• stjärnfru

Långtidsodling

Funderar på det här med hur lång tid man "odlar" äggen. Vet att man inte kan göra långtidsodling på alla ställen eftersom laboratorierna inte klarar av det, men varför gör man egentligen långtidsodling? Vilka är fördelarna? Någon som vet?

• Svar på tråden Långtidsodling
  • MallaMojs

Jag har helt missat dessa, ibland heta, diskussioner angående långtidsodling. Diskussionerna blir extra intressanta för oss som gör IVF bara för långstidsodlingen och en analys som kan göras på dag tre eller fyra på embryona, PGD  Ja, ville bara säga det å ska nu läsa igenom tråden helt å hållet!

• Angla

Ang artikeln ...

1. Vad anses med befruktning? Då spermier och ägg förssamman på labbet eller då ägget fäster? Befruktning är ju då ägg och spermier möts och börjar dela sig vilket i princip alla ägg vid IVF gör. Mycket få kvinnor står helt utan dvs en ganska så löjlig garanti. Dessutom något alla kliniker har - ingen behöver utan ET betala fullt pris.

2. Babygaranti? Skitsnack! Ingen och inte ens Gud kan garantera ett barn och jag tror knapps en klinik skulle sälja ett tre- pack och sen ge tillbaks pengarna om inget av de tre förösken lyckats ...

Angla - med vingar av lycka
  • MallaMojs
    Angla...ja, jag ville bara klippa in den eftersom de pratade om den på nyheterna nyss...har inte använt mina kritiska glasögon på den

Jag har som sagt inget val...(eller jo, men inget val som inkluderar långtidsodling eller ej)!
  • Angla

Precis som jag trodde ... man väljer vilka det gäller och ja den gruppen skulle nog alla kliniker våga sattsa på.

"Förutsättning för att komma i åtnjutande av detta alternativ är att kvinnan är under 39 år och inte gjort någon IVF-behandling tidigare. För utförligare beskrivning av detta alternativ, se under länken Priser."

"Om befruktningen uteblir, eller om man gör långtidsodling utan att få någon blastocyst, tar vi ut 50 % av den summa vi annars skulle debiterat."
    - Hmmm 50% tillbaks det är sämre än vad många andra kliniker erbjuder vid uteblivit ET. På en klinik där jag gick behövde vi bara betala 20% om ET skulle ha uteblivit.

"Efter godkännande från IVF-enheten i Falun, betalar ni i förhand 48 600 kronor till IVF Falun. Detta måste vara inbetalt innan hormonstimuleringen börjar. Om Du blir gravid, så behåller IVF Falun hela summan. Om Du inte blir gravid, så återbetalar vi hela summan. Med graviditet menas en synlig graviditet på ultraljud. Det tillkommer kostnad för hormonstimulering. Den kostnaden berörs inte av detta erbjudande, utan den utfaller alldeles oavsett kvinnan blir gravid eller ej, det brukar röra sig om mellan 4 000 – 6 000 kronor."
    - Det är med andra ord ingen babygaranti i och med att de räknar lyckat försök som ett VUL och inte ett levande fött barn - stor skillnad! Dessutom är ju priset det tre dubbla mot vad andra IVF-kliniker tar.

• myspysan

Nu vet jag inte hur de säger om det senaste (Falun) men vi har köpt deras "gamla" 3-packs försök och då frågade jag vad som gällde om man blev med barn och senare förlorade det pga något. Då sa de att det gällde ett levande fött barn, skulle det inte gå vägen hela vägen så var det "bara" att börja ett nytt försök om man hade kvar försök.

mamma till en liten goding och syskonförsök igång...
  • Angla

Ja så brukar det vara vid tre-pack för då har du ju köpt flera försök men detta gälde ett försök för mycket mer pengar än vanligt och då skriver man att man ger "babygaranti" mednas man i själva verket endast ger VUL garanti vilket är stor skillnad och dessutom skulle det kosta ytterligare 4000-6000kr.

• myspysan

ok, fattade som att det var för 3 försök, för det är ändå dyrare än vårt 3-packs pris. Därför tog jag det för givet att det var 3 försök som ingick i priset.

mamma till en liten goding och syskonförsök igång...
  • zynk

Hallå!

Mycket intressant tråd. Har massor att läsa ikapp... . Tittade i alla fall in på Faluns hemsida och blev mycket imponerad. Jag hade nästan bestämt mig för att "nsta gång blir det Falun". Men man ska komma ihåg att de inte redovisar hela sin statistik. Jag menar inte att de gör nåt fel men man ska alltid vara försiktig med att tolka statistik. Helst skulle man ju vilja se alla klinikers hela statistik.
    Den som orkar kan läsa sammanfattningar av ett par studier som inte påvisat nån skilland på kort o långtidsodling. Lite svårtläst men slutsatsen är ganska klar.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=15298978&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=15298978&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

• isisisis

DEt står om Faluns långtidsodling i dagens Sydsvenska.
    DE erbjuder befruktningsgaranti! Pengarna tillbaka om befruktning uteblir!!!
    Resultaten har fördubblats med den nya tekniken,som nu börjat användas även i Göteborg och Stockholm.Har gjort en tråd,men har inte fixat nån länk än!

• Angla
    Isisisis -
    Se inlägg 73+75 ovan. Man kan inte ge ngn garanti vid iVF dessutopm blir iprincip alla ägg befruktade vid IVF på samtliga kliniker. Dessutom får man alltid pengar tillbaks på alla kliniker om befruktning ute blir!
  • stin a

Det gäller att tänka klart och kunna läsa mellan raderna och inte som jag har uppfattat en del som ska starta Ivf  åååå vilken bra garanti osv.....vi är väl bra sköra en då och hålla på med att locka med babygaranti(som det känns)tycker jag är lite förvillande....Men visst jag kanske har fel känsla!!!!!Fundersam

• Angla

Jag tycker rent ut sagt att det är jävligt lågt!

• Anonym (Anonym)

I Riga får man inte pengarna tillbaka om graviditet uteblir, Och ni pratar om något 3-pack för under 50.000kr, i andra länder bla Riga kostar det sammanlagt 90-100.000kr för 1gång.

• Kronärtskocka
    Anonym (Anonym) skrev 2025-01-23 01:36:59 följande:

I Riga får man inte pengarna tillbaka om graviditet uteblir, Och ni pratar om något 3-pack för under 50.000kr, i andra länder bla Riga kostar det sammanlagt 90-100.000kr för 1gång.

Tråden är jättegammal (över 15 år skulle jag gissa) så informationen och priserna är daterade. Jag kan inte se på mobilen hur gammal den är men att de diskuterar stunder från 2003-2004 säger dig att det är länge sedan. Det är dumt att Familjeliv inte är tydligare med hur gamla trådarna är. 

Långtidsodling dvs blastocystodling är standard idag. 

Babygaranti förekommer inte längre i Sverige men kan erbjudas (om du klarar vissa krav) i ex Ryssland , Cypern, Spanien och ev fler länder. 

Svar på tråden Långtidsodling