Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Hyreshöjning

Ja, de brukar höja hyran lite varje år.

• Anonym (J)
    Anonym (E) skrev 2025-02-26 10:33:38 följande:
    Man får tyvärr ingen hjälp till att få jobb. Det är en funktionsnedsättning jag har och inte sjukdom så det är stöd jag behöver, så att jag kan få förutsättningar att få chansen till ett arbete, vilket tyvärr inte finns i dagens samhälle. 
    Du borde kunna få bostadsbidrag eller till och med blstadstillägg. 
  • Anonym (J)
    Anonym (E) skrev 2025-02-26 08:01:32 följande:
    Jo det var väldigt svårt för mig också att få hyreskontrakt då jag egentligen lever under existensminimum. Men de godkände mig för denna som var 5000kr/mån kallhyra. Är väldigt liten så el och värme lär inte bli så dyrt, varmvatten har jag ingen koll på vad det kommer bli. Men är skrämmande att jag kommer få mindre och mindre pengar att leva på nu varje år. Hade räknat med typ 40 kr ökning per år.
    Du borde ha en som är varmhyra.
  • Anonym (J)

När jag blev utslängd hemifrån och gick på soc utan vare sig utbildning, pengar eller något plus psykisk ohälsa, så gick det bra. Även när jag sedan läste klart gymnasiet. Men jag fick bostadsbidrag.  Den ökades allt eftersom hyran ökade.

Men att ha kallhyra är verkligen inget att rekommendera. 

• Anonym (J)

Jag hade en tvåa på 65 kvadrat. Cirka 5k i hyra. Ursäkta att det blev många inlägg. 

• Anonym (J)
    Anonym (E) skrev 2025-02-26 05:28:11 följande:

Ja men i denna takten så kommer det ju kosta 8000 att kunna få bo i ett rum, om några år. 40kr per år känns rimligt men ej 180kr. Sjuka och Folk utan jobb kommer ju bli hemlösa.

Vet ej hur mkt sjukersättning höjs men sjukpenning i särskilda fall höjs var 14e år och går knappt att leva på trots att det nyss höjdes.

Du får rapportera in höjningen så du får mer bostadsbidrag. 
  • Anonym (J)
    Anonym (E) skrev 2025-02-26 11:11:45 följande:
    Man har boendetillägg när man har sjukpenning i särskilda fall. Den kan inte höjas utan alla har samma oavsett boendekostnad. Eller man kanske kan ha lägre om man bor extremt billigt men inte högre if
    Hm okej. Låter ju lite orättvist faktiskt.
Svar på tråden Hyreshöjning