• Svar på tråden Killar! Vad lär ni era barn att kalla flickors kön?
  • Myran H

Har ingen dotter ? än i alla fall ? men tycker "snippa" funkar toppen. "Snopp" är småfånigt men inte särskilt laddat, och "snippa" snäppet mindre fånigt tycker jag, och känns jämbördigt på något vis. Och hänger det kvar ? som det verkar göra ? lär nog ingen bry sig om femtio år huruvida det är ett sent påfund eller ej.

• KaiN

här säger vi höna... men det är väl bra vad man än säger, bara det inte blir ett nervärderande ord

• Grodmannen

Vi vet inte riktigt vad vi skulle kalla den. Det viktigaste för mig är med att det inte är ett negativt laddat ord och att den får ett eget ord så det inte blir Framstjärten. Syrran använder Snipan till mina systerdöttrar. Kommer jag inte på något bättre får det bli det töntigt eller ej i brist på bättre.

• Bluespappa

Jaa..hemma kör vi med "smulan" och "snopp" eftersom hon undrar vad farsan har...Det funkar kalas! Det var inget uttänkt utan blev bara så, trots att jag/vi själv aldrig använt uttrycket tidigare. ps. Snipan låter som en sån där gammal "poot-poot-poot-poot" båt. ds.

• Sector primordius invalidus

Synd att man bojkottar något bra enkom pga hur det låter Det är väl syftet som är det väsentliga??

Visst låter det larvigt i början, men det hade säkert näsa och bröstvårta och ett flertal andra ord också gjort om vi inte hade haft namn för dem.

Jag och min sambo är glada över att våra barn inte kommer tro att flickors könsorgan är så tabu så de inte ens har fått ett EGET NAMN. Fram tills idag så har det ju faktiskt bara fått heta en massa smeknamn.

Tänk om vi skulle döpa våra barn till pluttan, skrotlisa, älsklingen, stumpan, pluttskrutten osv, och inte ha en aning om vad de heter egentligen
    Visst, kärt barn har många namn, men de har alltid ett EGET innan smeknamnen haglar. Vi lär ju våra barn att handen heter just hand oavsett om vi sen kallar den näven, kardan, labben etc.

Och när barnen själva börjar prata om snopp och snippa så låter det inte alls larvigt längre. Tro mig, jag och min sambo är levande bevis på detta

Om jag pratar med mina barn så säger jag snopp/snippa men inte är det något jag tar med mig in i sovrummet sen.
    Ringer jag till läkaren så inte säger jag ?Jag har problem med kuken.? alt min sambo ?Jag har problem med fittan.?

• Myran H

En grej som är bra med "snippa" är ju att det inte HAR någon annan betydelse!

• Myran H

...eller? (Blir plötsligt osäker)

• Sector primordius invalidus

Myran H: Inte vad jag vet, för mig är snippa just kvinnans kön =)
    Och gör man en sökning på www.google.se så: www.google.se/search&q=snippa&meta=

bla denna länk finner man: www.jll.se/net/Startsida/Livsstil/Nyheter+Livsstil/1141130621078

"2006-02-28 Ordet snippa en succé
    RFSU:s lansering av ordet snippa har en Ottar/Rapport från den 1 februari blivit lyckad. Ordet finns numera i Svenska Akademins ordlista och har tagit plats bredvid snopp ute på förskolorna."

• Xerxez

Snippa självklart. Det är fantastiskt bra att vi nu har kunnat enas om ett ord. Hoppas det är en självklarhet om en generation.

Post hoc ergo propter hoc
Svar på tråden Killar! Vad lär ni era barn att kalla flickors kön?