• Mirva

-----Rökning under graviditeten-----

maddiz:
    Visst, det aer sjaelvklart inte bra att ta med sig roeken in i klaederna, men barnet doer inte eller faar allvarliga skador av det. Om du tror att det aer precis lika illa, daa har du inte foerstaatt det minsta lilla hur farligt det aer foer fostret om den blivande mamman roeker.

• Mirva

maddiz:
    Har jag skrivit att du roeker?

Jag vet att de inte brukar erbjuda om den moejligheten, tyvaerr. Det aer daerfoer jag upplyser om denna moejlighet. Det gaar alldeles utmaerkt att ta med sig barnen och om man pratar med sin vaardgivare gaar det saekert att loesa aeven paa andra saett. Och vem ska daa ta hand om barnen under foerlossningen? Men det aer ju stor risk att det inte ens blir naagon foerlossning, saa daa aer ju det barnpassningsproblemet loest foer den roekande gravida kvinnan.

Vad jag minns var du inte det minsta positiv till moejligheten att aaka till roekavvaenjningsklinik.

• Mirva

maddiz:
    Jag har inte skrivit att passiv roekning inte aer farligt. Men du skriver att det aer precis lika farligt att roeka paa balkongen som att roeka naer man aer gravid. Som sagt, daa har du inte foerstaatt hur farligt det aer att roeka som gravid.

• Mirva

maddiz: Jag laeste din laenk, men daer staar inget om att barnet kan doe om mamman gaar ut paa balkongen och roeker. Det stod oeverhuvudtaget inget alls om mammor som gaar ut paa balkongen och roeker.

• Mirva

Who am I:
    Jag skrev inte med versaler foer att haevda mig. Jag ville bara informera om moejligheten att faa aaka till en roekavvaenjningsklinik finns. Men det ger tydligen de gravida roekarna blanka sjutton i.

• Mirva

maddiz:
    Jag aer verkligen glad att du ocksaa slutat! Det laater paa dig som om du inte kommer att boerja igen.

• Mirva

Anonym (troett)
    "det enda vi säger är att det inte är så farligt som alla här skriver!"
    Det aer just saa farligt som alla haer skriver! Kan du visa mig en enda serioes laenk som visar motsatsen. Alla undersoekningar visar att det aer livsfarligt. Om inte ploetslig spaedbarnsdoed och missfall aer farligt daa vet jag inte vad som aer farligt.

• Mirva

Huskatt:
    "Att PDS statestiken har förändrats sen 60-talet kan säkert ha många anlednigar. Man vaccinerade inte barn på samma sätt som vi gör i dag.Så...vem vet."
    Laekarna och de som forskar i PSD vet. Hittills har jag aldrig laest att vaccineringar skulle ha med PSD att goera. Vaccineringar goer man mot sjukdomar, de barn som doer i PSD har inga sjukdomar. Daer man inte finner naagon bakomliggande orsak klassas det som PSD. Men dra du dina egna slutsatser och lyssna inte paa vad forskarna saeger...

• Mirva

LillaLulla:
    Det aer vael foer vael att forskarna inte baserar sina forskningsresultat paa en enda person, som du verkar goera...

• Mirva

Huskatt:
    "Om du är intresserad av forsknig kring vaccinationer och PDS, rekomenderar jag dej att ta en titt på Australien och England, där mer forsknig om vaccinationer gorts.
    Att hävda att alla missfall och PDS-fall kan härröras till röknig, kan sannorligt vara felaktigt."

Visa mig en enda serioes laenk daer sambandet roekning - PSD foernekas! Vaccinationer kan vara en orsak, roekning en orsak, att barnet ligger paa magen en orsak. Men roekningen aer en kaend orsak till PSD och ingen av de laekare jag pratat, hoert eller laest artiklar av tvivlar paa det.

Ingen haer har vael naagonsin haevdat att alla PSD-fall och missfall haerroer fraan roekning. Daa skulle inte min son doett i ploetslig spaedbarnsdoed, vilket han gjorde i maj foerra aaret.

• Mirva

Huskatt:
    Jag skrev: "Visa mig en enda serioes laenk daer sambandet roekning - PSD foernekas!"
    Du svarade: "Om du är intresserad kan du leta själv. Google lite."

Som sagt, det aer du som paastaar att det inte finns naagot samband mellan roekning och PSD, saa daa faar du visa mig en saadan laenk! Jag taenker inte ge mig in i det, foer jag tvivlar starkt paa att det oeverhuvudtaget finns. Eller kan du inte bevisa ditt paastaaende? Ehh, naer jag goer en enkel soekning paa Google med orden roekning och PSD faar jag 145 traeffar och alla jag kollat hittills saeger att roekning avsevaert oekar risken foer PSD. Saa du Huskatt, du faar sjaelv komma upp med en serioes laenk som foernekar sambandet roekning - PSD. Lycka till!

• Mirva

Selin07
    Snus eller nikotinplaaster aer definitivt inte baettre. Inte om du aer gravid. Det stryper ocksaa syretillfoerseln. Snus aer inget alternativ oeverhuvudtaget.

• Mirva

AnneSophie:
    "Jag vet inte varför en del BM gör på det där viset. Kanske är dom rädda för konflikter eller att stöta bort den gravida mamman om dom inte är på hennes sida oavsett vilka märkligheter hon hittar på."
    Det har gjorts en undersoekning om just detta bland barnmorskor och det var ett skraemmande hoegt antal bm som inte var aerliga om roekning och graviditet gentemotmot den gravida mamman, just av raedsla foer att stoeta sig med henne.

• Mirva

Anonym (arg)
    Aak till en roekavvaenjningsklinik. Alla roekande gravida mammor har raett att faa komma till en roekavvaenjningsklinik kostnadsfritt. Resan dit aeven kostnadsfritt. Ditt landsting betalar. Tala med din bm eller laekare om detta. Eventuellt kaenner de inte till det, men det aer din raettighet. Du faar foerberedande sjukpenning under tiden, saa du kan vara ledig fraan jobbet, om du har ett saadant.

Daer faar du professionell hjaelp. Jag anser att man ska prova allt som gaar.

• Mirva

Huskatt:
    Jag haenvisar till ett tidigare inlaegg jag skrivit i denna fraaga.

• Mirva

Huskatt:
    Men det vi vael alla att det finns flera anledningar. Jag roekte inte under graviditeten och min son dog i PSD.

evaviola:
    Det aer kostnadsfritt. Doktor Hugo Lagerkranttz paa Karolinska pratade om det paa radio i P3 foer ett aar sedan. Han sa att tyvaerr upplyses inte gravida roekare om det.

Naer jag hade astma fick jag komma till en astmaklinik paa samma saett.

• Mirva

Maddiz:
    "Mirva, förlåt att jag påpekar än en gång, men alla får INTE åka på rökavänjningsklinik på bekostnad av sitt landsting.."
    Har du kollat upp det? Var har du faatt det ifraan? Saa du menar att professor Hugo Lagerkrantz skulle sitta och ljuga i radio?

Anonym(5om dan)
    "Ja, det skulle vara bra om man erbjöds inläggning på rökavvänjningsklinik. Med sjuklön dessutom. Dock ingenting som existerar i verkligheten."
    Samma svar som till Maddiz. Sedan aer det tyvaerr naagot du faar be om sjaelv. Ta och ring till professor Hugo Lagerkrantz paa Karolinska saa faar han beraetta mer. Tyvaerr aer jag inte i Sverige och kan goera det sjaelv.

• Mirva

maddiz:
    Det aer ju mycket moejligt att din bm inte ens kaenner till moejligheten. Ibland kan man behoeva gaa hoegre upp foer att faa raett till saadant man aer beraettigad till. Eller till naagon annan.

Jag hade astma i flera aar innan jag hamnade hos en laekare som skickade mig paa en maanadsvistelse paa en astmaskola i Aare, med foerberedande sjukpenning.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----