• Svar på tråden Killar! Vad lär ni era barn att kalla flickors kön?
  • zip

sector
    jovisst...det kan de ju vara, det är också ett ord som används inom travsporten fast då med en annan innebörd.

• Julias Farsa

Pulla

Jag tänker mig något segt och gammalt, stämmer bättre in på en käring 60+

• Papito

Pulla kallas det ju när kvinnor onanerar (här i Gbg iaf), låter inte som ett vidare bra ord för själva könet.

Xerxez, tack för förklaringen.

Snippa låter väl helt okej då...ska vi köra på det då pappor?

• Nicke

Snutta och snopp kör vi med.
    Fungerar bra. Vår 2-åring vet att tjejer har snutta och killar har snopp. Inte mer med det.

• Myran H

Måste säga att snutta var en riktigt bra variant, med reservation för att det finns som verb. Men jag håller mig till snippa, för den allmänna förståelsens skull...

• Nicke

Ja.. snuttig och snutta på tutten kan man ju också säga men vi använder det väldigt sällan när vi pratar med vår dotter. Hon är strax två år så att snutta på tutten är knappt aktuellt. ;)

Lätt att säga är det också.

• Papito

Snutta skulle kunna vara bra...men det gäller ju att hitta ett gemensamt ord, inte bara ett eget för familjen. Egna ord har väl aldrig varit ett problem. Det man försöker göra är ju just att hitta ett gemensamt för den stora majoriteten av befolkningen.

• AoA

Jag tror att det kommer att bli snippa. Känns hyfsat neutralt.

Ni som inte säger snippa för att det påminner om snipa/snipig, ska man inte skippa snopp också då, det påminner ju precis lika mycket om snopen/snopet?

• Sector primordius invalidus

AoA: Klockren =)

Angående alla olika namn som alla har, snutta, höna, pulla etc. Är inte en stor del i det här att kvinnans kön ska få ett eget namn? Ett namn som inte redan betyder något annat? Vad är det som är så hemskt med det?
    Klart att snippa kändes mysko i början, man hade ju aldrig använt det förut, men nu känns det helt naturligt. Precis som snopp.

• Gladsillen

Röstar på snippa. Snopp och snippa. Enkelt, neutralt och kan inte sammanblandas.

Svar på tråden Killar! Vad lär ni era barn att kalla flickors kön?