sagt! Är inte bara jag som är gravid, utan han med och han borde försöka vara delaktig i mina känslor och stödjande.

• Damien och Adrian

ja din sambo borde definitivt stötta dig! det är jätteviktigt.

Kanske kan han inse det om han får se dvdn, jag ahr itne sett den men den baseras väl på kurserna o boken så det finns en tydlig roll för honom också, om han är öppen för det.

När du läser boken el sett dvdn, kan du - om du vil - diskutera med mig här på sajten, skriv i min gästbok el nåt så kan du iaf få stöd härifrån!

• AngelOfSin

Jättensnällt Incommunicado! Gör jag gärna, hoppas det inte tar alltför lång tid innan den når min brevlåda bara. =o)

Ja, jag hoppas han börja förstå att han behövs som stöd snart, för det är verkligen jobbigt och påfrestande! Man mår verkligen mycket sämre när man inte ens vågar prata om att man är rädd när man är hemma, med den man älskar. Det gör ont, inuti.

• Ia o Puh

Jag har alltid haft förlossningsskräck och till för två år sedan var jag beredd att sterlisera mig bara för att slippa föda nånsin...jag vet hur du känner dig, med paniken och allt...Jag var precis som du i vecka 7 till 14 eller 15 sådär hysteriks över förlossningen...Sedan i vecka 15, då jag första gången kände spark från min bebbe hände något, jag insåg att jag skulle bli mamma och att det faktiskt levde något i mig. jag gick från hysterisk till "flodkossestatus" ju närmare jag kommer förlossningen desto mer säker är jag (fast jag stundtals tvivlar) på att jag kommer att fixa detta. Jag har börjat lita på att urmodern i mig ska hjälpa mig...

Min sambo har varit ett oerhört stöd för mig under allt detta och det tycker jag att du ska kräva av din sambo också! När man blir gravid ändrar sig hela kroppen, man får heltokiga hormonsvängningar och så...

Jag säger inte att du kommer att ändra dig som jag gjort, ville bara dela med mig om att det KAN bli så. Självklart ska du prata av dig med en kurator och din BM, är du rädd för kejsarsnitt också?

Lycka till, jag tror absolut att du kommer att fixa det här!

• AngelOfSin

Vad skönt att du har ändrat dig! Önskar verkligen att det kommer hända med mig mig, iaf att jag blir mindre rädd, för det här är hemskt, speciellt med en sambo som inte vet hur man är stödjande och bara blir arg och sur. Berättade att jag var rädd för att föda för några dagar sen och han blev arg och sur och sa att jag skulle göra abort! usch vad ont sånt gör att höra från den man älskar!

Ja, jag är rädd för kejsarsnitt också, men det känns lite lättare att tänka på än vaginal förlossning, så kommer kanske bli det, får se hur det går.

• Tyshaa

gosh jag e i samma sits, jag har borjat fa mardrommar kanske inte just om forlossning men jag vet att det ar det som oroar mig sa att jag far mardrommar.
    Jag vart radd redan forsta dagen jag fick plus pa stickan och inser att jag maste hitta ett satt att hantera det.

Jag har sett pa youtube att man kan se forlossningsvideos kika dar sa kanske du inte blir lika radd!

• AngelOfSin

Usch vad hemskt med mardrömmar också, då är det ju inte bara om dagarna när man är vaken utan nätterna också! :/

Tror inte jag vågar kolla på någon video just nu, har fått slå över till en annan kanal när dom visat sånt på tv, men tack för tipset!

Tyshaa skrev 2007-08-20 22:58:59 följande:
    gosh jag e i samma sits, jag har borjat fa mardrommar kanske inte just om forlossning men jag vet att det ar det som oroar mig sa att jag far mardrommar.Jag vart radd redan forsta dagen jag fick plus pa stickan och inser att jag maste hitta ett satt att hantera det.Jag har sett pa youtube att man kan se forlossningsvideos kika dar sa kanske du inte blir lika radd!
Svar på tråden Förlossningsskräck!