Inlägg från: Envis som en mulåsna |Visa alla inlägg
  • Envis som en mulåsna

-----Rökning under graviditeten-----

Pochahontas skrev 2006-05-01 17:11:59 följande:
    Faktiskt så måste jag säga att om man skadar sitt barn fysiskt eller psykiskt så är det ju misshandel, eller hur? Och det är väl ok att reagera då?Varför får man då inte reagera när en gravid kvinna röker och skadar sitt barn? Är ju - om man hårddrar det lite - nästan samma sak...
    Det är ingen som har sagt ngt om att man inte får lov att reagera. Med det är ju ingen som helst ide att bara sitt o spy galla, hata folk som röker, klaga o tycka att folk är allmänt dumma i huvudet och/eller hålla på med mass propaganda.

Vad hjälper det? Problemet kvar står ju.

Ok så låt oss kalla det barnmisshandel. Hur löser vi problemet?

Visst almäll alla till polisen. Vad gör vi sedan då? o vad tror ni de kommer att göra?

När den gravida kvinnan sitter bakom lås o bom vad gör vi då? tar ifrån henne barnet o säger du din barnmisshandlare får inte lov att ha kavar ditt barn o imorgon tvångs steraliserar vi dig?

Höggravid och kattokig
  • Envis som en mulåsna

En sak till, alltså jag fattar inte detta behov som vissa av er har att bara hata o propagera o vara medvet elaka emot folk bara för att inte alla e så förbannat duktiga och 100% perfekta som ni är.

Jag är ledsen om detta låter taskigt, men WHO DIED AND MADE YOU GOD????

Vem här inne sa jag trodde det handla om hjälpa o inte själpa? Bra sagt för det trodde ta mig f*n jag med.

Höggravid och kattokig
  • Envis som en mulåsna
    Anonym (egoistiskt) skrev 2006-05-01 17:15:29 följande:
    Varför är det så synd om rökare?:O Dom väljer ju för helvete det själv! Man kan sluta röka om man verkligen vill. Kan man inte själv så finns där en mängd hjälp man kan få. Om jag hade rökt och om jag så skulle behövt lägga in mig så hade jag gjort det, allt för att sluta röka!!Och du skräckpropaganda är det ju dock inte! Fakta kallas det.Fakta som Rökfria barn, som är ett samarbetsprojekt mellan Cancerfonden, Hjärt-Lungfonden och Statens folkhälsoinstitut har hållt på med i 12 år!Fakta som finns på våra MVC och BVC.Försvara du rökare. Men tyck då för f*n inte synd om de stakars barn som födds tidigare och kämpar för sina liv, de barn som drabbas av cancer, de barn som inte är livsdugligt när det födds, de barn som får problem i skolan, får allergier, astma osv på grund av RÖKNING!Hemskt att säga det, men så är det att försvara rökning är som att säga att detta är okej!
    Missförstår du med vilje eller vad sysslar du med???

Detta handlar inte om att ngn här inne tycker synd om de som röker. Rökning det börjar man med av "fri"vilja, en del av grupp tryck, men till största del av egen vilja.

Men sluta det är inte lika fritt, jo viljan att vilja sluta kan vara förbaskat stark o finnas men förmågan att kunna är inte alltid lika stark.

Åter igen, vad tycker du vi skall göra? steralisera alla kvinnor som röker så att de inte kan få barn eller vad tycker du är lösningen på problemet?

Alla människor har en åsikt, men det verkar ta mig fan inte som ngn här inne har ngn längtan efter att faktiskt lösa själva problemet.
    Höggravid och kattokig
  • Envis som en mulåsna
    juicy skrev 2006-05-01 17:29:33 följande:
    att vissa orkar sitta här å försvara ett barnsligt å dumt å ohälsosamt beroende..men man kan inte sluta bla bla bla..jo d kan man..å d gjorde jag!!att vissa försvarar rökning under gravv e såååå löjligt,,hoppas ni förstår d själva.
    Har aldrig försvarat rökning under graviditeten, o väldigt få här inne gör det heller.

Det många av oss ifrågar sätter är hur fan vissa kan tro att mass propaganda och medveten elakhet (negativ uppmuntran kalla det vad du vill) hjälper ngn.

På 56 sidor har ta mig skutton ingen som jag har sett kommit med ett ända konkret svar på hur man skall lösa problemet.

O gå upp o klappa te ngn på käften är ingen lösning!
    Höggravid och kattokig
  • Envis som en mulåsna
    Anonym (egoistiskt) skrev 2006-05-01 17:34:32 följande:
    Ahhhh jag orkar inte mer. Ni rökare tar allt så fel, allt man säger är för att trampa på er, det är så synd om er.Stackars rökare!!!Hoppas ni inser hur omogna ni låter!Hoppas att ni en dag inser vad vi alla som är emot rökning under graviditet snackar om..för ni är tydligen för upptagna och själviska av ert eget så ni glömmer bort det viktigaste - Ert barn!
    Ni rökare, det kan du va tills jag blir det! Tack!
    Höggravid och kattokig
  • Envis som en mulåsna
    juicy skrev 2006-05-01 18:55:23 följande:
    om man nu röker när man har barn,tycker jag inte e så farligt,för man kan ju undvika å röka framför barnen,tvätta händerna,byta kläder osv..men när barnet ligger i magen så e d sååå beroende av en,å d e upp t mamman att göra så barnet föds frisk,(d man kan göra)men där finns ju aldrig några garentier.men argument som "men barnet kan bli sjukt ändå,,å mitt barn e sjuk ändå jag inte rökte mm)e så barnliga..alla vet att barn kan födas sjuka ändå,,,men chansen e såå mkt mindre plus att barnet kan bli mer sjukt än va d redan var om man nu rökte..alla som "förvarar d" säger att dom inte gör d,,,men d gör ni ju,,d hör man bara på argumenten,,
    Nä vet du vad hade inte varje sådan här tård handlat om personangrep, elakheter o spydiga kommentarer till folk så hade jag gott o väl kunnat argumentera med en rökande garvid kvinna om "sluta-metoder".

Som jag har sagt tidigare o vet att andra har sagt med så tycker jag inte heller om att se gravida kvinnor röka. För nästan 20 veckor sedan nu när jag var på östra sjukhuset med min sambo för vårat UL så såg jag en kvinna som satt på en parkbänk där o rökte (gravid alltså). Min första tanke var: "hur kan hon".

Men jag skulle ALDRIG gå upp till henne o säga det eller börja spy galla på henne, ALDRIG. Varför?

1. It's none of my business, det är verkligen så, det angår inte mig.

Men:

2. skulle jag säga ngt till ngn om de fråga om hjälp eller fråga mig vad jag tyckte skulle jag säga det att jag inte tyckte det var bra o försöka hjälpa.

Jag kan fortsätta hur långt som helst men det är ingen ide. Ni som tycker att rökande gravida är helt vrikade o borde mer eller mindre bli dömda till döden ni kommer aldig kunna se det att påhopp aldrig kommer att hjälpa.

Jag kommer aldrig förstå hur människor kan var så trångsynta o bara se saker o ting ur ett ända perspektiv o det är ens egna.
    Höggravid och kattokig
  • Envis som en mulåsna
    Gumlan skrev 2006-05-01 19:36:52 följande:
    "På 56 sidor har ta mig skutton ingen som jag har sett kommit med ett ända konkret svar på hur man skall lösa problemet"kanske för att ts uppenbarligen itne tycker att det är ett problem?
    Om du får allt det folk har skrivt som att ingen tycker att det är ett problem, ja då måste jag säga att du har läst dåligt.
    Höggravid och kattokig
  • Envis som en mulåsna
    juicy skrev 2006-05-01 20:07:59 följande:
    envis....men om manaldrig la sig i va andra gör när dom gör nåt fel,,så skulle vi aldrig kunna hjälpa hemlösa barn,,eller barn som blir utsatta på olika sätt..ska vi verkligen blunda för va andra gör när dom gör nåt fel??e d inte barnn vi ska hjälpa?d e ju dom som inte har nån talan..förstår likosm inte argumentet att "d e inte mitt problem"mkt e inte mitt problem men om man lägger sig i så hjälper man..men om vi ska gå å blunda för allt som inte angår oss så kommer ju allt gå under tils slut.
    Det har jag aldrig påstått heller. De var då skutton vad allt är svart eller vitt med många.

Men tycker du att rätta sättet att gå till väga med ngt sådant här är att behandla andra människor illa bara för att de inte lever enligt din livsstandard.

Ingen människa är perfek o alla har vi våra laster, fel o brister. Vad gör era/våra så jä*la mkt bättre att ni/vi skall ha rätten att behandla andra människor som as?

Sedan är det ju alltid så här att det du tycker är fel tycker andra är rätt o tvärt om. Där emot så tror jag att väldigt få tycker rökning under en graviditet är rätt (inkl. rökarna själva).

JAG HAR ALDRIG IFRÅGA SATT ATT MÅNGA HÄR INNE SÄGER SIN ÅSIKT ELLER INTE TYCKER OM RÖKANDE GRAVIDA.

Vad jag har ifråga satt är många människors beteende.
    Höggravid och kattokig
  • Envis som en mulåsna
    Gumlan skrev 2006-05-01 21:10:38 följande:
    "Om du får allt det folk har skrivt som att ingen tycker att det är ett problem, ja då måste jag säga att du har läst dåligt."va?? var det där riktat till mig? Jag skrev att TS inte verkar tycka att det är ett problem!

Då ber jag om ursäkt då missuppfattade jag dig.

Men jag ser det så här. Det finns två möjligheter till varför TS skrev denna tråden.

1. Det är hennes sätt att be om hjälp hur det en låter.

2. Det är en person som vill skapa intriger på FL o få folk att diskutera.

Vilket val man tror på det beror ju på en själv.

Höggravid och kattokig
  • Envis som en mulåsna

Nicolesthlm...mkt snällt sagt. Men jag försöker verkligen inte välja sida här för jag rättfärdigar INTE rökning under graviditeten, där emot försöker jag ha förståelse för andra.

Jag vet exempelvis hur länge (o vi pratar hela min tonårstid o vuxna liv) som jag har kämpat med min vikt. Jag har inte alltid varit överviktig men har alltid legat så där på gränsen till ngt kg övervikt.

Jag vet hur svårt det är att ändra på ett ingrott beteende. Jag vet nu exempelvis att mitt problem med min vikt, som pendlar upp o ner, beror på såååå mkt annat en att jag inte klarar av att äta rätt eller vet vad äta rätt o röra på mig är.

O det är det jag försöker säga här. Det är inte alltid så jäkla självklart som det verkar. Många gånger ligger det mer bakom ngt en bara det mest självklara.

Höggravid och kattokig
Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----