• Anonym (E)

Hyreshöjning

Jag ska flytta 1/4. Nyligen skrivit på kontraktet. 

Nu har jag sett att de höjt hyran med 182spänn. innan jag ens flyttat in. 

Kommer de höja med 200 kr per år så kommer jag få grova problem i livet. Sjukt att de kan göra så. Är det normalt? 

Jag har ej lön utan sjukskriven hos försäkringskassan med en ersättning som ej höjs. så det blir problematiskt. 

Är detta ett extremfall pga utomstående omständigheter eller kommer det bli såhär framöver med?

• Svar på tråden Hyreshöjning
  • Anonym (E)

Det är en lgh på 28 kvadrat och kallhyran är runt 5000 så det är en stor procentuell ökning

• Kammen320

Hyran brukar gå upp varje år är min erfarenhet. Hur mycket beror på hur förhandlingarna med Hyresgästföreningen gått.

• Anonym (E)
    Kammen320 skrev 2025-02-26 05:25:17 följande:

Hyran brukar gå upp varje år är min erfarenhet. Hur mycket beror på hur förhandlingarna med Hyresgästföreningen gått.

Ja men i denna takten så kommer det ju kosta 8000 att kunna få bo i ett rum, om några år. 40kr per år känns rimligt men ej 180kr. Sjuka och Folk utan jobb kommer ju bli hemlösa.

Vet ej hur mkt sjukersättning höjs men sjukpenning i särskilda fall höjs var 14e år och går knappt att leva på trots att det nyss höjdes.

• Anonym (hg)

Jag bor i en tvåa på 59 kvaddrat. Värme och vatten ingår, kommunalt bolag.

Har bott här i fyra år och hyran har gått upp varje år.
    I år från 6900 till 7200.

• Anonym (E)
    Anonym (hg) skrev 2025-02-26 05:28:33 följande:

Jag bor i en tvåa på 59 kvaddrat. Värme och vatten ingår, kommunalt bolag.

Har bott här i fyra år och hyran har gått upp varje år.
    I år från 6900 till 7200.

Fan vad sjukt
  • Anonym (hg)
    Anonym (E) skrev 2025-02-26 05:23:53 följande:

Det är en lgh på 28 kvadrat och kallhyran är runt 5000 så det är en stor procentuell ökning

Vansinnigt dyrt!

Min son har en etta på 24 kvadrat, med värme och vatten inkluerat.  3019 per månad.
  • Anonym (M)

Självklart kan hyran gå upp varje år. Hört talas om inflation?

Nu har ju Sveriges befolkning röstat på detta, en majoritet i alla fall. 

• Anonym (E)
    Anonym (M) skrev 2025-02-26 06:39:20 följande:

Självklart kan hyran gå upp varje år. Hört talas om inflation?

Nu har ju Sveriges befolkning röstat på detta, en majoritet i alla fall. 

Ja men 200 spänn i förhållande till 5000? I den takten så kommer det snart att kosta 7000 kallhyra för 28 kvadrat. Skulle inte ens vara ett problem om min ersättning inte höjdes enbart var 14e år
  • Anonym (M)
    Anonym (E) skrev 2025-02-26 06:45:41 följande:
    Ja men 200 spänn i förhållande till 5000? I den takten så kommer det snart att kosta 7000 kallhyra för 28 kvadrat. Skulle inte ens vara ett problem om min ersättning inte höjdes enbart var 14e år

Men du blandar ihop saker. Självklart måste hyror höjas, alla priser går upp, löner också. 

Ditt problem är inte hyran utan din ersättning som inte höjs. Det kan du tacka vår regering för. Det är inte din hyresvärds fel. 

• Anonym (E)
    Anonym (M) skrev 2025-02-26 06:52:17 följande:

Men du blandar ihop saker. Självklart måste hyror höjas, alla priser går upp, löner också. 

Ditt problem är inte hyran utan din ersättning som inte höjs. Det kan du tacka vår regering för. Det är inte din hyresvärds fel. 

Så folks löner höjs vanligtvis med 200-300kr per år?
Svar på tråden Hyreshöjning