Inlägg från: Envis som en mulåsna |Visa alla inlägg
  • Envis som en mulåsna

-----Rökning under graviditeten-----

Men kära medmänniskor....att hålla på med en massa propaganda som visar o skriver hur farligt det är att röka o framför allt att det är farligt att röka under graviditeten....what is the point?!

Ärligt talat finns det ngn i vårat avlånga land som inte vet hur farligt det är? för gud skull det står ju med bostäver stora som jag vet inte vad på paketen.

Jag menar inte att var elak verkligen inte, men EMPATIN människor vad finns den o det sunda förnuftet. Har man aldrig rökt vet man inte hur svårt eller lätt det är att sluta röka o då kan man inte säga "det är bara att sluta" vad f*n rent utav sagt vet du om det.

De som har rökt o slutat, KALAS, hjälp då andra o kritisera inte.

Jag undrar bara vad syfte är med att dömma folk, få dem att känna sig ännu mer illa tillmods, känna sig som värdelösa människor? Är det schysst?

Om en gravid kvinna röker o vill sluta hur bäst hjälper man henne?

1. kör upp en massa jä*la propaganda i ansiktet på henne, spåttar henne i ansiktet o säger att hon är skam för den mänskliga rasen.

2. ger en hjälpande hand, frågar om man kan göra ngt för att gör processen lättare, stöttar, finns till hands m.m.

.

Höggravid och kattokig
  • Envis som en mulåsna

Oh en sak till....säg inte "vem tänker på barnet" för obviously så tänker denna TS på sitt barn o i andra trådar jag har läst där TS förtvivlat ber om hjälp tänker på sitt barn men vet inte hur de skall sluta.

Livet är inte så jäkla svart o vitt som mång här o ute i verkliga livet verkar tro att det är.

Livet är jävligt tufft, orättvist o fruktansvärt jobbigt ibland o de tiderna behöver folk empati, stöttning som ger den inrestyrkan att förändra sin situation; de behöver inte bli ner trampade och ihjäl kritiserade.

Höggravid och kattokig
  • Envis som en mulåsna
    Anonym (duuum..) skrev 2006-04-28 13:06:18 följande:
    Jag röker och är gravid. Å jag skäms enormt mkt för det!!!Mår skitdåligt och har enorma skuldkänslor!!!Har trappat ner och vissa dagar röker jag inte alls å vissa max 4 men jag vill verkligen lägga av för barnets skull!Vet bara inte hur för vissa dagar "övertalar" min hjärna mig... Jag är en svag och korkad människa när det gäller rökningen...Å att höra hur dålig man är mm hjälper inte alls!!!Är nu nere i att röka max 3 dag/v. och ska kämpa bort det helt..Ville bara lätta mitt dåliga samvete.. hoppas ok.
    Tycker inte du skall vara så hård mot dig själv. Det är väll en jätte bra bedrift att ha gått från att vara en enorm vanerökare kan jag tänka mig till att inte röka alls vissa dagar o sedan röka 3 st andra dgr.

Försök att inte trycka ner dig själv för det hjälper dig inte, att säga till dig själv att du är dum gör skulden ännu värre o då är sannolikheten att du röker mer eller oftare.

Titta dig själv i spegeln varje morgon, le o säg att idag är en bra dag idag skall jag inte röka o råkar du då göra det så döm inte dig själv. Imorgon är en ny dag.

Uppskatta dig själv o det du har lyckat göra, belöna dig själv de dagarna du inte röker med ngt gott att äta eller en bio dagen efter eller ny tröja eller ngt sådant.Skrattande
    Höggravid och kattokig
  • Envis som en mulåsna
    Anonym (:o)) skrev 2006-04-28 13:13:54 följande:
    envis som en mulåsna: Visst håller jag med dig, det finns många gravida rökare som faktiskt vill sluta och verkligen försöker. Jag gör mitt bästa för att peppa dem och förstår att det inte är så enkelt. All heder åt dem, men samtidigt blir jag så förbannad på de som faktiskt blundar för fakta och tror att allt skadligt bara händer DEM och inte barnet och fortsätter röka bara för att de inte VILL sluta. "Det är mitt val, jag röker hur mycket jag vill"Javisst, men det sker ju på någon annans bekostnad. Någon som inte kan försvara sig. Så fort barnet är ute ur magen så ska det skyddas mot allehanda faror, då röker man "av hänsyn" ute på balkongen istället, men i magen går det bra att långsamt kväva det dagligen. Det är DET som jag blir så förbannad på! Att vissa inte ens har vett att FÖRSÖKA dra ner på antalet cigg per dag eftersom de anser att det är deras frihet och deras val. Om en gravid röker så är det hennes val och ingen som ska bry sig, men om en mamma slår sitt barn då? Eller ger ett spädbarn alkohol? Eller lämnar det ensamt hemma en hel dag utan tillsyn? Det är ju fortfarande hennes val. Då blir det ramaskri plötsligt. Varför ska just rökning accepteras som mammans val när inte annan misshandel gör det? Bara för att det inte är olagligt? Bara för att barnet inte ännu är fött? Det betyder väl inte att det inte lider för det?Barnmisshandel utan ånger är alltså det som retar mig. Detta är inget påhopp på de tappra blivande mammor som verkligen försöker och gör sitt bästa för att minimera lidandet för sitt barn i magen. Detta är ett påhopp på de som skiter i det...
    Helt klart finns det de som röker som skiter i vilket, o tro mig jag begriper inte heller det hur man inte kan bry sig.

Men som jag sa i en annan tråd om just detta. Vad skall vi göra åt det? skall röka medans man bli gravid bli olagligt? vad skall då straffet vara? fängelse, böter, att man blir ifrån tagen sitt barn när det väl är fött?

Jag försöker inte vara fräck utan bara undrar om vi inte skall försöka med bästa meddel att hjälpa gravida rökare hur skall vi då straffa dem istället så att de på det sättet inte kan röka?
    Höggravid och kattokig
  • Envis som en mulåsna
    Anonym (:o)) skrev 2006-04-28 13:25:41 följande:
    Envis...Precis, där är dilemmat. Man kan inte straffa en alkoholist för att han är beroende av alkohol, detsamma med rökare. Stöd och hjälp är det enda man kan ge, under förutsättning att hjälpen tas emot. Men när man blir förbannad på att människan bara viftar bort allt och struntar i sitt barn vill man istället straffa med hårda ord, kanske för att få människan att vakna upp och tänka till. Det finns INGEN som INTE kan sluta röka, det är bara extremt svårt för vissa. Så länge de inser att de behöver hjälp och verkligen försöker så är det ju inte fel. Man känner sig så maktlös när man ser en gravid kvinna stå och bolma cigarett på cigarett och tycka att det inte skadar någon annan än henne själv. Med sin inre "röntgensyn" kan man riktigt se hur lilla bebisen kippar efter luft. Och som du säger, man kan inte göra något åt det annat än att försöka upplysa, hjälpa och stödja.
    Men det är just det jag inte tror på Anonym :o....jag hör vad du säger o jag håller med jag tror alla kan om de bara får rätt hjälp (oavsätt om det är att sluta röka, gå ner i vikt eller vad det kan vara).

Det jag inte håller med dig om är att nedtryckningar eller hårda ord som du säger hjälper. Det är sk negativ uppmuntran du pratar om. Det höll min pappa på med med mig när jag var yngre o rå mobbad. Han trodde det skulle hjälpa o ge mig den inre styrkan jag behöve för att skita i mobbarna. Men ack så fel han hade.

Negativ uppmuntran stärker inte en plågad andes självförtoende eller får dem att se eller höra ngt bättre; det driver dem bara ännu längre ner i fördärvet o ger dem ännu sämre självförtoende. De kan mkt väl tänka så här tillslut: "Varför ens försöka, det går ju inte ändå, jag är ju kass som inte kan sluta helt så som kreti o pleti gjorde".
    Höggravid och kattokig
  • Envis som en mulåsna
    idiblon skrev 2006-04-28 13:38:32 följande:
    Att man kommer med hårda ord betyder inte att man dömer, däremot så är det så att livet är hårt och jobbigt och man kan inte bara skita i allt och flyta vidare. Röker man så har man något problem, MEN man är inte en dålig människa för att man har problem. Man är inte elak för att man säger sanningen ibland, är någon svag och tar det på det sättet så är det just för att den personen är svag och tar åt sig. Livet är tufft, get over it.
    Håller med man är inte elak om man säger sanningen ibland, men man kan säga sanningen på ett elakt sätt.

Där med menar jag att man får välja sina ord om man verkligen innerst inne vill hjälpa ngn.

Med andra ord var försiktig så man inte fortsätter sparka på en människa som redan ligger ner.

Tänk så här: vem är våran värsta fiende? i allt vi gör menar jag. Jo VI SJÄLVA, det finns ingen som dömmer oss så hårt som vårat inre jag.
    Höggravid och kattokig
  • Envis som en mulåsna
    Anonym (saralie) skrev 2006-05-01 10:02:00 följande:
    mariaviktor..Nu i efterhand kan jag ju tänka att hur f*n kunde jag röka? hur kunde jag utsätta henne för det? Men allt är inte svart och vitt och INGEN röker för att medvetet skada fostret!Om man nu röker och vet om att rökning är skadligt för fostret så skadar man barnet medvetet...sluta försvara rökare och börja försvara det ofödda barnet istället..
    Anonym (saralie) och Alla..... detta är i o för sig inte bara till dig . Vad hjälper det att sitta o babbla en massa o försvarar baranet? det löser väll ändå inte problemet eller missar jag ngt?

För att kunna hjälpa barnen till rökande kvinnor måste man nå pudenkärna eller o det är att hjälpa kvinnan.

Vissa av är SÅÅÅÅÅÅÅ hatiska, varför allt detta hat, ni blir så förblindade av erat hat att ni verkar nästan ha svårt att se klart.

Antingen vill ni ta i tu med det verkliga problemet eller så vill ni det inte? Valet är ert. Ni kan inte ha kakan o äta den med.

Antingen vill ni att barn till rökande mammor (och PAPPOR) att få en rökfri miljö eller så vill ni det inte. Take your pick!?
    Höggravid och kattokig
  • Envis som en mulåsna

Anonym (egoistiskt)....Det är väll knappast så att man skiter i att läsa alla dina inlägg bara för att man inte bry sig eller en jävla egoist.

Där emot är det extremt onödigt med all den infon. Jag bara skummläste de första raderna på varje av ditt inlägg, inget som de flesta inte redan vet.

ALLA MÄNNISKOR VET ATT RÖKNING ÄR SKADLIGT. End of sentence. Allt de du kopiera in (visst bra info) är fullkomligt onödigt i denna diskusion. Varför jo eftersom diskusionen är inte om folk röker pga att de inte vet hur skadligt det är eller för att de beror på andra faktorer.

Vad vill du att samhället, mvc, bvc, läkare, myndigheter m.m. skall göra? Du verkar inte ha några förslag på hur man skall lösa problemet med rökande mammor o pappor (o ja jag tycker det är lika vidrigt med en blivande pappa som röker som en mamma, de om ngt är egoistiskt).

ÅTER IGEN ALLA SOM HELA TIDEN SKRIVER TÄNK PÅ BARNET! TÄNK PÅ BARNET! VAD EXAKT ÄR DET NI VILL ATT EN RÖKANDE KVINNA GÖR?!

O för gud skull skriv inte sluta röka för då är vi ju tillbaka på ruta ett.

Höggravid och kattokig
  • Envis som en mulåsna

Alexix....tack! försöker verkligen förstå...röker inte själv, skulle aldrig röka under min graviditet. Visst jag höjer oxå på ögonbrynen när jag ser en gravid kvinna röka.

Men jag fattar att det förmodligen inte alltid är så lätt, som många andra här inne.

Men jag fattar inte varför så många håller på med propaganda här inne. Problemet är ju som sagt trotts allt inte det att folk inte vet hur skadlig rökning är utan att beroendet är så fastnaglat att det är förbannat svårt att sluta.

Höggravid och kattokig
  • Envis som en mulåsna
    NicoleSthlm skrev 2006-05-01 17:05:30 följande:
    Envis som en mulåsna och WimsA tycker jag har sammafattat allt och fått med allt som behövs sägas!! Kan man lägga ner alla dessa j*a rök-trådar nu????Det sägs ju bara samma saker i alla trådar! Folk är elaka och trampar på folk som redan ligger!Jag trodde att man skulle hjälpa inte själpa?! Sen när funkar skräckpropaganda??????????????Läste i en annan gammal tråd som jag var dum nog att fastna i att en kvinna som skrev där skulle kunna gå fram till en rökande gravid och smälla till henne för att hon såg att den gravida rökte!! "För så gör man bara inte" Nä men att slå en främlig e ok? Varför denna hetsjakt? Samma person sa att man skulle polisanmälas om man rökte under en graviditet för det är samma sak som misshandel.... Men men....nu ska jag inte gå in på detta för då spinner jag iväg och kommer bara att reta upp mig själv!Gaaaaah.... LÄGG NER ALLA SÅNNA HÄRA TRÅDAR NUUUUUU!Waste of Space!!!!!
    You said it! Leder ALDRIG ngn vart ändå. Håller helt o hållet med. Röktråda på FL borde vara samma sak som hets mot folkgrupp för det blir det alltid ta mig f*n!!!
    Höggravid och kattokig
Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----