• Teschty

Vad gäller med 3 åringar???

Som bonusmamma till min sambos son e jag chockad o förvånad över bioförälrdarnas behandling av sin son som e 3 år. Jag har inte träffat hans son så mycket innan utan mest korta stunder. Men nu när vi skapar familj o lever ihop e jag lite förvånad över hur deras 3 åring behandlas. Jag har vänner som har 3 åringar o e vana vid dom.
    Men min bonus använder fortfarande blöja, han dricker ur nappflaska, han kan inte göra någonting själv, blir alltid påklädd från topp till tå, piper/skriker o slåss för ingenting, sitter fortfarande i babystol vid middagen, kan inte sova själv o egen säng kommer inte på frågan, han dreglar konstant, sover middag ca 2 timmar/dag... Listan e jättelång. Jag tycker synd om hjonom för det känns inte att han utvecklas till den lilla 3 åring han är...

Jag har verkligen tagit på mig rollen som bonusmamma o försöker få lite rutiner på pojken. När jag har honom försöker jag att han ska klä på sig lite själv, kissa på toan, plocka undan efter sig. Äta själv, inte sova middag utan lägga sig i normal tid ist typ 19,30. Försöker hitta på saker med honom som att lära honom cykla med stödhjul, vi åker o badar. Jag säger ifrån när han slåss osv. Jag försöker verkligen. Men vad e rimligt för en 3 åring att kunna/göra själv. Det känns som att han växer lite när han e med mig, känns som han får lite själförtroende. Men försöker jag för mycket? Vad e rimligt för en kille som e 3??? Hur ser era rutiner/dagar med 3 åringar ut???

• Svar på tråden Vad gäller med 3 åringar???
  • Teschty
    SaramedM skrev 2007-08-02 12:38:42 följande:
    M är 3;-bajsar i blöjan-ammas-samsover och somnar inte själv-sitter i barnstol vid bordet ( hur ska de annars nå maten????)-sover hon middag kan hon lätt smälla till med ett par timmarPå vilket sätt gör detta att hon inte är normal?Jag tycker inte att något av ovanstående är konstigt
    Då e jag nog van vid fort utvecklade barn isf. Flera av mina vänner har 3 åringar och där förekommer inget av ovanstående. Det va därför jag frågade.
    Sen vad det kommer till läggtider så tror jag ändå att det bästa e lite rutiner o försöker gå o lägga sig i någorlunda samma tid varje dag...
  • waersta

Nej, visst, men nog kan de klä på sig hyffsat själva? Skorna utan problem? Klättra upp i matstolen själva. Nappflaska behövs inte.
    Min tvååring älskar att hjälpa till hemma och grejar gärna själv med saker.

TS skriver att listan kan göras jättelång och då tycker jag att det verkar som om han behöver lite självförtroende.

SaramedM skrev 2007-08-02 12:42:59 följande:
    Ja, samma här, men är hon supertrött så är honJag menar att det som TS räknar upp inte innebär att det är nått konstigt med behndlningen.
  • Erik

Min 3-åring:

-Har fortfarande blöja
    -Sover inte middag
    -Har ej napp eller nappflaska längre
    -Sitter på en vanlig stol (ännu i våras satt han i matstolen sin)
    -Kan cykla med sin 3-hjuling men inte med en vanlig cykel med stödhjul
    -Kan inte klä på sig själv annat än skor o mössa
    -Kan klä av sig själv
    -Har egen säng men sover oftast i vår stora säng
    -Plockar inte undan efter sig
    -Äter själv ibland och ibland matar vi honom

Barnet är ju bara 3 år... Det är väldigt olika på barnen i den åldern hur mogna och omogna dom är!! Men visst slåss skall dom inte göra... Dom börjar veta vad som är rätt och fel men vissa färdigheter kanske kommer senare.

• waersta

Men han kanske har blöja för att ingen har prövat om han vill kissa på pottan? Det är inte så att barnen själva slänger blöjan och säger HIT MED POTTAN! Som förälder måste man visa barnen och tala om för dem hur de ska göra.. annars hinner de bli tonåringar..

SaramedM skrev 2007-08-02 12:43:56 följande:
    Jo jag ¨såg det, men om han har blöja så är han väl inte det?Samma sak som med sömnen det innebär inget konstigt att en treåring har bljöa
  • Anna1111

Min yngsta dotter är tre år och av det du nämner i TS så sitter hon givetvis fortfarande i barnstol, hur kul är det att ha bordet vid hakan. Hon sover fortfarande efter lunch i ca 2 timmar, somnar ändå vid normaltid på kvällen. Jag kan inte riktigt se problemet.

• SaramedM

TS; jag tycker inte att hon är ett långsamt utvecklant barn!

Skor , mössa och ibland byxor kan hon klä på sig, inget annat

Äter gör hon själv, för det mesta med sked

Men allt detta varierar ju från barn till barn

• waersta

man kan ju ha en barnstol utan bygel? Typ en tripptrapp modell.

Anna1111 skrev 2007-08-02 12:51:41 följande:
    Min yngsta dotter är tre år och av det du nämner i TS så sitter hon givetvis fortfarande i barnstol, hur kul är det att ha bordet vid hakan. Hon sover fortfarande efter lunch i ca 2 timmar, somnar ändå vid normaltid på kvällen. Jag kan inte riktigt se problemet.
  • SaramedM

Hemma har vi en tripptrapp, hos farmor och mormor är det antilop från Ikea
    Håller med Anna; jag ser inte problemet

• Legolina

Alla barn utvecklas i olika takt som många ovan skrivit.

Ser du att barnet klarar mer än han får möjlighet till så blir det ju ett problem - prova dig fram vettja

• Anna1111

Det finns ju höga stolar, men big deal att sitta i barnstol.

Svar på tråden Vad gäller med 3 åringar???