Inlägg från: Anonym (Olm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Olm)

Hyreshöjning

Att hyran höjs beror på inflationen. Alla hyror höjs varje år. I år fick vi ovanligt hög höjning. Är kanske så hos er också? 

Det stora problemet är att din sjukersättning inte höjs. Det kan du tacka de som röstade fram den här regeringen för. Det är alla som röstade på tidöpartierna som är orsak till att din ekonomi är som den är. 

• Anonym (Olm)
    Anonym (E) skrev 2025-02-26 06:55:20 följande:
    Så folks löner höjs vanligtvis med 200-300kr per år?
    Minst. Jag har ibland haft löneförhöjning på 1000 kr/månad. 
  • Anonym (Olm)
    Anonym (E) skrev 2025-02-26 08:01:32 följande:
    Jo det var väldigt svårt för mig också att få hyreskontrakt då jag egentligen lever under existensminimum. Men de godkände mig för denna som var 5000kr/mån kallhyra. Är väldigt liten så el och värme lär inte bli så dyrt, varmvatten har jag ingen koll på vad det kommer bli. Men är skrämmande att jag kommer få mindre och mindre pengar att leva på nu varje år. Hade räknat med typ 40 kr ökning per år.

Du får fortsätta leta nytt boende. Börja leta genast så att du hinner hitta något ok innan det blir totalkris. Kolla annonser på Blocket och liknande. Ring direkt till de privata hyresvärdarna. 

Nu har du fördelen att om du kan bevisa att du klarar den här hyran borde de vara ok om du söker något med lägre än den du har nu. 

Du har min medkänsla, om nu det är någon hjälp. Det är skräp att din ersättning är så låg. Har du koll på vilka bidrag utöver det du har rätt till? Skulle gissa att Soc eller kommunens budgetrådgivare skulle kunna hjälpa dig annars, så att du verkligen får ut allt du har rätt till. 

Svar på tråden Hyreshöjning