• Teschty

Vad gäller med 3 åringar???

Som bonusmamma till min sambos son e jag chockad o förvånad över bioförälrdarnas behandling av sin son som e 3 år. Jag har inte träffat hans son så mycket innan utan mest korta stunder. Men nu när vi skapar familj o lever ihop e jag lite förvånad över hur deras 3 åring behandlas. Jag har vänner som har 3 åringar o e vana vid dom.
    Men min bonus använder fortfarande blöja, han dricker ur nappflaska, han kan inte göra någonting själv, blir alltid påklädd från topp till tå, piper/skriker o slåss för ingenting, sitter fortfarande i babystol vid middagen, kan inte sova själv o egen säng kommer inte på frågan, han dreglar konstant, sover middag ca 2 timmar/dag... Listan e jättelång. Jag tycker synd om hjonom för det känns inte att han utvecklas till den lilla 3 åring han är...

Jag har verkligen tagit på mig rollen som bonusmamma o försöker få lite rutiner på pojken. När jag har honom försöker jag att han ska klä på sig lite själv, kissa på toan, plocka undan efter sig. Äta själv, inte sova middag utan lägga sig i normal tid ist typ 19,30. Försöker hitta på saker med honom som att lära honom cykla med stödhjul, vi åker o badar. Jag säger ifrån när han slåss osv. Jag försöker verkligen. Men vad e rimligt för en 3 åring att kunna/göra själv. Det känns som att han växer lite när han e med mig, känns som han får lite själförtroende. Men försöker jag för mycket? Vad e rimligt för en kille som e 3??? Hur ser era rutiner/dagar med 3 åringar ut???

• Svar på tråden Vad gäller med 3 åringar???
  • Teschty
    SaramedM skrev 2007-08-02 12:56:30 följande:
    Och kolla med hans föräldrar innan du inför några stora förändringar
    Hans pappa/min sambo tycker exakt som jag... Jag går inte in o styr över honom om du tror det...
  • pulmones

Jag kan inte hjälpa det men jag reagerar lite som TS faktskt. Känner du att det är lite "tokigt", att pojken behöver mer självförtroende och synas mer så tycker jag inte du ska blunda!. Men det är viktigt att du pratar med föräldrarna först så det inte blir ännu tokigare....kan vara superkänsligt. Inte skulle du vilja att en annan kvinna uppfostrar ditt lilla barn på sitt sätt utan din vetskap?.

Den lilla pojken har varit med om mycket tror jag och kan behöva lite extra kärlek med ramar och beröm

Bra TS att du inte blundar!

• waersta

Jag tycker du gör helt rätt som reagerar. Låt honom utvecklas. Du märker vad han kan och inte kan. Har han tidigare inte fått pröva på saker så kommer han antagligen tyckte det är jättekul! Vilken tur att han har dig!!
    Om han varit utan blöjan tidigare så är det klart att du ska fortsätta med det.
    titta efter begagnade tripp trappar, finns liknande billigare modeller också.

Teschty skrev 2007-08-02 13:01:49 följande:
    Inget problem, tycker bara att en tripp-trapp lr liknande vore bättre...
  • pulmones

finn toppstolar på ikea också, det är som vuxenstolar men med högre ben . Vi har två sånna .

• Veladis

TS: Du kan ju inte göra så mycket åt hur biomamman gör hemma. mer än att prata med henne. Men ni kan väl ha en vanlig stol hos er, alt en högre stol, ni kan väl uppmuntra honom till att gå på toa etc, och sen kan ni visa mamman att han faktiskt kan...
    Men som sagt, stressa inte... Låt det ta den tid det tar.

• Teschty
    pulmones skrev 2007-08-02 13:06:06 följande:
    Jag kan inte hjälpa det men jag reagerar lite som TS faktskt. Känner du att det är lite "tokigt", att pojken behöver mer självförtroende och synas mer så tycker jag inte du ska blunda!. Men det är viktigt att du pratar med föräldrarna först så det inte blir ännu tokigare....kan vara superkänsligt. Inte skulle du vilja att en annan kvinna uppfostrar ditt lilla barn på sitt sätt utan din vetskap?.Den lilla pojken har varit med om mycket tror jag och kan behöva lite extra kärlek med ramar och berömBra TS att du inte blundar!
    Jag tar som sagt upp allt med min sambo/barnets pappa. Mamman borde enligt dom flestas tycke inte ens få vara i närheten av sin son då hon gör ALLA fel man kan med ett barn. Där förekommer hot o skrämmsel osv. Just nu pågår en riktigt ruggig vårdnadstvist o jag hoppas vi får killen. Blod e inte tjockare än vatten o jag har 500ggr bättre hand om killen än vad hon någonsin haft. Så med henne diskuterar jag inte ett smack. Så länge jag o min sambo e på samma plan så tycker jag det e bara o köra på. Jag ger min bonus väldigt mycke på alla plan o skulle aldrig pressa honom eller gå för fort fram. Men jag märker ju själv hur frusread han är när vi e runt barn i samma ålder som "kan själva" så mycket. Han behöver ju lite självförtroende han me...
  • Teschty
    waersta skrev 2007-08-02 13:15:16 följande:
    Heja TS! Du är suverän!!
     TACK SÅ MYCKET
  • pulmones

toppen TS .
    då så, du verkar ju ha allt under kontroll. Hoppas ni vinner vårdnadstvisten om mamman är så kass.

Teschty skrev 2007-08-02 13:11:19 följande:
    Jag tar som sagt upp allt med min sambo/barnets pappa. Mamman borde enligt dom flestas tycke inte ens få vara i närheten av sin son då hon gör ALLA fel man kan med ett barn. Där förekommer hot o skrämmsel osv. Just nu pågår en riktigt ruggig vårdnadstvist o jag hoppas vi får killen. Blod e inte tjockare än vatten o jag har 500ggr bättre hand om killen än vad hon någonsin haft. Så med henne diskuterar jag inte ett smack. Så länge jag o min sambo e på samma plan så tycker jag det e bara o köra på. Jag ger min bonus väldigt mycke på alla plan o skulle aldrig pressa honom eller gå för fort fram. Men jag märker ju själv hur frusread han är när vi e runt barn i samma ålder som "kan själva" så mycket. Han behöver ju lite självförtroende han me...
  • Söderböna

Det är stor skillnad mellan olika barn! Det går inte att säga tydligt vad barn i en viss ålder absolut skall klara eller inte klara.

Mitt intryck av vad TS skriver är dock att barnet inte hjälps i sin utveckling. Vår pluttas simlärare sa en gång att "det är en fin linje mellan att hjälpa och att hindra henne från att utvecklas". Vi föräldrar vill så gärna hjälpa att vi ofta hindrar barnen från att utvecklas!

Barn som behandlas som bebisar förblir bebisar. Vi tillbringade förra veckan tillsammans med två andra familjer. I båda familjerna fanns tvååringar, med bara en månad i åldersskillnad. Den ena tvååringen talade bra, åt själv med gaffel, kunde leka med äldra barn mm. Den andra tvååringen kunde inte prata alls ("dä pappa" var det enda jag kunde förstå), drack i princip bara ur nappflaska osv. Den enda skillnad som blev uppenbar var just hur föräldrarna bemötte barnen.

Jag tror också att lite möda om barnets utveckling är viktigt. I släkten finns en flicka som snart är tre som knappt talar. Vid ett tillfälle klagade de på att hon inte talar. Jag frågade vad de gjorde för att stimulera hennes språkutveckling. "Vi gör väl ingenting" var deras svar - och det verkade som de tyckte frågan var väldigt konstig.

Jag tror dock att det kanske inte är läge att försöka ändra på allt på en gång. Det går inte att med en gång ta bort blöja, nappflaska, barnstol mm. Särskilt inte om familjesituationen samtidigt förändras. Försök att se barnet som en kompetent individ - och stöd barnet i hans utveckling.

Svar på tråden Vad gäller med 3 åringar???