• Plankis

Ärva sin mors förlossningar?

Vissa påstår ju att man gör det. Så jag tänkte bara kika med er härinne? Stämmer det för er? Eller är det bara skitsnack?

Min mamma har 2 barn, båda förlossningarna slutade med sugklocka. Iof har vi inte ens lika kroppsbyggnad hon jag..

Jag jobbar som uska på en förlossningsavd, och sugklocka är min värsta mardröm. LIVRÄDD!

• Svar på tråden Ärva sin mors förlossningar?
  • linhen

Har inte haft som min mamma, däremot hade hon som mormor...

• slovenly

nope... min va nog betydligt "värre" än mammas... =(

♥Rasmus 070209♥
  • zazla

Mamma fick sitt första barn (jag) 3 veckor tidigt. Förlossningen gick snabbt och smidigt tills att jag fick navelsträngen knuten runt foten och fick dras ut med sugklocka.

Jag fick första barnet 7 dagar sent och latensfasen var seeeg men när det väl satte igång så gick det snabbt och superenkelt.

Så det är svårt att jämföra men jag tror att vi har ganska snabba förlossningar båda två.

• LizLiz76

hehe, nej, inte ens i närheten!
    mamma fick alla tre barnen ca. 3 veckor innan BF o förlossningarna var mellan 4-12 timmar långa. Jag fick 8 dgr efter BF genom en 60 timmars maratonlopp.. så nej, du behöver inte oroa dig, det kan bli värre än din mammas.. (bara skojar! tänkte att för mig blev det så..)

• MERlight

Min mamma har för trångt bäcken och har fött alla sina barn med kejsarsnitt. Jag har bara fött ett barn ännu och det var en snabb och rellativt enkel förlossning. Så för mig har det inte alls stämmt!

• Lundby87

Jag har pratat med min BM hon sa att lätta förlossningar kan vara ärftliga men har man haft jobbiga så är dessa inte ärftliga. Man kan få lätt som svår med andra ord.

• Sterna

Är det någon som pratat om sina förlossningar med svärmor och tagit reda på hur hon födde sina barn för att jämföra elelr är det bara sin mamma man pratar sånt med?

När jag jobbar som doula med par där pappan har barn sen innan så säger han alltid att förlossningen var en kopia av sitt första barn även om kvinnan är ny.
    Även kvinnor med barn innan och nu har en ny pappa säger att det var två helt skilda förlossningar.

Själv är mina förlossningar en blandning av min farmors och svärmors.
    Min mamma gick över tiden och hade långa utdragna förlossningar medan jag födde båda barnen i v39+4 och längsta förlossningen är på 9,5 timme vilket även min svärmor haft.

• Plankis

intressant att läsa alla era svar

• smurf52

Min förlossning var inte lik min mors.
    Bf+4.. Hon märkte inte att vattnet gick, utan var på toa när det hände kl 5 på morronen. Sen la hon sig i sängen igen men kunde inte sova för att hon hade ont i ryggen.
    Hon pratade med mormor vid 7 och mormor tvingade då med henne till sjukhuset för en undersökning. 10 minuter efter att dom kommit in på mottagningen är jag född.
    Hon sprack väldigt mycket. Fick sy och ligga på sjukhus ett antal dagar efter.

BF+2 Min förlossning tog ca 22 timmar från första värken, dom fick ta hål på hinnorna dock sprack jag ingenting. Var uppe och gick bara 40 minuter efter att han var ute och åkte hem efter 16 timmar.

• Vilmagbg

Min mamma har fött 4 barn. Enligt henne har hon haft "lätta" och snabba förlossningar.

Både jag och min syster har också haft "lätta" och snabba förlossningar. Vår mamma är ganska kort medan jag och min syster är långa.
  • ros72

har haft lättare förlossningar och graviditeter än mamma.

• Havsjungfrun

Min var mycket värre än min mammas.

• nummer1

de vi haft gemensamt är snabb förlossning å gått över tiden.. (hon har fått 3 barn å jag 1)

• Snäckan05

Jag och min mamma hade helt olika förlossningar.

• hannamiller

näpp, jag hade inte alls så lätt som mamma min...
    Vi fick lite drama...
    Min son kom ut med urakut kejsarsnitt 25 dagar för tidigt...

• Majsan72

Inte lik alls, min mamma hade lätta förlossningar, jag tyckte min var ganska hemsk. Förlöstes med sugklocka, men just DET var ju bara en befrielse, så att han kom ut nån gång.
    Varför är du så rädd för sugklocka?

• nummer1

jag grät så mkt å hamnade i "chock" när dom tog fram sugklockan å satte mig i gynstälningen... de slutade med katastofsnitt =/

Svar på tråden Ärva sin mors förlossningar?