• Mirva

-----Rökning under graviditeten-----

mama81:
    "hade det varit så jävla farligt så skulle ju inte barnmorskan uppmana en att dra ner lite. Hon skulle ju uppmana en att sluta medesamma!"

Alla barnmorskor vet att det aer mycket farligt att roeka, betydligt oekad risk foer ploetslig spaedbarnsdoed och missfall.

Det har gjorts en stor undersoekning varfoer ett flertal barnmorskor inte informerar baettre. Det visade sig helt enkelt att de inte vill riskera att faa en daalig relation med den blivande mamman.

Jag anser att det aer hemskt att barnmorskor inte ger baettre information.

Naer det gaeller abstinens varar den endast i naagra dagar och aer inte farlig foer fostret.

Om inte ploetslig spaedbarnsdoed och missfall aer farligt daa vet jag inte vad som aer farligt.

• Mirva

SweetBelinda:

Det aer ju himla bra att du inte har naagra problem, men det aer stor risk att barnet faar problem. Sedan aer det ju traakigt att du uppmanar andra att goera saadant som kan vara livsfarligt foer barnet, men ordet aer fritt, saa varsaagod.

• Mirva

Anonym (roekfri)
    "Men eftersom det aer mycket laettare foer en roekare att laegga av aen foer tex en alkoholist eller heroinist, saa kan jag inte foerstaa dem som roeker under graviditeten."

Haaller helt och fullt med dig!

• Mirva

listo:
    "Nej, i det här fallet ÄR ordet faktiskt inte fritt... enligt forumreglerna är det inte tillåtet att t.ex. uppmuntra till rökning eller alkoholintag under graviditeten."

Jo, jag haaller med dig och jag taenkte ocksaa paa detta naer jag skrev inlaegget, men jag anser att det aer saellan som saadana inlaegg tas bort om de anmaels. Har troettnat paa att anmaela. I texten staar bara att personen aer roekare och inte gravid roekare, saa det faller nog antagligen.

female:
    "Eftersom han som gick över vägen före mig inte blev påkörd så blir inte heller jag det."
    Ja, jag blir foervaanad oever hur en del diskuterar naer det gaeller roekning under graviditeten.

• Mirva

AAK TILL EN ROEKAVVAENJNINGSKLINIK, NI SOM AER GRAVIDA ROEKARE OCH INTE KAN SLUTA!

Jag vill aater uppmaerksamma alla gravida roekare att ni har raettighet att faa komma till en roekavvaenjningsklinik om ni aer gravida roekare, utan kostnad. Landstinget betalar vistelsen. Resan till roekavvaenjningskliniken betalas ocksaa, saa det spelar ingen roll var man bor. Saa det finns inga som helst ursaekter att roeka under graviditeten.

Jag var sjaelv inbiten roekare innan jag blev gravid foersta gaangen, saa jag vet att det gaar.

• Mirva

listo:
    "Nej, i det haer fallet AER ordet faktiskt inte fritt... enligt forumreglerna aer det inte tillaatet att t.ex. uppmuntra till roekning eller alkoholintag under graviditeten."

Testade, och fick till svar att inlaegget inte tolkas som brottsligt, som jag befarade. Saa ordet aer tyvaerr fritt...

• Mirva

Huskatt:
    Saa kan ju en heroininjicerande gravid kvinna ocksaa resonera... Vem har saarat? Jag har inte sett naagon haer som saarat. Och hur kan du faa det till att det aer i onoedan? Det aer barnens liv vi pratar om. Var kommer faengelset in i bilden? Och hur kan du jaemfoera roekning under graviditet med undomar som snackar i mobiltelefon, hur gaar det ihop?

"Folk brukar ha anlednig till att goera de val de goer."
    Foerklara foer mig hur naagon kan ha en endaste liten anledning till att vaelja att roeka under sin graviditet...

Jag befinner mig i Ryssland just nu och haer skrattar foeraeldrar aat att vi anvaender bilbarnstolar i Sverige. Saa det aer inte bara i Sverige som foeraeldrar laater sig sjaelva gaa foere barnets saekerhet.

• Mirva

Aennu argare... Haaller med mig? Jag menar sjaelvklart inte att man ska strunta i bilbarnstol. Jag menade att haer struntar ocksaa foeraeldrar i barns saekerhet.

Strunta daa i allt som har med barnets saekerhet. Jag och mina syskon satt aldrig i naagon bilbarnstol naer vi var smaa, och se, vi har klarat oss alldeles utmaerkt! Strunta i flytvaest, cykelhjaelm, brandlarm och hela rubbet! Barn har ju klarat sig i alla aarhundranden!

Jag hade inte heller naagon smaertlindring vid foerlossningen,men jag riskerade inte mitt barns liv foer att undvika smaertlindring.

Min mamma roekte minsann minsann med mig och se vad klok jag blivit, jag ska naemligen goera samma sak och ocksaa riskera mitt barns liv och haelsa...

• Mirva

Huskatt:
    "Om att såra någons känslor, så tror nog inte jag, att en blivande rökande mamma blir kalasglad över att bli kallad kriminell osv."
    Om en blivande roekande mamma inte blir kalasglad oever att bli kallad kriminell det roer mig inte i ryggen. Foerhoppningsvis taenker hon till.
    "Finns inte en enda rökare som är så jävla dum att de inte redan vet att det är farligt."
    Tyvaerr har vi sett alltfoer vael i denna traad att saa inte aet fallet. Haer vimlar av blivande mammor som saeger att det inte aer saa farligt. Typ "skulle det vara saa farligt skulle bm saega till", "min mamma roekte med mig och alla mina syskon och se vad bra det gick"...osv

Det enda man uppnår när man attakerar en rökare är mer ångest, som raskt dämpas med mer cigg."
    Aangest gaar att daempa paa andra saett. Och sedan har du ju ingen aning om hur maanga gravida roekare som slutat roeka efter att ha laest dessa antiroektraadar. Jag vet i alla fall naagra stycken. Och om det har raeddat naagra barns liv aer det helt underbart.

• Mirva

maddiz:
    Jag har flera gaanger i denna traad upplyst om att alla gravida roekande kvinnor har raett att faa komma till en roekavvaenjningsklinik utan kostnad. Landstinget betalar. Hittills har jag inte laest om en enda gravid roekare i denna traad som velat ta till sig av denna information.

AAK IVAEG TILL EN ROEKAVVAENJNINGSKLINIK! DAER KAN NI PASSA PAA ATT VILA UPP ER OCKSAA SAMTIDIGT!

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----