• Anonym

-----Rökning under graviditeten-----

kanske är det OT men vad tycker ni rökar eoch ickerökare, är det fel att röka som småbarnsförälder? (om man inte röker i närheten av barnet. går ut och röker. tvättar händerna efteråt och så...)

• Anonym

anonym (5omdan)
    om du inte kan sluta röka så rök så lite du kan, som du säger max fem st om dagen. det är bättre än att röka ett paket.
    det är inte bra att gå omkring och må dåligt och ha ¨ångest hela tiden heller tror JAG....för det är lätt man får det om man är gravid. rök så lite du kan och njut av din graviditet!

• Anonym

marlene78
    jag är inte en gravid rökar men...jag bara undrar hur många barn till rökare som egentligen föds "sjuka"? Jag känner väldigt många som rökt då de varit gravida och av dem har endast en, i hennes ena graviditet, så fick bebisen kolik.
    Annars har alla varit friska...
    Det är klart att enligt statistiken är det större chans för en hel rad oliak sjukdomar hos bebisarna...men jag har i verkligheten aldrig hört talas om det....
    Men om jag ska svara på din fråga så det är klart det måste ge en GRYM ångest om man själv orsakade barnet en sjukdom bara för att man inte kunde sluta röka.
    Jag hade väldigt svårt att sluta röka då jag var gravid men lyckades (men dock inte från första början tyvärr). Detta var mitt första barn och jag hade svårt att föreställa mig att jag verkligen hade ett levande barn inute MIN mage, om du förstår...
    NU skulle jag sluta på en gång om jag var gravid igen eftersom att jag märkte vilket mirakle som fanns i min mage då jag var gravid.

• Anonym

ni som röker när ni e gravida ni kommer skada eran baby om ni nu inte visste det redan, chansen är större att barnet börjar röka sen.. Tycker bara det är sjukt att vilja skada sin egen baby :@

• Anonym

No no no jag skulle ALDRIG röka när jag e gravid ,, never ever...eller dricka, livsfarlig juh .

• Anonym

Jag håller med nusse1...kan jag kan alla! Samma dag som jag fick veta att jag var gravid, sluta jag röka...hur lätt som helt egentligen men jag gick konstant röksugen och höll många gånger på att bryta ihop! Men jag tänkte hela tiden på mitt barn i magen...inte vill jag skada det..okej, det vill säkert inte ni som e gravida o röker heller...men snälla nån tänk lite p vad som faktiskt kan hända med era barn i magen...Just nu röker jag inte inte för jag ammar fortfarande men jag e fortfarande röksugen, tänker nog börja så fort jag slutar amma!

• Anonym

Rökning under graviditet tycker jag tyder på okunskap.
    Är helt emot det och kan inte förstå varför man frivilligt utsätter sitt barn för skada.

Vissa personers resonemang att "Jag känner en som rökte under hela sin gravitet och hennes barn är det minsann inget fel på" ja ni kan lika gärna sätta på er ögonbindel och skjuta in i en folksamling, träffar ni ingen är det då okej???

• Anonym

nusse1
    "Presis kan jag sluta så kan alla det "
    Jag tror inte det behöver vara helt sant.
    Jag slutade när jag var gravid men det var det svåraste jag gjort. Eller tråkigaste kanske? (ingen karaktär?)
    Men jag dömmer inte andra och säger "klarade jag det så klarar alla det". klart alla klarar det om man blir satt på en öde ö typ. Men i verkligheten är det inte lika lätt för alla. Alla är olika beroende och har olika lätt/svårt för att sluta med nikoton, alkohol, etc. (För jag tror det är lika svårt för en rökare att sluta röka som för en alkoholist att sluta dricka. etc.) Nikotin är beviserligen lika beroendeframkallande som kokain.

• Anonym

Men om man då har så jättesvårt att sluta och vet vilket helvete det är så borde man ju fatta vilket enormt GIFT detta är. Om NI har svårt att sluta tänk då på bebisens abstinens! Alla som röker borde sluta innan de blev gravida (såvida barnet var planerat såklart), då vet man om man klarar det eller ej. Hur gärna vill man ha ett barn? Är det värt att sluta röka eller vill man hellre röka? Om man måste välja me3llan rökning och att bli gravid så slutar nog fler tror jag. Då är man kanske mer motiverad. Alltså om det är förbjudet att vara gravid och röka pga att man misshandlar (förgiftar) fostret.

• Anonym

Tänk att de här röktrådarna alltid urartar! Helt fantastiskt!
    Hur som helst - vad jag vill tillägga i denna tråd är att jag har en väninna som miste sin kille i PSD vid 7 månaders ålder - hon rökte inte!!!

Sen vill jag även uppmärksamma att även barn till överviktiga mammor lever farligt - samma risk för döfödda barn som de som röker! Tycker det kan vara viktigt att ta upp i den här frågan!

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----