160cm, 80kg?!!!
Jag måste få skriva av mig lite gällande vikt, men var snälla nu?
Jag är 29 år, kvinna. Jag har alltid haft lätt för att gå upp i vikt, men när jag var 16-17 år började jag träna supermycket och äta mer hälsosamt/minska på maten, tillslut gick jag ner 18kg på väldigt kort tid och var som lägst nere på ca 44kg när jag var ungefär 18, jag vägde mig flera gånger dagligen och det slutade med att jag fick anorexi/ortorexi. Det hela fortsatte fram till att jag själv lyckades se att jag var alldeles för smal och jag istället började styrketräna och äta mycket mer (protein+nyttigt). Efter det har jag successivt under åren fått läka min relation till mat under flera år. En bit inpå 20-årsåldern blev jag utbränd och det gick inte längre att träna på gym för att jag mådde så dåligt. Dock fortsatte jag med mina PW och har sedan dess varit ute på långpromenader minst 5 gånger i veckan, vill helst komma ut varje dag. Vi äter alltid hälsosam mat.
Hur som helst, vågen har varit så triggande för mig så jag har inte ställt mig på en på flera år, men nu kände jag mig tillräckligt mogen för att veta att jag inte kan sluta äta helt oavsett vad vågen visar. Under pandemin var man ju hemma mer och blev mer stillasittande, men jag såg till att komma ut på långa, raska promenader varje dag, men det blev inte så mycket mer utöver det då jag studera och det blev på distans, uttryckte frustration till min sambo för jag var så trött på att sitta ner hela tiden med studierna, sitta och läsa, sitta och skriva? slutade också med p-piller i denna vevan, märkte att jag gick upp i vikt och att kroppen kändes annorlunda. Bestämde mig i höstas för att steppa upp motionen ännu mer och började cykla långt till min praktik (fick frågan där också om jag gått ner i vikt) + minst 5km gång varje dag, men blir alltid mer, var inte nöjd där så jag fortsatte med minst 10.000 steg om dagen och för ca 2 månader sedan började jag löpträna. Jag har i vilket fall benmuskler som jag jobbat upp under 10+ års tid, har väldigt starka ben och musklerna syns tydligt när jag har träningstights osv. Jag började med att ta måttband istället för jag inte ville väga mig och centimetrarna har minskat både här och där den senaste tiden, mina kläder sitter lösare också. Jag har är päronformad haha, mindre midja och sen större rumpa och ben.
Jag sa iaf till min sambo att jag är redo att väga mig, för jag tänkte att det kan vara kul att se framåt om det händer något nu när man springer också. Jag frågade vad han trodde, han är väldigt ärlig och sa att eftersom du har muskler och så också så tror jag 74kg. Jag ställer mig på vågen häromdagen, som då visar prick 80kg till mina ynka 160cm, vi blev så chockade, han sa att han verkligen inte trodde det med tanke på hur jag ser ut. Mitt BMI ligger alltså inte bara på övervikt, utan på FETMA och jag blev så nedstämd. Mitt midjemått är 83cm så det är ändå ok.
Men nu har vi kommit fram till att vi ska ta bort allt gottis/sött, som vi redan har minskat på, men nu helt. Jag dricker aldrig alkohol, tycker inte om det. Äter heller aldrig snabb/skräpmat, då jag inte tycker om det heller. Men jag älskar t.ex mörk choklad haha. Min sambo sa att jag inte behöver ändra på något annat eftersom jag redan alltid äter så bra mat (är väldigt hälsointresserad). Men kommer minska lite på allt och dricka ännu mer vatten.
Jag tänker att jag i alla fall ska försöka ta mig ner till 70kg nu och se hur kroppen är och ser ut då innan jag bestämmer mig för någon ?mål/slutvikt?, men ska inte väga mig så ofta för det får inte gå mig till huvudet. Hur lång tid tror ni att det kommer ta, man ska ju kunna gå ner 4-5 kg i månaden men det är kanske mer väldigt stora personer som har mer fett att ta av? Jag skulle vilja klara detta nu på mars, april, maj. Tror ni att det går? Finns det någon mer tjej som tränar, är kort och väger liknande?
Jag förstår inte hur jag kan väga 80 kg, väger starka ben så mycket + rumpa då såklart, vad tänker ni? Jag brukar ha M i kläder, ibland S i tröjor. Har smala armar och inte alls stora bröst eller så. Har under förra veckan sprungit 2 snabba 5km + milen en dag och igår cyklade jag 1,5 mil. Ska springa imorgon igen och försöka springa 3 gånger i veckan och sen cykla/promenader eller annat de andra dagarna. Det är väl bara att fortsätta kämpa på haha? ledsen för lång text, tack till er som har orkat läsa.
Någon som gjort/gör en liknande resa? Nu är det promenaddags haha..