• Nyfiken gul

Hur kokar man ris????

Jag har jobbat som kock, servitris o övrigt inom kök - men en sak har jag aldrig lärt mig..

Hur får jag mitt kokta ris att se o smaka bra ut??

Jag AVSKYR klibbris - så jag kokar alltid vanligt långkornigt ris typ Uncle Bens o liknande...

Men varför blir aldrig mitt ris bra???

Jag följer anvisningarna på påsen om vatten o ris o koktid... Men får ändå problem med att det blir för lite vatten, bränt i botten o klibbigt.. (äck!! )

Jag kan inte koka ris!!!

Hjälp mig!!

Hur får man riset så där som jag vill ha det - att man kan ta ett riskorn i taget, det är inte klibbigt, det är mjukt att tugga o smakar gott!!

• Svar på tråden Hur kokar man ris????
  • guppi86

hej.. jag har aldrig kunnat koka ris i vanlig kastrull så jag har köpt en riskokare.. kanon bra är det.. är bara att mät i ris å vatten sedan så sköter det sig sj.. ett tips är att köpa en sådan..

• maria81

du kanske ska sänka värmen om vattnet kokar bort för tidigt.

mamma till Buspojkarna Jonathan och Elias *älskar*
  • Nyfiken gul

Oj vad svar!!

TACK!!!

Fortsätt gärna tipsa om gott ris - alla förslag o recept o kryddningar välkomnas!

• maria81

stek upp en gul lök och riset i en gryta, krydda med paprika eller curry, häll på så mycket vatten du ska ha för att koka ris på vanligt vis. Lägg i en buljongtärning och på med lock. Jättegott och blir inte klibbigt

mamma till Buspojkarna Jonathan och Elias *älskar*
  • MajaLarsson

jag tar alltid rikligt med vatten å häller av det efter 20 min! gillar lite "blött" ris så då e det perfekt att göra så! klibbar aldrig å bränner inte fast!

pilavris e gott oxå!

• Kjekjo

Jag brukar hälla i mycket vatten och sen när det kokat 20 min så häller jag bort vattnet som är kvar. Ställer tillbaks på plattan och rör i några sekunder. Klart!!

• Fru Kirta

Jag fick ett tips av min syster: koka ris i ugnen!
    Jag provade det och det blev fantastiskt gott. Man får ha ganska mycket vatten, eftersom i ugnen "kokar" vattnet bort fortare.

• nassemamma

När jag kokar ris...
    sköljer först
    Sedan häller jag upp vatten ,ris och salt
    lägger på locket och kokar upp.
    När det har kokat upp stänger jag av plattan och låter grytan stå kvar på (vrider på knoppen på locket så att det tätar och ångan behålls i grytan)
    Lycka till

• Soffen

Det kanske beror på spisen? När vi hade gasspis blev det alltid för varmt så riset brändes vid hela tiden. Nu när vi har en vanlig spis är det inga problem alls...

• domjer

Du går in i en elaffär och köper en riskokare. kostar 400-500 kr. Och det är sååå värt det! Behölver inte ha koll på tid, och riset blir alltid perfekt.

Svar på tråden Hur kokar man ris????