• stjärnfru

Långtidsodling

Funderar på det här med hur lång tid man "odlar" äggen. Vet att man inte kan göra långtidsodling på alla ställen eftersom laboratorierna inte klarar av det, men varför gör man egentligen långtidsodling? Vilka är fördelarna? Någon som vet?

• Svar på tråden Långtidsodling
  • Angla

Falun är den enda klinik jag pratat med som anser att långtidsodling generellt ger bättre resultat inga andra kliniker ansåg det då jag mailade och ringde. Jag pratade alltså med olika läkare. Visst gör endel andra kliniker också långtidsodling men mig veterligen finns det idag ingen annan klinik som har det som standard utöver Falun. Många kliniker har haft det som försök bla UAS, St G, SU mf men inga av de klinkerna har valt metoden då den gav likvärdiga eller sämre resultat. Men visst utför de än idag långtidodlingar på många andra kliniker i vissa speciella fall. Risken är ju dock att man faktiskt förlorar livsdugliga preembryon för hur det än är så är ju livmodern den optimala platsen.

Angla - med vingar av lycka
  • JungfruMaria

Hmm...vet inte om jag håller med där. Falun ska ju vara rätt exceptionella på att ta hand om embryona och, som sagt, kollar man statistiken så är ju Falun överlägsna på 57% graviditet.

• Angla

Ja men hur har de kommit fram till de siffror är det mest intressanta ... Falun räknar per återfört embryo vod långtidsodling medans andra kliniker vid 2-dagars odling räknar per äggplock det gör en stor skillnad för mycket kan hända under stimuleringen.

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m8013900.html

• sira

God morgon!
    Vi har gjort långtidsodling i umeå, 6 dagar. 5 klarade sig!

• jindo

De har långtids odling på calanderska med..

• stin a

Tänk bara på att långtidsodling kräver många ägg för att kunna plocka ut de bästa ,många faller bort på vägen...

• Angla

JA många klinker gör långtidsodling men har det INTE som standard därför att det EJ ger bättre resultat enligt dem.

• Kange

Kan det tänka sig att det inte ger bättre resultat för de andra klinikerna för att de inte testat och blivit tillräckligt bra på långtidsodling?

Kan det även kanske vara så att långtidsodling är dyrare och att många kliniker därför väljer att inte göra det?

Kan det vara så att de embryon som "dör på vägen" vid långtidsodling - ändå inte skulle ha klarat att bilda en graviditet?

Tycker att det är en liten enkelriktad diskussion av vissa här som säger att man skall kritiskt granska....det måste ju gå åt båda hållen för att vara kritiskt granskande.

Jag har själv gjort långtidsodling vid båda mina två tillfällen. Har alltid fått igen ett fint ägg och vid vardera tillfällena 5 ägg till frysen - efter de långtidsodlats.

I övrigt tycker jag att Falun är toppen och eftersom jag själv fått ett försök gratis av dem så har jag svårt att tro att de drivs i första hand av pengarna.. Har tvärtemot en stark tro på att de drivs av lusten att hjälpa!!

• Angla

Alla klinker drivs av pengar så väl landstinget som de privata men de privata tjänar pengar genom att få kunder.

Någon efter frågan källan och det är mail samt telefon samtal med olika läkare i Sverige som jag nämt ovan.

Kange -

Jag har tagit upp både för och nackdelar men kommit fram till att jag anser nackdelarna överväga och jag anser att vissa kliniker i Sverige ofta kör med i mina ögojn falskmarknadsföring. Detta har även andra kliniker öppet berättat bla ang hur man räknar fram procentsattsen vilket är nog som få par tänker på. Och det är det fler som fått höra enligt länken ovan.

Kan det tänka sig att det inte ger bättre resultat för de andra klinikerna för att de inte testat och blivit tillräckligt bra på långtidsodling?
    Tror jag inte då endel kliniker testat i flera omgångar och har kunskapen men har valt bort det. Men det är inget jag kan avgöra om du vill veta så får du ringa till klinikerna.

Kan det även kanske vara så att långtidsodling är dyrare och att många kliniker därför väljer att inte göra det?
    Nja klart det kostar mer att odla i fler dagar men samtidigt så är det fler par än vid tvådagars som ej får tillbaks embryon och de får ju trots allt betala en stor summa pengar dock ej hela summan.

Kan det vara så att de embryon som "dör på vägen" vid långtidsodling - ändå inte skulle ha klarat att bilda en graviditet?
    Nej anser de kliniker jag varit i kontakt med av den anledningen att man idag inte vet vilka kriterier som krävs för att ett embryo skall fästa där forskas det ännu. Läkarna väljer idag ut de embryon d etror vara bäst men många gånger blir det barn även av skit ägg.

• stin a

Ibland är det ju så att ägg som har sämre förutsättningar och bara delat sig 2-3ggr sätts in efter en korttidsodling fortsätter sin delning när det har kommit i mer gynnsamma miljöer där det hör hemma...än att man offrar de allra bästa till en långtidsodling i hopp att de ska dela sig mer och faller bort istället.....pga att de istället sluta helt  att dela sig...
    Man ska ju bara ha en himla tur om man får så pass många starka ägg.....
    Själv fick vi ut 11st...2 delade sig den en 2ggr den andra 3ggr resten åkte i papperkorgen.
    De satte in dessa två efter 3dgr odling.Det resulterade i en pojke....

Svar på tråden Långtidsodling