• waersta

Vad gäller med 3 åringar???

Jag har en 4åring och en 2åring..

Tycker du är bra som försöker hitta på saker med 3åringen, känns som om han inte vet hur mycket han kan egentligen. Mycket beröm kan han behöva! Ge honom självförtroende!

Han beter sig som han blir behandlad, behandlar de honom som en bebbis beter han sig som en bebbis.

Be om hans hjälp, duka, dammsuga, m.m. Då känner han sig stor. Följa med till affären, kanske ge kassörska pengar..

• waersta

Är han mogen för pottan så tycker jag absolut att du ska låta honom gå utan blöja. Båda mina barn är blöjfria, dag som natt. Barnstolen vid bordet kan vara utan bygel. De lär sig fort att klättra upp och ner själva.
    Vi tog bort bygeln när barnen var runt 1 år.

• waersta

Min 4åring kan också vara trött mitt på dagen, men får han sova då så har han jättesvårt att somna för natten och ska de då upp till dagis så blir det en ond cirkel. Bättre han får vila lite (utan att sova) på dagen och gå och lägga sig tidigt istället.

SaramedM skrev 2007-08-02 12:39:15 följande:
    Lägga sig normaltid?hur vore det att sova när hna är trött?
  • waersta

Tror jag skrev "om han är mogen för pottan"

SaramedM skrev 2007-08-02 12:41:25 följande:
    Alla 3 åringar är inte mogna för pottan och det kan bli rätt stressigt för barnet om det ska tvingas fram.
  • waersta

Är han mogen.. skrev jag.

• waersta

Nej, visst, men nog kan de klä på sig hyffsat själva? Skorna utan problem? Klättra upp i matstolen själva. Nappflaska behövs inte.
    Min tvååring älskar att hjälpa till hemma och grejar gärna själv med saker.

TS skriver att listan kan göras jättelång och då tycker jag att det verkar som om han behöver lite självförtroende.

SaramedM skrev 2007-08-02 12:42:59 följande:
    Ja, samma här, men är hon supertrött så är honJag menar att det som TS räknar upp inte innebär att det är nått konstigt med behndlningen.
  • waersta

Men han kanske har blöja för att ingen har prövat om han vill kissa på pottan? Det är inte så att barnen själva slänger blöjan och säger HIT MED POTTAN! Som förälder måste man visa barnen och tala om för dem hur de ska göra.. annars hinner de bli tonåringar..

SaramedM skrev 2007-08-02 12:43:56 följande:
    Jo jag ¨såg det, men om han har blöja så är han väl inte det?Samma sak som med sömnen det innebär inget konstigt att en treåring har bljöa
  • waersta

man kan ju ha en barnstol utan bygel? Typ en tripptrapp modell.

Anna1111 skrev 2007-08-02 12:51:41 följande:
    Min yngsta dotter är tre år och av det du nämner i TS så sitter hon givetvis fortfarande i barnstol, hur kul är det att ha bordet vid hakan. Hon sover fortfarande efter lunch i ca 2 timmar, somnar ändå vid normaltid på kvällen. Jag kan inte riktigt se problemet.
  • waersta

Jag tycker du gör helt rätt som reagerar. Låt honom utvecklas. Du märker vad han kan och inte kan. Har han tidigare inte fått pröva på saker så kommer han antagligen tyckte det är jättekul! Vilken tur att han har dig!!
    Om han varit utan blöjan tidigare så är det klart att du ska fortsätta med det.
    titta efter begagnade tripp trappar, finns liknande billigare modeller också.

Teschty skrev 2007-08-02 13:01:49 följande:
    Inget problem, tycker bara att en tripp-trapp lr liknande vore bättre...
  • waersta

Våran son började tala i våras, han fyllde 4 i söndags och vi har stimulerat, vi har läst, vi har spelar, vi har tecknat. Gjort ALLT! En del saker kommer när de ska.. MEN att låta barnen försöka själva, tex dricka ur glas, klä av sig själva. Själva klättra upp och ner m.m det utvecklar barnen.

Söderböna skrev 2007-08-02 13:21:54 följande:
    Det är stor skillnad mellan olika barn! Det går inte att säga tydligt vad barn i en viss ålder absolut skall klara eller inte klara. Mitt intryck av vad TS skriver är dock att barnet inte hjälps i sin utveckling. Vår pluttas simlärare sa en gång att "det är en fin linje mellan att hjälpa och att hindra henne från att utvecklas". Vi föräldrar vill så gärna hjälpa att vi ofta hindrar barnen från att utvecklas!Barn som behandlas som bebisar förblir bebisar. Vi tillbringade förra veckan tillsammans med två andra familjer. I båda familjerna fanns tvååringar, med bara en månad i åldersskillnad. Den ena tvååringen talade bra, åt själv med gaffel, kunde leka med äldra barn mm. Den andra tvååringen kunde inte prata alls ("dä pappa" var det enda jag kunde förstå), drack i princip bara ur nappflaska osv. Den enda skillnad som blev uppenbar var just hur föräldrarna bemötte barnen. Jag tror också att lite möda om barnets utveckling är viktigt. I släkten finns en flicka som snart är tre som knappt talar. Vid ett tillfälle klagade de på att hon inte talar. Jag frågade vad de gjorde för att stimulera hennes språkutveckling. "Vi gör väl ingenting" var deras svar - och det verkade som de tyckte frågan var väldigt konstig. Jag tror dock att det kanske inte är läge att försöka ändra på allt på en gång. Det går inte att med en gång ta bort blöja, nappflaska, barnstol mm. Särskilt inte om familjesituationen samtidigt förändras. Försök att se barnet som en kompetent individ - och stöd barnet i hans utveckling.
  • waersta

tack!

Söderböna skrev 2007-08-02 13:51:57 följande:
    waersta: Och även om det kanske inte kändes så, så är jag övertygad om att era insatser för språkutvecklingen lönar sig! Ordförrådet och språkglädje är något som lever kvar ett helt liv. Det jag tyckte var sorgligt med barnet i mitt exempel var att de pratade om att de tyckte barnet inte talade, samtidigt hade de inte ens tänkt på att det fanns något de kunde göra. De till och med sa till barnet "kan du inte tala ordentligt nån gång", som om det skulle hjälpa...
Svar på tråden Vad gäller med 3 åringar???