• Anonym (E)

Hyreshöjning

Jag ska flytta 1/4. Nyligen skrivit på kontraktet. 

Nu har jag sett att de höjt hyran med 182spänn. innan jag ens flyttat in. 

Kommer de höja med 200 kr per år så kommer jag få grova problem i livet. Sjukt att de kan göra så. Är det normalt? 

Jag har ej lön utan sjukskriven hos försäkringskassan med en ersättning som ej höjs. så det blir problematiskt. 

Är detta ett extremfall pga utomstående omständigheter eller kommer det bli såhär framöver med?

• Svar på tråden Hyreshöjning
  • Aniiee
    Tom Araya skrev 2025-02-26 07:54:12 följande:
    Ja, jag är ute och seglar.... helt! Skrattande

Jag har ingen förklaring eller ursäkt heller, hur det kunde ske...

Du har helt rätt! Skål{#emotions_dlg.flower}
    Skyll på arla morgonstunden... =P
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (E)
    Anonym (V) skrev 2025-02-26 07:53:48 följande:

Ja, hyrorna går upp varje år tyvärr. Höjningen i år och förra året var 5,3-5,6% i det (kommunala!) hyresbolaget jag bor i. Här höjer de dessutom extra lite då och då för fönsterbyte, dörrbyte och sånt utöver den vanliga årliga höjningen. Jag har bott här i 2,5 år och på den tiden har hyran höjts totalt ca 1200 kronor. Har låg inkomst som inte heller höjs och inte råd att bo kvar här framöver, särskilt inte när det extra bostadsbidraget tas bort i sommar, men kan inte flytta dels för det finns knappt några billigare lägenheter och dels för att bolagen kräver 3,5-4,5 gånger hyran i inkomst (och hyrorna är höga). Något bolag har en kalkylator på hemsidan där man kan fylla i sina uppgifter och se om man får hyra och jag får inte hyra någonting pga för låg inkomst.

Bodde tidigare i en annan lägenhet och på de 4 åren jag bodde där höjdes hyran med runt 1500, då startade den på 5200.

Jo det var väldigt svårt för mig också att få hyreskontrakt då jag egentligen lever under existensminimum. Men de godkände mig för denna som var 5000kr/mån kallhyra. Är väldigt liten så el och värme lär inte bli så dyrt, varmvatten har jag ingen koll på vad det kommer bli. Men är skrämmande att jag kommer få mindre och mindre pengar att leva på nu varje år. Hade räknat med typ 40 kr ökning per år.
  • Anonym (Olm)
    Anonym (E) skrev 2025-02-26 08:01:32 följande:
    Jo det var väldigt svårt för mig också att få hyreskontrakt då jag egentligen lever under existensminimum. Men de godkände mig för denna som var 5000kr/mån kallhyra. Är väldigt liten så el och värme lär inte bli så dyrt, varmvatten har jag ingen koll på vad det kommer bli. Men är skrämmande att jag kommer få mindre och mindre pengar att leva på nu varje år. Hade räknat med typ 40 kr ökning per år.

Du får fortsätta leta nytt boende. Börja leta genast så att du hinner hitta något ok innan det blir totalkris. Kolla annonser på Blocket och liknande. Ring direkt till de privata hyresvärdarna. 

Nu har du fördelen att om du kan bevisa att du klarar den här hyran borde de vara ok om du söker något med lägre än den du har nu. 

Du har min medkänsla, om nu det är någon hjälp. Det är skräp att din ersättning är så låg. Har du koll på vilka bidrag utöver det du har rätt till? Skulle gissa att Soc eller kommunens budgetrådgivare skulle kunna hjälpa dig annars, så att du verkligen får ut allt du har rätt till. 

• Bagar Bengtsson

Du kommer ju inte att vara sjukskriven resten av livet så då kommer det funka bra. När du kommer ut i arbetslivet igen så märker du att du får behålla mer i plånboken. 

• Anonym (E)
    Bagar Bengtsson skrev 2025-02-26 10:25:24 följande:

Du kommer ju inte att vara sjukskriven resten av livet så då kommer det funka bra. När du kommer ut i arbetslivet igen så märker du att du får behålla mer i plånboken. 

Man får tyvärr ingen hjälp till att få jobb. Det är en funktionsnedsättning jag har och inte sjukdom så det är stöd jag behöver, så att jag kan få förutsättningar att få chansen till ett arbete, vilket tyvärr inte finns i dagens samhälle. 
  • Anonym (J)

Ja, de brukar höja hyran lite varje år.

• Anonym (J)
    Anonym (E) skrev 2025-02-26 10:33:38 följande:
    Man får tyvärr ingen hjälp till att få jobb. Det är en funktionsnedsättning jag har och inte sjukdom så det är stöd jag behöver, så att jag kan få förutsättningar att få chansen till ett arbete, vilket tyvärr inte finns i dagens samhälle. 
    Du borde kunna få bostadsbidrag eller till och med blstadstillägg. 
  • Anonym (J)
    Anonym (E) skrev 2025-02-26 08:01:32 följande:
    Du borde ha en som är varmhyra.
  • Anonym (J)

När jag blev utslängd hemifrån och gick på soc utan vare sig utbildning, pengar eller något plus psykisk ohälsa, så gick det bra. Även när jag sedan läste klart gymnasiet. Men jag fick bostadsbidrag.  Den ökades allt eftersom hyran ökade.

Men att ha kallhyra är verkligen inget att rekommendera. 

• Anonym (J)

Jag hade en tvåa på 65 kvadrat. Cirka 5k i hyra. Ursäkta att det blev många inlägg. 

• Anonym (J)
    Anonym (E) skrev 2025-02-26 05:28:11 följande:

Ja men i denna takten så kommer det ju kosta 8000 att kunna få bo i ett rum, om några år. 40kr per år känns rimligt men ej 180kr. Sjuka och Folk utan jobb kommer ju bli hemlösa.

Vet ej hur mkt sjukersättning höjs men sjukpenning i särskilda fall höjs var 14e år och går knappt att leva på trots att det nyss höjdes.

Du får rapportera in höjningen så du får mer bostadsbidrag. 
  • Anonym (E)
    Anonym (J) skrev 2025-02-26 10:56:40 följande:
    Du får rapportera in höjningen så du får mer bostadsbidrag. 
    Man har boendetillägg när man har sjukpenning i särskilda fall. Den kan inte höjas utan alla har samma oavsett boendekostnad. Eller man kanske kan ha lägre om man bor extremt billigt men inte högre if
  • Anonym (E)

Det är boendetilläget jag lever på i princip för själva sjukpenningen är ca 4500 bara

• Anonym (J)
    Anonym (E) skrev 2025-02-26 11:11:45 följande:
    Man har boendetillägg när man har sjukpenning i särskilda fall. Den kan inte höjas utan alla har samma oavsett boendekostnad. Eller man kanske kan ha lägre om man bor extremt billigt men inte högre if
    Hm okej. Låter ju lite orättvist faktiskt.
  • Aniiee
    Anonym (E) skrev 2025-02-26 11:13:46 följande:

Det är boendetilläget jag lever på i princip för själva sjukpenningen är ca 4500 bara

Har du ansökt om sjukersättning?
  • Anonym (E)
    Aniiee skrev 2025-02-26 11:53:58 följande:
    Har du ansökt om sjukersättning?
    Nej jag har läst att man behöver ha haft olika praktikplatser eller jobb innan. Jag hade praktik/daglig verksamhet i flera år från och till men på samma ställe.
  • Aniiee
    Anonym (E) skrev 2025-02-26 12:52:28 följande:
    Nej jag har läst att man behöver ha haft olika praktikplatser eller jobb innan. Jag hade praktik/daglig verksamhet i flera år från och till men på samma ställe.
    Det är inte nödvändigtvis sant. Jag känner flera som hade, och har, samma dagliga verksamhet år in och år ut innan de fyllde 30. Jag tycker du ska ta upp att söka sjukersättning med en handläggare, läkare, eller vad du har för kontakter. 

Sen kommer de så klart göra en utredning och då kommer du eventuellt få göra lite olika saker, men det är inte säkert det heller.

Ansök. Det värsta som kan hända är att du får avslag, och då förändras inte något för din del. Eller så får du godkänt och du har 11000 kronor i månaden, plus bostadstillägg, om du får hel.
  • Anonym (pappan)
    Anonym (M) skrev 2025-02-26 06:39:20 följande:

Självklart kan hyran gå upp varje år. Hört talas om inflation?

Nu har ju Sveriges befolkning röstat på detta, en majoritet i alla fall. 

Röstat på vad? Menar du att hyran inte gick upp under förra regeringen, det har ingenting att göra med vem som sitter vid makten.
  • Anonym (Maggan)
    Anonym (pappan) skrev 2025-02-26 13:42:38 följande:
    Röstat på vad? Menar du att hyran inte gick upp under förra regeringen, det har ingenting att göra med vem som sitter vid makten.
    Klart det har. Högerregeringen har sänkt skatterna för miljonärer och höginkomsttagare, men inte ens anpassat sjukpenning och a-kassa efter inflationen. När sossarna återfår makten kommer de orättvisorna att rättas till.
Svar på tråden Hyreshöjning