• Teschty

Vad gäller med 3 åringar???

Som bonusmamma till min sambos son e jag chockad o förvånad över bioförälrdarnas behandling av sin son som e 3 år. Jag har inte träffat hans son så mycket innan utan mest korta stunder. Men nu när vi skapar familj o lever ihop e jag lite förvånad över hur deras 3 åring behandlas. Jag har vänner som har 3 åringar o e vana vid dom.
    Men min bonus använder fortfarande blöja, han dricker ur nappflaska, han kan inte göra någonting själv, blir alltid påklädd från topp till tå, piper/skriker o slåss för ingenting, sitter fortfarande i babystol vid middagen, kan inte sova själv o egen säng kommer inte på frågan, han dreglar konstant, sover middag ca 2 timmar/dag... Listan e jättelång. Jag tycker synd om hjonom för det känns inte att han utvecklas till den lilla 3 åring han är...

Jag har verkligen tagit på mig rollen som bonusmamma o försöker få lite rutiner på pojken. När jag har honom försöker jag att han ska klä på sig lite själv, kissa på toan, plocka undan efter sig. Äta själv, inte sova middag utan lägga sig i normal tid ist typ 19,30. Försöker hitta på saker med honom som att lära honom cykla med stödhjul, vi åker o badar. Jag säger ifrån när han slåss osv. Jag försöker verkligen. Men vad e rimligt för en 3 åring att kunna/göra själv. Det känns som att han växer lite när han e med mig, känns som han får lite själförtroende. Men försöker jag för mycket? Vad e rimligt för en kille som e 3??? Hur ser era rutiner/dagar med 3 åringar ut???

• Svar på tråden Vad gäller med 3 åringar???
  • Söderböna

Just det - en grej till: Du skall ha en blomma för att du vill göra något för barnet!

• waersta

Våran son började tala i våras, han fyllde 4 i söndags och vi har stimulerat, vi har läst, vi har spelar, vi har tecknat. Gjort ALLT! En del saker kommer när de ska.. MEN att låta barnen försöka själva, tex dricka ur glas, klä av sig själva. Själva klättra upp och ner m.m det utvecklar barnen.

Söderböna skrev 2007-08-02 13:21:54 följande:
    Det är stor skillnad mellan olika barn! Det går inte att säga tydligt vad barn i en viss ålder absolut skall klara eller inte klara. Mitt intryck av vad TS skriver är dock att barnet inte hjälps i sin utveckling. Vår pluttas simlärare sa en gång att "det är en fin linje mellan att hjälpa och att hindra henne från att utvecklas". Vi föräldrar vill så gärna hjälpa att vi ofta hindrar barnen från att utvecklas!Barn som behandlas som bebisar förblir bebisar. Vi tillbringade förra veckan tillsammans med två andra familjer. I båda familjerna fanns tvååringar, med bara en månad i åldersskillnad. Den ena tvååringen talade bra, åt själv med gaffel, kunde leka med äldra barn mm. Den andra tvååringen kunde inte prata alls ("dä pappa" var det enda jag kunde förstå), drack i princip bara ur nappflaska osv. Den enda skillnad som blev uppenbar var just hur föräldrarna bemötte barnen. Jag tror också att lite möda om barnets utveckling är viktigt. I släkten finns en flicka som snart är tre som knappt talar. Vid ett tillfälle klagade de på att hon inte talar. Jag frågade vad de gjorde för att stimulera hennes språkutveckling. "Vi gör väl ingenting" var deras svar - och det verkade som de tyckte frågan var väldigt konstig. Jag tror dock att det kanske inte är läge att försöka ändra på allt på en gång. Det går inte att med en gång ta bort blöja, nappflaska, barnstol mm. Särskilt inte om familjesituationen samtidigt förändras. Försök att se barnet som en kompetent individ - och stöd barnet i hans utveckling.
  • Svartfot
    waersta skrev 2007-08-02 13:15:16 följande:
    Heja TS! Du är suverän!!
    Instämmer helt!
    ღMalte ღWilmaღ
  • Söderböna

waersta: Och även om det kanske inte kändes så, så är jag övertygad om att era insatser för språkutvecklingen lönar sig! Ordförrådet och språkglädje är något som lever kvar ett helt liv.

Det jag tyckte var sorgligt med barnet i mitt exempel var att de pratade om att de tyckte barnet inte talade, samtidigt hade de inte ens tänkt på att det fanns något de kunde göra. De till och med sa till barnet "kan du inte tala ordentligt nån gång", som om det skulle hjälpa...

• waersta

tack!

Söderböna skrev 2007-08-02 13:51:57 följande:
    waersta: Och även om det kanske inte kändes så, så är jag övertygad om att era insatser för språkutvecklingen lönar sig! Ordförrådet och språkglädje är något som lever kvar ett helt liv. Det jag tyckte var sorgligt med barnet i mitt exempel var att de pratade om att de tyckte barnet inte talade, samtidigt hade de inte ens tänkt på att det fanns något de kunde göra. De till och med sa till barnet "kan du inte tala ordentligt nån gång", som om det skulle hjälpa...
  • violis

Har inte läst hela tråden men ett par tankar:
    För det första:jämför honom inte med andra..alla utvecklas olika!
    Sedan vad han "ska" kunna...
    tja börja klä på sig enklare plagg (typ t-shirt)dra på sig resår byxor (om än allt kanske blir bakoch fram.
    Sitta på "vanlig2stol/högstol efter sin längd
    blöjor..ja det är väldigt olika när de är mogna  pojkar är som reglel senare än flickor men har man inte gjort det innan så är det hög tid att börja lugnt och sakta introdusera toa/potta
    napplflaska. att anv den för att enbart dricka välling 1-2 ggr per dag är väl helt OK däremot övrig dryck bör han klara ur vanligt glas
    cykel;börja första försöken på trehjuling."vanlig"cykel först i 5-6 års åldern enl rekomendationena

sova i egen säng:ja somna åtminstonne om han sedna kommer vandrandes under natten mer el mindre regelbundet ja det är inte ovanligt långt upp åt 6-7 årsåldern om inte längre
    sova middag:tja det varierar så klart från barn till barn har haft många 3 åringar som sovit på fsk men som regel då runt ½h men det är rynt 3-3½ som de flesta barn slutar sova middag även på fsk(många slutar tidigare hemma men fortsätter lite längre på fsk)
    Hur mycket sömn ett barn behöver på dagen varierar enormt mellan olika barn.
    bära bort sin tallrik/glas ställa undan sina skor etc kan de flesta också vid den här åldern.
    Napp: stör den tandställningen är det kanske läge att börja prata om att ta bort den med honom ,men räkna med att ha den kvar när han sover ett bra tag till (självklart ska han inte ha den på dagen)

Vad din ss pappa måste tänka på (och du) är att ta det lugnt ,uppmuntra honom att pröva själv ofta går det bara av bara farten att man hjälper till mer än vad man eg behöver.Han kommer att lära sig allt han behöver och han kommer sluta med blöjor,låt det ta den tid det behöver för honom och tänk även på att när det inträffar förändringar i ett barne vardag (poss som neg) reagerar barn ofta med att gå tillbaka i utvecklingen och bli "små" igen om man då tillåter detta brukar det "gå över" fortare än om man reagerar på det.Ge honom bara tid och se på vad han faktiskt kan mer än på vad han inte kan uppmuntra alla framsteg beröm honom varje gång han försöker så kommer han vilja försöka mer och mer och få bättre och bättre självförtroende

• Plutte78
    violis skrev 2007-08-02 16:16:54 följande:
    Har inte läst hela tråden men ett par tankar:För det första:jämför honom inte med andra..alla utvecklas olika!Sedan vad han "ska" kunna...tja börja klä på sig enklare plagg (typ t-shirt)dra på sig resår byxor (om än allt kanske blir bakoch fram.Sitta på "vanlig2stol/högstol efter sin längdblöjor..ja det är väldigt olika när de är mogna  pojkar är som reglel senare än flickor men har man inte gjort det innan så är det hög tid att börja lugnt och sakta introdusera toa/pottanapplflaska. att anv den för att enbart dricka välling 1-2 ggr per dag är väl helt OK däremot övrig dryck bör han klara ur vanligt glascykel;börja första försöken på trehjuling."vanlig"cykel först i 5-6 års åldern enl rekomendationena
    sova i egen säng:ja somna åtminstonne om han sedna kommer vandrandes under natten mer el mindre regelbundet ja det är inte ovanligt långt upp åt 6-7 årsåldern om inte längre sova middag:tja det varierar så klart från barn till barn har haft många 3 åringar som sovit på fsk men som regel då runt ½h men det är rynt 3-3½ som de flesta barn slutar sova middag även på fsk(många slutar tidigare hemma men fortsätter lite längre på fsk)Hur mycket sömn ett barn behöver på dagen varierar enormt mellan olika barn.bära bort sin tallrik/glas ställa undan sina skor etc kan de flesta också vid den här åldern.Napp: stör den tandställningen är det kanske läge att börja prata om att ta bort den med honom ,men räkna med att ha den kvar när han sover ett bra tag till (självklart ska han inte ha den på dagen)Vad din ss pappa måste tänka på (och du) är att ta det lugnt ,uppmuntra honom att pröva själv ofta går det bara av bara farten att man hjälper till mer än vad man eg behöver.Han kommer att lära sig allt han behöver och han kommer sluta med blöjor,låt det ta den tid det behöver för honom och tänk även på att när det inträffar förändringar i ett barne vardag (poss som neg) reagerar barn ofta med att gå tillbaka i utvecklingen och bli "små" igen om man då tillåter detta brukar det "gå över" fortare än om man reagerar på det.Ge honom bara tid och se på vad han faktiskt kan mer än på vad han inte kan uppmuntra alla framsteg beröm honom varje gång han försöker så kommer han vilja försöka mer och mer och få bättre och bättre självförtroende
    Du borde nog läst hela tråden... Jag tycker inte alls det är att jämnföra barn bara för att man frågar vad som e rimligt att barn i den åldern kan/ska kunna. TYcker TS agerar helt 100% rätt
  • SaramedM

Så alla barn bör kunna ungefär samma saker vid samma ålder? Och vara likadanna?

Hm hur är en 35 åring? Vad krävs av en så gammal man/kvinna?

Eller ligger det på individnivå kanske?

• Wilowa
    Anna1111 skrev 2007-08-02 12:55:31 följande:
    Det finns ju höga stolar, men big deal att sitta i barnstol.
    Fast jag tolkade ts som om barnet satt i en stol med bygel!

Min dotter är tre och hon:

*har en barnstol utan bygel
    *klär sig helt själv sedan länge
    *äter själv sedan läng
    *torr sedan mer än ett år tillbaka både dag och natt
    *sover i egen säng i samma rum som storebror
    *dricker nattvälling i flaska, men är på väg att sluta (vill ha var och varannan kväll)
    *cyklar 12tummare med stödhjul
    *går gärna själv på promenader

Som någon skrev innan så är barn väldigt olika. Jag slutade mata min yngsta innan jag slutade mata min äldsta! Fast min lilla är en väldigt envis och bestämd liten dam! Den envisheten har hon kommit långt med! Dock tycker jag att du ts, gör rätt som uppmuntrar barnet att utvecklas! Fast passa dig så att du inte stöter dig med mamman!
    29 augusti öppnar IKEA i Karlstad!
  • violis

Plutte78: Om du läst mitt svar så hade du sett att jag INTE  sa att TS gjort något fel MEN jag vidhåller att TS INTE ska jämföra sitt bomusbarn rakt av med vad de övriga 3-åringar hon träffat på kan/gör ,misstänker starkt att större delen av de bor i sin sk kärnfamilj och inte varit med om några så stora förändringar i sitt korta liv som TS ss har varit med om.
    Jag sa heller inte att det var något fel på att fråga vad som är rimmligt att förvänta sig av en 3-åring..jag gav istället ex!
    MEN vad jag ville påpeka och som jag står fast vid ÄR att
     1: ALLA barn ÄR olika och utvecklas olika och man ska därför aldrig jämföra barn

2.Ett barn som utsatts för STÖRRE förändringar i sitt liv  separatiner/en NY familje situation mm går TILLBAKA i utvecklingen och behöver vara liten igen!

3.För att ett barn ska må bra MÅSTE alla förändringar få ta sin tid dvs.TS+sambo ska inte oroa sig barnet kommer "komma i kapp" om de bara tar det lugt och inför en förändring i taget

• Teschty

Violis:

Jag jämnför inte bonusen med andra barn och låter han helt klart utvecklas i sin egen takt. Däremot hjälper jag honom då jag märker hur frustread han är då han e runt barn i samma ålder som "kan mycket mer" än honom. Han blir fortfarande behandlad som en bebis i allt för många avseende av sina bioföräldrar för jag tror det e bekvämats för dom själva just nu med vårdadstvist osv. Min sambo märker oxå men han ger mig mycket ansvar nu när saker o ting e lite upp o ner. Så min mening e inte o jämföra utan bara en undran hur dom flesta 3 åringar gör i vardagen så jag kan hjälpa bonusen på bästa sätt att utvecklas till en liten kille isf att vara bebis...

• vickan84

Tycker att dina krav är helt rimliga. är det något som krånglar märker du ju det o då är det bara att sakta ner.

Svar på tråden Vad gäller med 3 åringar???