Anonym (V) skrev 2025-02-26 07:53:48 följande:
Ja, hyrorna går upp varje år tyvärr. Höjningen i år och förra året var 5,3-5,6% i det (kommunala!) hyresbolaget jag bor i. Här höjer de dessutom extra lite då och då för fönsterbyte, dörrbyte och sånt utöver den vanliga årliga höjningen. Jag har bott här i 2,5 år och på den tiden har hyran höjts totalt ca 1200 kronor. Har låg inkomst som inte heller höjs och inte råd att bo kvar här framöver, särskilt inte när det extra bostadsbidraget tas bort i sommar, men kan inte flytta dels för det finns knappt några billigare lägenheter och dels för att bolagen kräver 3,5-4,5 gånger hyran i inkomst (och hyrorna är höga). Något bolag har en kalkylator på hemsidan där man kan fylla i sina uppgifter och se om man får hyra och jag får inte hyra någonting pga för låg inkomst.
Bodde tidigare i en annan lägenhet och på de 4 åren jag bodde där höjdes hyran med runt 1500, då startade den på 5200.
Jo det var väldigt svårt för mig också att få hyreskontrakt då jag egentligen lever under existensminimum. Men de godkände mig för denna som var 5000kr/mån kallhyra. Är väldigt liten så el och värme lär inte bli så dyrt, varmvatten har jag ingen koll på vad det kommer bli. Men är skrämmande att jag kommer få mindre och mindre pengar att leva på nu varje år. Hade räknat med typ 40 kr ökning per år.