• Teschty

Vad gäller med 3 åringar???

Som bonusmamma till min sambos son e jag chockad o förvånad över bioförälrdarnas behandling av sin son som e 3 år. Jag har inte träffat hans son så mycket innan utan mest korta stunder. Men nu när vi skapar familj o lever ihop e jag lite förvånad över hur deras 3 åring behandlas. Jag har vänner som har 3 åringar o e vana vid dom.
    Men min bonus använder fortfarande blöja, han dricker ur nappflaska, han kan inte göra någonting själv, blir alltid påklädd från topp till tå, piper/skriker o slåss för ingenting, sitter fortfarande i babystol vid middagen, kan inte sova själv o egen säng kommer inte på frågan, han dreglar konstant, sover middag ca 2 timmar/dag... Listan e jättelång. Jag tycker synd om hjonom för det känns inte att han utvecklas till den lilla 3 åring han är...

Jag har verkligen tagit på mig rollen som bonusmamma o försöker få lite rutiner på pojken. När jag har honom försöker jag att han ska klä på sig lite själv, kissa på toan, plocka undan efter sig. Äta själv, inte sova middag utan lägga sig i normal tid ist typ 19,30. Försöker hitta på saker med honom som att lära honom cykla med stödhjul, vi åker o badar. Jag säger ifrån när han slåss osv. Jag försöker verkligen. Men vad e rimligt för en 3 åring att kunna/göra själv. Det känns som att han växer lite när han e med mig, känns som han får lite själförtroende. Men försöker jag för mycket? Vad e rimligt för en kille som e 3??? Hur ser era rutiner/dagar med 3 åringar ut???

• Svar på tråden Vad gäller med 3 åringar???
  • SaramedM

M är 3;
    -bajsar i blöjan
    -ammas
    -samsover och somnar inte själv
    -sitter i barnstol vid bordet ( hur ska de annars nå maten????)
    -sover hon middag kan hon lätt smälla till med ett par timmar

På vilket sätt gör detta att hon inte är normal?

Jag tycker inte att något av ovanstående är konstigt

• waersta

Jag har en 4åring och en 2åring..

Tycker du är bra som försöker hitta på saker med 3åringen, känns som om han inte vet hur mycket han kan egentligen. Mycket beröm kan han behöva! Ge honom självförtroende!

Han beter sig som han blir behandlad, behandlar de honom som en bebbis beter han sig som en bebbis.

Be om hans hjälp, duka, dammsuga, m.m. Då känner han sig stor. Följa med till affären, kanske ge kassörska pengar..

• SaramedM

Lägga sig normaltid?
    hur vore det att sova när hna är trött?

• waersta

Är han mogen för pottan så tycker jag absolut att du ska låta honom gå utan blöja. Båda mina barn är blöjfria, dag som natt. Barnstolen vid bordet kan vara utan bygel. De lär sig fort att klättra upp och ner själva.
    Vi tog bort bygeln när barnen var runt 1 år.

• SaramedM

Alla 3 åringar är inte mogna för pottan och det kan bli rätt stressigt för barnet om det ska tvingas fram.

• waersta

Min 4åring kan också vara trött mitt på dagen, men får han sova då så har han jättesvårt att somna för natten och ska de då upp till dagis så blir det en ond cirkel. Bättre han får vila lite (utan att sova) på dagen och gå och lägga sig tidigt istället.

SaramedM skrev 2007-08-02 12:39:15 följande:
    Lägga sig normaltid?hur vore det att sova när hna är trött?
  • waersta

Tror jag skrev "om han är mogen för pottan"

SaramedM skrev 2007-08-02 12:41:25 följande:
    Alla 3 åringar är inte mogna för pottan och det kan bli rätt stressigt för barnet om det ska tvingas fram.
  • waersta

Är han mogen.. skrev jag.

• SaramedM

Ja, samma här, men är hon supertrött så är hon

Jag menar att det som TS räknar upp inte innebär att det är nått konstigt med behndlningen.

• SaramedM

Jo jag ¨såg det, men om han har blöja så är han väl inte det?

Samma sak som med sömnen det innebär inget konstigt att en treåring har bljöa

Svar på tråden Vad gäller med 3 åringar???