• Nyfiken gul

Hur kokar man ris????

Jag har jobbat som kock, servitris o övrigt inom kök - men en sak har jag aldrig lärt mig..

Hur får jag mitt kokta ris att se o smaka bra ut??

Jag AVSKYR klibbris - så jag kokar alltid vanligt långkornigt ris typ Uncle Bens o liknande...

Men varför blir aldrig mitt ris bra???

Jag följer anvisningarna på påsen om vatten o ris o koktid... Men får ändå problem med att det blir för lite vatten, bränt i botten o klibbigt.. (äck!! )

Jag kan inte koka ris!!!

Hjälp mig!!

Hur får man riset så där som jag vill ha det - att man kan ta ett riskorn i taget, det är inte klibbigt, det är mjukt att tugga o smakar gott!!

• Svar på tråden Hur kokar man ris????
  • Stuka

Mitt knep som jag lärde mig av ett ex...
    Sätt plattan på högsta värme, ställ kastrullen på. Ha i en klick margarin och låt det smälta. Slå i riset (typ ett vanligt dricksglas, räcker för 2 pers) så direkt efter i två glas vatten (alltså dubbla mängden mot riset). Sätt på lock... När vattnet kokar vriderman ner till halva värmen. Efter 20 min har du perfekt ris.

• destiny391

nar jag gor ris anvander jag basmati. steker forst lok o riven morot o vitlok i olja. lagger i en buljongtarning. i me riset, stek de lite oxa. i me vatten. koka pa svaaaag varme. o salt saklart. underbart gott!!

• Kazoo

När jag kokars ris så häller jag ris och vatten och salt i min riskokare och trycker på start
    Sen "snäpper" den till när riset är klart och det blir alltid perfekt ris.

• annca

Oj. Ris är ju det allra enklaste att laga!
    (Fast å andra sidan avskyr jag Uncle Bens-ris odyl. Tycker det smakar hemskt och har en riktigt obehaglig konstistens...)

Jag köper basmati eller jasminris: och viktigaste av allt - blötlägger riset ca 1 timme före tillagning och sköljer det ordentligt, tills sköljvattnet är så gott som klart.

Så har jag i vatten tills det täcker med ca 1 cm, saltar och låter koka upp. När det kokt upp drar jag ner värmen så att det bara småkokar och sätter timern på 15 min. Viktigt att inte röra i riset.
    När 15 min gått tar jag av från plattan, lindar in locket i en handduk och låter stå ca 10 min med handuksinlindade locket på på en träskärbräda.

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • annca

Vill jag " get fancy" häller jag i olja så det täcker bottnen av kastrullen, och fräser riset i detta tills alla gryn är vita och ogenomskinliga. Då slår jag på vatten och låter koka upp och gör så likadant som ovan.

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • MiaL

dubbel mängd vatten mot riset.
    koka i 15 minuter.
    ställa av det och ångar det under lock i 5-10 minuter.
    perffa!

• Danbala

Jag kokar långkorningt, alltid med gott resultat, såhär:

Mäter upp vattnet i kastrullen. Smular ner köttbuljong i vattnet. (En tärning per 5 dl, ungefär.)

Kokar upp vattnet. När det kokar, drar jag kastrullen av plattan och sänker plattan till ettan. Så mäter jag upp riset i kastrullen, !/2 dl ris per dl vatten. Rör om med en gaffel, sätter på locket, och ställer det på plattan. Sedan får det stå där i ... tjugo minuter, ungefär?

[En del är för dumma för att ha ångest. Det är smart. (Jan Stenmark)]
  • Danbala

(Sedan när det kokat klart, rör jag om, lägger locket på, går ut i vardagsrummet för att säga att maten är klar, fastnar vid TV:n tills det är reklam, så jag antar att jag omedvetet låter riset lufta sig lite lätt... )

[En del är för dumma för att ha ångest. Det är smart. (Jan Stenmark)]
  • Jontes mamma

Behöver inte vara någon dyr riskokare. Min kostade max 100 spänn. Den funkar alldeles utmärkt.

• Tedo

Du ska koka ris på ganska hög värme sen när ris är halvkokt ska du silla den och sen lägga den i en kastrull med lite olivolja på botten när du lagt ris i ksstrull lägg pytte lite olja över risen lägg på locket och låt den koka/ånga på låg värme typ 2 i cirka halv time minst. Ett tips lägg liten lager ris i kastrull och strö lite dill över och upprepa det, tro mig du kommer älska det.

Svar på tråden Hur kokar man ris????