Anonym (nästan samma) skrev 2025-02-22 23:21:35 följande:
Ja apropå ditt tidigare svar. Om jag har lagat kyckling så skurar jag hela köket rent och kastar alla sopor, tvättar alla ytor på bänken och är extrem noggrann. Rå kyckling är det läskigaste jag vet.
När barnens kompisar är hemma hos oss så tar jag alltid bort våra "mysfiltar" som vi har på soffan som vi brukar använda på kvällen när vi behöver värma oss. Jag kan också ta bort vissa kuddar som vi brukar luta oss mot. En period lade jag alltid någon filt på soffan som jag sen tvättade. Men det var mer förr när barnen var mindre mest för att många barn då var snoriga också och barn kladdar ju runt lite mer. Jag har blivit bättre på det och tycker inte längre det är "ofräscht" (eller hur man ska säga) och har sen flera år tillbaka slutat lägga filt på soffan. Mysfiltar kan jag dock vika undan fortfarande.
Jag är dock noga med att jag inte vill att någon sitter i barnens sängar om sängarna är obäddade. Så då är jag noga med att ha överkast på.
Har aldrig känt behovet av att skura golv efter besök och inte heller att någon annan än vi själva ska byta strumpor när vi kommer hem.
Jag vet inte om dina barn är små eller vilken ålder de har men när barnen blir äldre så vägrar de ju till slut byta om och byta strumpor. Så tack vare det kanske man ska säga så var jag ju tvungen att släppa fobin lite där. Jag själv sätter mig dock aldrig med kläder i soffan som jag haft på mig när jag åkt buss eller tåg, men det gör barnen nu för tiden och även deras kompisar. Min äldsta dotter har träffat en pojkvän som sover hos oss nu väldigt ofta och då kan jag ju inte längre heller gå och göra rent toaletten varje gång han varit där.... det blir ju också då som att om hon inte tycker det är ofräscht så får jag fakstiskt inte heller tycka det. Lite så känner jag.
Det är väldigt dubbelt hos mig. Jag är jättedålig på att städa annars hemma. Skulle behöva tvätta av skåpsluckor som du säger att du gör men det prioriterar jag aldrig t.ex. Däremot tvättar jag kläder för ofta och mitt eget hår. Jag har jättesvårt att stå emot att tvätta håret eller duscha. Ex om jag provat kläder i någon butik så känner jag mig sen skitig då de kläderna kanske varit provade av andra eller har kemikalier på sig som är nya, så jag måste alltid duscha av mig hemma sen efter en runda på stan och tvätta håret. Om jag har utsläppt hår på jobbet så har jag ett behov av att duscha av mig och tvätta håret då jag tycker att jag gått och rört vid det med otvättade händer då och då. om håret varit i knut känns det renare.
För övrigt skulle jag aldrig dricka från någon annans glas eller äta från någon annans gaffel om det inte var från mina barns. Har också lärt de att inte göra det. Det tycker jag dock är sunt förnuft. Varför bli förkyld i onödan typ.
Sen rör jag aldrig handtag och spolknapp på offentliga toaletter, sitter aldrig där och tar i allt med papper. Om det inte finns tvättar jag såklart alltid händerna efteråt. Tvättar ibland även händerna innan också eftersom man tar i toalettpappret som man sen ska torka sig med, och då är jag ännu noggrannare med att inte röra offenltiga handtagen när jag låser.
Ibland blir jag trött på att jag är nojig också, precis som du. Jag har dock blivit bättre än förr. Det kanske inte märks här när jag förklarar men det har jag. Mycket för att jag också känt att det tar för mycket energi från en.
När jag fick kbt hade jag katastroftankar som var ännu värre. Det var därför jag gick dit. Detta med städning osv var nog det minsta problemet då. De katastroftankarna jag haft kunde vara att jag alltid tänkte på det värsta farliga som kunde hände i alla möjliga sammanhang. Ganska orimliga sådana.
En sak som hjälpt mig är att se hur andra gör. När jag ser hur mina syskon och mina vänner beter sig hemma så börjar jag inse att jag överdriver. Och har de överlevt utan att bry sig så mycket om allt detta som jag nojar mig över, ja då överlever jag med.
Försök ställa om tankesättet och släpp det. Intala dig att skåpsluckorna är rena så kanske du käner sen att de är det.
Gud vad jag känner igen mig i det du beskriver. Jag beter mig exakt likadant på offentliga toaletter. Det här låter nog så dumt, men tycker det är äckligt att sitta på andras toaringar, får sen för mig att andras bakterier hamnar i mina byxor så känner att byxorna måste tvättas. Kan ibland hålla mig tills jag kommer hem för att slippa den processeduren.
Har precis samma tankar med håret, är det utsläppt och nuddar offentliga platser vill jag duscha håret innan jag lägger mig i sängen. Tränar dock mycket och har inga problem att låta bli att duscha håret fastän jag svettats mycket, duschar såklart kropp varje kväll. Kan använda samma svettiga träningskläder några dagar irad utan problem. Men har även samma med kläder som du beskriver i provrum osv. Köper dock mycket begagnat till barnen och mig ibland, vilket jag inte tycker är äckligt så länge jag tvättar det först.
Min äldsta är 7 år och tar av sig strumpor på automatik. Som en vana eftersom jag väl tjatat så mycket om det. Men jag antar att det blir svårare ju äldre de blir och då har jag ju inget val än att släppa det.
Känner ändå lite hopp när du skriver. Jag inser att jag faktiskt släppt på flera saker som tidigare varit jobbiga. Som med soffan, höll också på att lägga filtar förr, damsög och tvättade klädsel ofta. Nu bryr jag mig inte alls om soffan. Dock är den gammal och halvtrasig, vilket för mig är skönt. Som en fristad. Där får barnen käka mellis o snacks, sitta med vilka kläder som helst. Det ger mig noll ångest. Vi har bestämt att köpa ny soffa när barnen är äldre och risken för spyor, kiss o spill minskat (har ett blöjbarn också).
När jag var yngre klarade jag inte av att ta i en disktrasa. Aldrig någonsin. Jag arbetade på café och vägrade, använde hushållspapper till att torka av istället. Nu använder jag bara disktrasa i köket och tycker inte det är äckligt. Dock kanske inte mina tvångstankar minskat utan snarare bara bytt fokus. Tex så rullar jag av sängarna med en klädroller ofta samt damsuger madrasser ofta, sånt brydde jag mig inte om förr.
Jag har verkligen försökt ge mig själv uppgifter. Som att när en tvångstanke kommer som handlar om städning på ett ställe som egentligen är rent så försöker jag hålla mig. Brukar gå några dagar sen gör jag det ändå. Kan inte släppa det. Gillar egentligen att städa o fixa, men att städa som tvång på redan rena ytor är dränerande och tar ju tid som jag vill lägga på annat.
Känner ofta att jag kastar bort mitt liv. Jag älskar mitt liv. Har friska barn, fin man, ett hus jag trivs i osv. Alla är friska. Jag borde må bra. Jag skulle kunna ha det så bra.
Funderat o läst mycket om varför man får tvångstankar/ocd. Finns det saker i barndomen som kan ha skapat/förstärkt beteendet?. Om du vet.
Just det, katastroftankar har jag mycket i perioder. När min yngsta var nyfödd var det extremt. Förlossningen var jättetraumatiskt för mig, vilket jag tror förstärkte tankarna. Typ ta tillbaka kontrollen.
När jag var barn hade jag massa katastroftankar också. Kan ibland nu få såna tankar som tex när jag kastar ner nåt klädesplagg för trappan samtidigt som jag håller min yngsta i famnen typ "oh shit tänk så hade jag kastat henne istället". Men tror sånt är ganska vanligt när man har bebis/småbarn