• Svar på tråden Killar! Vad lär ni era barn att kalla flickors kön?
  • MasterBlaster

Snippa är ju hur bra som helst

• Eraser

Hade ett samtal med min sambo om detta och kom efter ganska kort överläggande fram till att "muff" och "murva" blir det som vår son kommer att få höra hemma. Sedan att han kommer att lära sig annat från andra håll är en helt annan sak.

Sector primordius invalidus: Stor skillnad i uttalet, men ser man på ordet så är det faktiskt det man tänker på. Det låter också som ett framtaget ord som skall liknas så mycket vid snopp som det är möjligt, med ett a på slutet för att få den där extra feminina klangen på det.

Jag brukar skämtsamt och med glimten i ögat kalla den för torvan till min sambos oförställda glädje.

• mendez

jag tycker att man berätta för sina barn på en fint sätt vad det kallas snippa eller något annat om man vet det för eller senare så lär sig barnen lär inte du det så lär någon annan det tex på dagis

• Papito

Vår dotter är lite för liten för att förstå, oavsett vilket ord vi använder.

Jag har inte varit med i hela debatten men vad är det för fel på slida? Man pratar om att det inte finns ord för kvinnans könsorgan men både slida & vagina finns. Kan tycka att vagina kanske är ett lite krångligt namn för barn men slida funkar bra.

Men som sagt, det kanske finns nackdelar med det ordet, någon som kan uppdatera mig?

Annars tycker jag snippa med två p verkar ok.

• Xerxez
    Slida (medicinsk term, på latin:vagina) är den nedersta delen av de kvinnliga inre könsorganen.

Inre. Inte ett bra ord alltså. Dessutom är det ett medicinskt ord. Säger man penis till småkillar? Nej.
    Post hoc ergo propter hoc
  • Sector primordius invalidus

Eraser: Det kanske är för att jag på så kort tid har blivit så van vid ordet som jag inte heller SER likheten mellan snippa och snipa [jo, självklart ser jag det men jag tror du förstår vad jag menar?].
    Jag förstår inte problemet om nu ordet är framtaget för kvinnors kön och det liknar snopp, utan är bara nöjd med att det finns ett ganska neutralt ord [precis som snopp] som blir mer och mer använt [och jag är övertygad om att det kommer att vara ?ordet? inom två generationer].

• zip

Hej!

Pulla tycker jag är ett lämpligt namn. Kan för övrigt användas för kvinnans alla åldrar.

Svar på tråden Killar! Vad lär ni era barn att kalla flickors kön?