• stin a

Långtidsodling

Tänk bara på att långtidsodling kräver många ägg för att kunna plocka ut de bästa ,många faller bort på vägen...

• stin a

Ibland är det ju så att ägg som har sämre förutsättningar och bara delat sig 2-3ggr sätts in efter en korttidsodling fortsätter sin delning när det har kommit i mer gynnsamma miljöer där det hör hemma...än att man offrar de allra bästa till en långtidsodling i hopp att de ska dela sig mer och faller bort istället.....pga att de istället sluta helt  att dela sig...
    Man ska ju bara ha en himla tur om man får så pass många starka ägg.....
    Själv fick vi ut 11st...2 delade sig den en 2ggr den andra 3ggr resten åkte i papperkorgen.
    De satte in dessa två efter 3dgr odling.Det resulterade i en pojke....

• stin a

Blastocystodling bättre eller lika bra?

En av de metoder som prövas för att förbättra behandlingsresultaten är odling till dag 5 av det befruktade ägget innan det sätts in i livmodern. Normalt ska då ett embryo utvecklats till en s.k. blastocyst. Hos en sådan kan man i mikroskopet se de anlag som ska utvecklas till foster respektive livmoderkaka.
     Tanken är att man bättre ska kunna välja vilket befruktat ägg man ska återföra jämfört med de embryon som finns dag 2. Det finns ännu inga entydiga vetenskapliga undersökningar som visar att denna teori stämmer i praktiken. En eventuell nackdel med odling till blastocyst är att alla embryon inte utvecklas till en sådan.

En orsak till detta är givetvis att inte alla embryon är av fullgod kvalitet. En annan förklaring för i alla fall en del embryon kan vara att livmodern har bättre odlingsbetingelser än vad man kan åstadkomma i våra odlingsskåp (inkubatorer) på laboratoriet.

Ytterligare en möjlig nackdel är att erfarenheten med att frysa och tina blastocyster ännu är begränsad. Det går därför inte att ge en lika säker uppskattning om chansen som det går att ge med embryon som fryses dag 2. Vi odlar ofta till blastocyst efter diskussion med paret om två tidigare behandlingar inte resulterat i graviditet trots att det funnits flera (minst 4) embryon av god kvalitet dag 2.

Resultaten efter drygt 3 års erfarenhet är goda men det går inte ännu att med säkerhet säga om de är bättre än om man gjort behandling på konventionellt sätt med återförande dag 2.

• stin a
    sossin skrev 2006-10-06 13:14:23 följande:
    Hela IVF resan är ett enda stort risktagande eller vad man ska säga så det är att väga för och nackdelar i mot varandra Sedan tror jag att det är en individuell bedömning, har man gjort en del försök på vanligt sätt och inte lyckats kan det kanske vara en bra ide att pröva något som tex låntidsodling.De långtidsodlade har ju bättre förutsättningar att bli ett barn för de har hunnit längre med sin celldelning Å andra sidan kan man ju missa embryon som skulle gått vidare i livmodern men inte klarade värmeskåpet Men forskningen går vidare och jag tror att de som sysslar med detta är oehört skickiga och duktiga så man bör nog lita på de råd man får från doktorerna plus sin egen magkänsla
    Instämmer helt!
  • stin a
    Stich skrev 2006-10-06 21:59:46 följande:
    Men nu tror jag att den här tråden har tappat lite..Frågan handlar väl om långtidsodling, och inte att kasta skit på varandra, vi får väl alla hoppas att läkarna kan sin sak!Och dom som inte tror på långtidsbehandling använd er av den korta då!Man går igenom så otroligt mycket under en IVF behandling och man behöver en massa stöd.. ge varandra det istället för en massa skit snack..
    Gud i himmelen vad denna tråd har blivit ledsam att läsa....Vad är det som egentligen som gör att alla blir så upprörda ,jo långtidsodlingar...

KOPIERAR det som JungfruMaria skrev I SITT INLÄGG här ovan
    Som min man just sa: är de så griniga för att de själva inte fått chansen att prova på långtidsodling? DEN tyckte i alla fall jag var rolig!

Nej alla får inte eller blir inte erbjudna att få göra långtidsodlingar ..Har heller kanske så många guldägg att erbjuda processen
    Men är det något att gapa över ....som du skriver JungfruMaria....har du blivit erbjuden det och har så många ägg att erbjuda var då stolt över det att du vågar ge dej in i den processen...
    Men skriv inte och tala om hur lustiga du och din man  är över oss andra här..Det är väldigt kränkande och alla är vi så sköra när vi går igenom Ivf som är mycket psykiskt påfrestande...

..Alla är vi lika mycket värda spelar ingen roll vilken process vi väljer att gå igenom....
    Här ska vi stötta och råda varandra... slänga skit och kränka varandra kan ni hålla på med någon annan stans...

Kram på er alla  som tror på det ni går igenom ,alla väljer vi våra egna vägar att gå och var rädda om varandra....Skrattande
  • stin a

Det gäller att tänka klart och kunna läsa mellan raderna och inte som jag har uppfattat en del som ska starta Ivf  åååå vilken bra garanti osv.....vi är väl bra sköra en då och hålla på med att locka med babygaranti(som det känns)tycker jag är lite förvillande....Men visst jag kanske har fel känsla!!!!!Fundersam

Svar på tråden Långtidsodling