Inlägg från: saga o kevin |Visa alla inlägg
  • saga o kevin

-----Rökning under graviditeten-----

jag har slutat vara anonym..vill dom bomba min GB så varsågod

Spöket
  • saga o kevin

japp..skojas inte.. 3 varningar du blir avstängd.. manfår inte disskutera varningar o tillsägelser.....

Spöket
  • saga o kevin

veronica:rökning har säker en del i det oxå.. men vissa glömmer bort att det är inte enbart från rökning man kan få det..
    uppväxtmiljön,ärftlighet kan vara från förlossningen

Spöket
  • saga o kevin

tror ALLA vet att det är farligt.. men ni måste ju samtidigt förstå att alla är vi olika starka..
    vissa klarar av o sluta o vissa drar ner på det.....

sen att alkohol o snus är ännu farligare..
    jag har en nära person vars deras barn är alkoholskadat o det är skrämmande hon är lika gamla som mig men inte i sättet... 

Spöket
  • saga o kevin
    Jenny S skrev 2006-04-29 08:23:48 följande:
    Är man en moraltant bara för att man bryr sig om någon som inte kan föra sin egen talan???Isf är jag en stolt moralkärring som kan gå med huvudet högt och hela livet igenom kunna säga: Jag gjorde det enda rätta valet under min graviditet!
    beror vilket sätt man fram för det
    Spöket
  • saga o kevin
    Jenny S skrev 2006-04-29 08:29:54 följande:
    Alkohol och snus är farligare????Är det ett uttalande som ska göra så att rökande mammor rättfärdigar sitt handlande??"Jag dricker iaf inte, så jag kan fortsätta att röka" ???Missförstå mig rätt...det är inte på något sätt ett påhopp på dig, utan bara en fråga om rättfärdigande!För jag vet att jag hade vid något helt annat tillfälle i livet kunnat använda den kommentaren just för att rättfärdiga mitt rökande nämligen.
    verkligen inte.. men många hoppar på rökningen...
    Spöket
  • saga o kevin
    Jenny S skrev 2006-04-29 08:39:25 följande:
    Kan inte det vara för att just rökare är lite dummare som en kategori av människor och gärna ursäktar och rättfärdigar sitt beteende???Jajajaja...nån hänger sig på att jag skriver att rökare är dumma, men allvar???? Det är ju så!Alla rökare inkusivdå a mig själv vet hur dum man var som en gång började, man vet hur stora skadeeffekterna är och likförbannat så fortsätter man????Idioti enligt mig, där jag då räknar in mig själv också!Alkoholen slutar faktiskt de flesta människor med under sin graviditet, och de som inte göra det får rätt mk starka reaktioner här på FL också.Dock är det oftast rökarna som vill ha lite mer särbehandling för det är synd om dem.Inga phopp alls...då jag själv är rökare. Men som rökare måste man ju kunna vara så pass ärlig också. Hur skulle annars diskussionerna se ut??
    det handlar inte om särbehandling ...hallo.. dom som skriver trådar angående rökning jubblar dom  eller????  " jag är gravid o röker visst är det bra" nja inte riktigt..
    skulle jag få en massa påhopp o allt elakt  som skrivit om rökningen ,skulle nog inte mig få sluta röka heller..
    SOM SAGT MÅNGA MÅR NOG DÅLIGT REDAN  ..  

du med de här med dummhet hoppas de står för dig själv
    Spöket
  • saga o kevin
    listoplisto skrev 2006-04-29 08:59:17 följande:
    Okidoki, ännu en rökartråd. Jippii...Skippa "tycka-synd-om"-mentaliteten! Nu! Att "moraltanter" klipper in fakta eller säger att det är för jävligt att röka under graviditet är INTE automatiskt påhopp, okej? Däremot förstår jag att det är väldigt praktiskt att PÅSTÅ det, för då kan man simma lite djupare ner i martyrträsket och säga typ: "Inte nog med att det är sååå svårt att röka, nu blir jag påhoppad också, stackars mig".Det ÄR jävligt korkat att röka. Korkat i allmänhet och extremt korkat när man är gravid. De flesta av er som röker håller ju med om det, så varför gnälla om "påhopp"?Och det ÄR farligt att röka. Allvarligt, det finns väl inte EN människa som på riktigt har missat det? Det är inte påhopp. Fatta! Lika lite som det är påhopp att påpeka dumheten i att lägga sig och vila på en motorväg... javisst KAN man klara sig, men risken finns att det går åt h-e. Eget val? Absolut! Tyvärr kan vi ju inte kasta gravida rökare i finkan, till uppfostringsanstalt eller till socialtjänsten. Däremot är det min (och alla andras) fulla rätt att tycka jävligt synd om alla de barn som sakta men säkert förgiftas av sin egen mamma. Jag är själv ett sådant barn... förgiftad som fan redan i magen. Det har lett till allergier, astma och fertilitetsproblem. Tjolahoppsanhejsan, duktigt jobbat av min mamma, eller hur? Hon visste tyvärr inte så mycket bättre, på 70-talet hade de inte riktigt samma kunskap som vi har nu, men att fortfarande år 2006 gömma sig bakom lama argument av typen: Min kompis har tjugotretton barn och alla vägde 4 kg när de föddes, det tyder antingen på extrem okunskap, extremt ointresse eller extrem förnekelse.Och eftersom jag tror att de flesta vuxna svenskar faktiskt HAR rätt mycket kunskap så gissar jag på förnekelse i de flesta fall.Alla har en åsikt, och min är varken mer eller mindre värd än någon annans. Men ni rökare som gömmer er bakom förnekelse och galna påhitt av diverse BM... snälla, ge er själva liiiite mer cred än så. Ni ÄR inte dumma, så GÖR er inte dumma heller. Det är ett sånt slöseri!
    du är rätt rolig... hur många tror du NU komemr o sluta röka bara för att du skrev detta,,?????
    du är så perfekt själv då????
    Spöket
  • saga o kevin
    MariaViktor skrev 2006-04-29 09:48:30 följande:
    Grattis till henne då men av erfarenhet vet jag att det ger motsatt effekt och nu syftar jag inte bara på mig själv.Ja jag har läst hennes argument om påhopp men jag håller inte med. Jag har varit inblandad i divere röktrådar här och det är alltid samma visa, vi är mördare, spelar rysk roulette med våra barn osv. grymmheter med andra ord! Men i dag är det ju hetsjakt på rökare och det är så himla lätt att sitta här framför datan och va tuff och kaxig. Sorgligt och patetiskt!Hur skulle det sett ut om man öppnade en tråd för hur hemskt och äckligt det är med feta människor som vräker i sig? Hur äcklad man blir av en tjockis som stinker svett och trycker i sig en fet chokladboll och som dessutom är gravid? det hade inte varit populärt, men rökare är det bara att trampa på!! Där behöver man inte ta hänsyn till något!Go ahead det biter inte på mig!

....

håller med dig där

Spöket
  • saga o kevin
    Microlys skrev 2006-07-19 17:20:59 följande:
    Konstigt... vet inte om jag har rätt eller fel men det VERKAR som om de som är rökare valt att vara anonyma i denna diskussion, medan icke-rökarna visar sin identitet... Vad säger det, tycker ni? Och Imperia72, vilken superbra kommentar! Tänk att man än så länge FÅR ge sitt barn nikotin i magen men inte sen när det är fött... då måste det vänta ända tills det blir myndigt...
    tycker du de är konstigt eller att dom vill vara anonyma dom flesta ?
  • saga o kevin
    musan skrev 2006-07-19 19:52:22 följande:
    Någon skrev att använd snus eller plåster istället..det gör inte saken bättre för bebisen i magen i alla fall...Fast det glädjer ju omgivningen i alla fall..som slipper otäck passiv rökning.Det är nikotinet som är farligt inte röken i sig...säger dem som vet...dem sk. experterna.Många gravida rökare börjar snusa eller använda plåster..men kommer inte undan riskerna som nikotinet medför.
    ´

Nikotinplåster under graviditet kan vara farligare för fostret än om mamman röker.
  • saga o kevin

citerar musan: Någon skrev att använd snus eller plåster istället..det gör inte saken bättre för bebisen i magen i alla fall...
    Fast det glädjer ju omgivningen i alla fall..som slipper otäck passiv rökning.

: det är farligare  o använda plåster om man är gravid  (barnet), än om man skulle röka..

• saga o kevin
    Anonym skrev 2006-07-20 19:05:18 följande:
    Svar till signaturen Saga och KevinVar inne och läste lite i denna tråd då jag själv nyss har fått ett positivt gravtest och är rökare. Håller på och trappar ner då det inte är bra för barnet i magen att bara sluta tvärt eftersom då mammans kropp kan få nikotin sug och bli orolig mm så vi rådfråga bm om vad som var ok...Fick då svaret att nikotin plåster är mycket bättre än att barnet får i sig cigarett röken då det är den som är bland de största riskfatorerna för att barnet senare kan få astma och drabbas av för tidig spädbarns död.Så det jag ville säga med detta inlägg är att tyvär har du fel i att det är farligare att använda nikotin plåster än att röka.
    nikotinplåster ger nikotin hela tiden därför är de farligare o använda plåster än o röka..
    snus är ännu farligare är rökning 
  • saga o kevin
    Anonym skrev 2006-07-21 00:40:59 följande:
    till saga och kevin. Ja ja tro det om du vill men bm sa att det inte var så och min pappa är läkare och sa att det var de dummaste han har hört. Visst är det inte bra men det är MYCKET bättre än att röka. Med Plåster så får inte barnet i sig rök och tjära.
    men herregud. jag var ute på nätet o kikade ,de finns ju forskning på de ,att nikotin är skadligare än rökning pga att de avger nikotin hela tiden.
  • saga o kevin
    puss skrev 2006-07-21 07:35:24 följande:
    faktum är att trots 200 sidor och många desperata försök, så finns det fortfarande inget skäl att röka under graviditeten.
    självklart är de inte ok o röka när man är gravid,men tyvärr så finns de många som inte klarar av o sluta helt,tycker lyckas man dra ner på de så har man åtminstonen lyckats med nått.

Till dom som har lyckats sluta helt, jättebra gjort,stort grattis ,men även till dom dom lyckats dra ner på de tycker ni gjort lika stort jobb
  • saga o kevin
    juicy skrev 2006-07-21 08:48:10 följande:
    att sluta röka är inte som att besegra mount evrest!!!ALLA kan göra det!!!
    hur vet du de bara för att du lyckats o många andra ,men alla kanske inte har den strykan o klara av att motstå..
  • saga o kevin
    puss skrev 2006-07-21 12:06:09 följande:
    men av vilken klass? spelar det ingen roll?klart det går att kalla sig "mamma" vi har alla läst i pressen om bobbys "mamma".
    så du menar att mammor som rökt under graviditeten iinte är en bra mamma
  • saga o kevin
    listoplisto skrev 2006-07-21 12:10:28 följande:
    saga o kevin: Du svarade aldrig på min fråga på förra sidan...
    nä för den var så jävla dum fråga
  • saga o kevin

du kan ju inte jämföra rökning men pistolhot ..

• saga o kevin

kan inte svara på.. för har inte suttit i den sittsen

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----