• Anonym

-----Rökning under graviditeten-----

Herregud håller den här tråden på ännu... Att ni bara orkar..

• Anonym

Sen kan man ju åxå fundera i dessa trådar - vem som får stå där ensam med ett sjukt eller kanske avlidet barn....Jag menar - den enda som ensam får bära den tunga sorgen är ju föräldrarna. Tror dessutom att man aldrig skulle förlåta sig själv om man vet med sig att man rökt oavsett om sjuk eller dödsfallet berott på rökning eller inte.

Men det jag vill få fram är att det är ingen av er "antirökare" som kommer behöva ta den sorgen!! Den dagen som ni får bära den, då anser jag att ni har rätten att tala om för människor vilka dåliga personer de är som röker!! Inte förr!!!

(å, nej - jag är inte rökare)....

• Anonym

Är också gravid och rökare. Slutade rakt av när jag fick beskedet. Men fick sådan overklighetskänslor och en massa dissation. Ringde och pratade med min psykiatiker om detta och hon sa börja röka igen för om detta tippar över i psykos så är det mammas hälsa som man sätter först... För psykos medicinerna är rent av livsfarliga för fostert.

Har inte haft problem med detta på ett par år. Så nu detta.
    Så trappa ner sakta och långsamt. Lyssan på mig själv.
    Så kanske om en månad eller två (om det nu är möjligt) att bli rökfri.

• Anonym

Det som är med nikotinet är att det är mycket kraftigare än heroin och afetamin. Så det är därför det är så svårt att sluta och varför jag fick min psykos symtom som abstinens.

Men att vilja att sluta att röka, kämpa och kämpa är faktiskt de som förblir icke rökare efter de har lyckats att sluta röka.

Många som slutar tvärt och de kan klara sig i många många år som icke rökare så händer det något mer kraftig / traumatiskt i deras liv är det större risk att dessa faller tillbaka att börja röka igen mot dem som har fått kämpa ordentligt och länge med att fimpa.

Tackar för allt stöd !!!

• Anonym

Önskar er en massa stödiskramar på vägen !!!

KRAAAAAAAAAAAAMMM

• Anonym

Det är inte detta med att rökare som inte kan sluta har dålig karaktär... Har ni inget bättre argument? Eller det är bara sluta så där rakt av.. Det är oxå viktigt att mamma är mental stabil under sin gravlitet och inte deppar ihop eller får en massa ångest. Det mentala tillstånd som mamman är oxå barnet i!

Det som är viktigaste är att man FÖRSÖKER och gör det som är möjligt!

Tycker alla som försöker är STARKA !!
    Man kommer faktiskt ur detta om man verkligen har motivationen och viljan att försöka. Det finns inga misslyckanden eller lyckanden för det är försöken som räknas.

Alla som kommer med smarta lösningar, säger att det bara är att fimpa, etc etc... Tänk iaf två gånger till nästa gång. Jag vet att ni försöker hjälpa men tänk också att ibland kan detta stjälpa en som verkligen försöker. Bättre att lyfta och bekräfta allt det POSITIVA istället.

Om någon har lyckats gå ner från 30 till 5.
    Var är champangen ?? Detta är något som måste lyftast.
    Du har lyckats med detta jätte jobb och då kommer du så småning om att fixa de 5 sista. Tror starkt på dig!!

Nästa gång. Tänk efter två gånger innan man säger något. Har man inget annat än att kasta en massa skuld och skam till någon annan så håll käft !!

Ursäkta mitt iskna tonfall, Tycker att så länge man verkligen försöker så gör man något STORT och ENORMT !!

Fortsätt att kämpar Mammor ni fixar detta !!!

• Anonym

Sååååååååååååååååååååååååå

Trööööööööööööööööööööötttttt *gäsp*

Försöker drar ner på detta jävulskap som heter cigg. Fast försöka hålla mig ifrån dessa dissotiva symtom. Försöker så småning ska det gå.

Har berättat det förut. Försökte fimpa rakt av. Det var inget att rekommendera för mig och min läkare sa ifrån hon med. Vill inte röka med vill inte ha de dissotiva symtom heller. Det som är att om man har en annan sjukdom igrunden. Så kan abstinensen förstärka sjukdomen. För mig blev det så. Inte för att jag vill ha det så.

På detta får jag inte heller lösa det hela att jag lägger mig ner och sover dessa helvitiska tre dagarna.

Ett tips om man håller sig inom de ok gränserna är att om man äter sött och blir röksuget. Ta till något salt. Blir inget röksug.

Nu ska jag fortsätta att försöka överleva denna dag på fem rök tillfällen (inte hela cigg). Utan fem bloss stunder. Gör det genom att inte försöka somna i soffan...

Såååååååååå Tröööööööööööööööööööötttttttttttt

*Gäääääääääääääääääässsssssssssssspppppppppppp*

• Anonym

Vilka skador får igentkligen de ofödda barnen? Har inte hört många fall där barnet har blivit sjukt pga mammans rökning. Jo att de kan ha ett beroende vid födslen men den försvinner direkt har jag hört. Är det någon som vet vilka skador barnet får? förutom att de har lågvikt endel?

• Anonym

evaviola

har du slutat röka nu när du e gravid?

• Anonym

Jag känner tre barn med adhd och ingen av dem har en mamma som rökt under graviditeten. Har många rökande vänner och ingen av dessas barn har men av rökningen och inte adhd. Det betyder inte att det är rätt att röka när man är gravid men det verkar inte så vanligt endå att barn får men av rökning under grav.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----