• gealach

För lång för högklackat?

Jag är 1,80. Jag älskar höga klackar.

Egentligen avskyr jag min längd, varför tänker jag inte gå in på här, men jag skulle gärna vara tio centimeter kortare eller mer. Jag tycker dock att det är snyggt med högklackade skor, mina favoriter är 9 cm höga, vilket gör mig ca 1.89. Visst, jag blir toklång, men skorna är snygga.

Så fort längd diskuteras kommer följande kommentar som ett brev på posten: "Men det är ju sååååå snyggt att vara lång!"

OK, låt oss för ett ögonblick säga att det är så, att det är snyggt att vara lång. Varifrån kommer då dessa kommentarer som jag tycker mig höra/läsa allt oftare: "Hon är för lång för högklackat", "Jag älskar höga klackar, skulle gärna ha, men jag är tyvärr för lång".

Jag får inte ihop det. Om det nu är så snyggt att vara lång, varför anses då vissa vara för långa för högklackat? Eller är det bara snyggt att vara lång upp till en viss längd? Vilken är denna längd i så fall? 1,76, 1,78, 1,80 och tre fjärdedelar?

Så, vad tycker ni? När är man för lång? Och ska man alltid hålla sig till platta skor om man är 1,80 eller mer?

• Svar på tråden För lång för högklackat?
  • Lilja84

Okej , ja typ slutat handla på Vero just för att jag inte hittat något för mig där.
    Tex varje gång jag har hittat ett par snygga jeans som passar längdmässigt och ska vara i min storlek får jag inte över dom över låren och röven , dom fastnar när dom kommer över knäna hehe
    Men går jag över till Gina och provar samma storlek i samma modell passar dom.

• Jolene
    Lilja84 skrev 2007-07-19 22:27:50 följande:
    Okej , ja typ slutat handla på Vero just för att jag inte hittat något för mig där.Tex varje gång jag har hittat ett par snygga jeans som passar längdmässigt och ska vara i min storlek får jag inte över dom över låren och röven , dom fastnar när dom kommer över knäna heheMen går jag över till Gina och provar samma storlek i samma modell passar dom.
    Ah, okej. Ja jeans har jag heller aldrig hittat några som passar nu när man breddat ut lite med åren ;P hehe.
    Fornarina däremot är väldigt bra på mig när det gäller jeans :)
  • Lilja84

Jolene , strunt i sånt , jag är i princip platt eller man kan typ antyda att det finns nått där , så fort jag sträcker upp mig , men ja menar det är ju så jag ser ut och thats .
    Jag har problem med hållningen också (tonåren) men jag får faktiskt ont när jag sträcker på mig , måste träna hållningen mer .

• Lilja84

Jolene , ska man ha Fornarina så blir det till att välja mellan att ha jeans eller äta (i mitt fall ), jag äter hellre hehe .

• Jolene
    Lilja84 skrev 2007-07-19 22:30:51 följande:
    Jolene , strunt i sånt , jag är i princip platt eller man kan typ antyda att det finns nått där , så fort jag sträcker upp mig , men ja menar det är ju så jag ser ut och thats .Jag har problem med hållningen också (tonåren) men jag får faktiskt ont när jag sträcker på mig , måste träna hållningen mer .
    Jag har mer eller mindre sen tidiga tonåren haft problem med värk i nacke/axlar/skulderblad och när jag gick till en sjukgymnast i 14/15-årsåldern så konstaterade han att jag har för korta muskler (senor?) fram på axlarna (vad heter det egentligen?) och det gör att jag måste verkligen koncentrera mig och tänka på att dra tillbaka axlarna för att få en snygg hållning och ja, man blir trött i längden och känner sig så spännig av det..! Och så glömmer man av sig och säckar ihop rätt som det är.. :P
    Fick ett träningsprogram för att strecha och förlänga senorna, men jag kan nog räkna gångerna på två händer som jag utfört det Skrikandes 
  • Jolene
    Lilja84 skrev 2007-07-19 22:32:34 följande:
    Jolene , ska man ha Fornarina så blir det till att välja mellan att ha jeans eller äta (i mitt fall ), jag äter hellre hehe .
    Haaha. Jag förstår Räcka ut tungan
    Ja jag har inte köpt några nya på länge nu - de håller ju ett tag så jag har töjt ut dem med tiden :P haha. Har fortfarande ett par kvar som är i strl 29!! Men skulle jag gå och köpa ett par nu blir det nog uppåt strl 31/32.

Sorry TS att jag inte håller mig till ämnet..
  • Jolene
    Lilja84 skrev 2007-07-19 22:42:15 följande:
    Dom kan jag ta hehe , har du 28 går det bra också :-P
     You're welcome ;)
  • 1991

När man är för lång för att ha högklackat? Det avgör ingen annan än en själv. Har en vän som är 1,86 cm som ofta går och "dregglar" på fina högklackade skor och säger "Äsch såna kan jag inte ha, då blir jag hög som mount everest!" men egentligen.. vad gör det? Jag tycker man ska ta på sig det man tycker om och det man trivs i, vad andra tycker är skitsamma.
    Folk har alltid åsikter om allting oavsett om man är lång, kort, smal, tjock, har för stort hår eller för tunnt hår.. alltid är det något. Ska man ta hänsyn till andras åsikter kan man lika gärna stanna inomhus och aldrig visa sig.

Så nu tycker jag att ni långisar som vill ha klackskor kan gå och tjacka såna på studs och gå och svassa runt i, med glädje.

• Björkeli

Jolene: Haha, var snäll du är!

Då tycker jag att vi båda tar fridapidas råd om att bära medaljongen med stolthet!

Gealach: Även jag är inte direkt en liten variant på bredden... Ibland får jag för mig att det hade varit enklare att vara lång om jag varit en XS, S... Men det är nog bara som vanligt att man får för sig saker...

Lilja: Gillar Gina men eftersom de mest satsar på XS och S kunder så hittar jag inte alltid det jag vill ha där.

Men det konstiga med Gina T är att varje gång de har rea hänger de 20-tals kläder med XS och S men M och uppåt är borta. Borde de inte lära sig snart att de flesta drar runt M? de får ju alltid rea bort sina småkläder...

• Björkeli

Jolene: Har haft samma erfarenhet som du med sjukgymnasten. Men visst är det svårt att se till att göra övningarna?
    Mina muskler blev knäppa för att jag skulle dölja mina bröst och längd.(Har haft gigantiska bröst innan mina barn).

Vet att det enda som hjälper är träning...så det är väl bara att ta tjuren vid hornen. Det finns en bra övning man kan göra hemma som tränar de små musklerna där bak som ger bättre hållning. Men jag är värdelös på att beskriva...

• Jolene
    Björkeli skrev 2007-07-20 10:44:45 följande:
    Jolene: Har haft samma erfarenhet som du med sjukgymnasten. Men visst är det svårt att se till att göra övningarna?Mina muskler blev knäppa för att jag skulle dölja mina bröst och längd.(Har haft gigantiska bröst innan mina barn).Vet att det enda som hjälper är träning...så det är väl bara att ta tjuren vid hornen. Det finns en bra övning man kan göra hemma som tränar de små musklerna där bak som ger bättre hållning. Men jag är värdelös på att beskriva...
    Åhå. Ja jag skulle behöva bli starkare bak i ryggen och så strecha de där musklerna/senorna framme vid nyckelbenen (det måste ju ha ett namn, men vad?? :P)

Jag brukar ibland stå vid ett dörrhål och låta kroppen pressa sig framåt medans jag håller kvar handen i dörrposten ca i axelläge, med lätt böjd arm (någon som fattar :P). Man ska hålla kvar rätt länge.. Så skönt, men det stramar rejält - och då kommer jag inte alls långt framåt med kroppen. Är så himla  kort och stel i musklerna där.

Men det är ju så typiskt. En sån enkel sak att göra och ändå tar man sällan 2 min för att göra det..! Skrikandes
  • mallansprallan

Men det är ju skitsnyggt med långa tjejer i klackar. Är själv 1,68 men skulle gärna vara ett antal cm längre. Det enda jag kan tänka mig som inte är så kul är om man träffar en mkt kortare kille. Det kanske inte är så kul att ha klackar då men annars tycker jag inte man kan vara för lång för att ha högklackat. Har själv en sambo som är 1,95 så hade jag varit 1,80 skulle jag lätt haft skor med 10cm klack (om jag nu hade kunnat gå i så höga klackar )

Svar på tråden För lång för högklackat?