• Anonym (Flickvän)

Vill inte sambo ska äta i soffan

Jag i min pojkvän har haft en diskussion. han ska ha över konpisar o de ska dricka o kolla fotboll o äta. Jag vill att de inte äter i soffan som är ny då de ska äta revben och kyckling vingar alt inte välja en så kletig mat. Han tycker att jag överdriver så extremt. Det är dock jag som betalar soffan samt matta. sen vet jag att de kompisar som kommer är väldigt grisiga o är inte direkt sådana som tvättar händerna efter de ätit. de spolar tex inte nör de vart på toaletten, sitter o fiser öppet. Överdrivet jag?

• Svar på tråden Vill inte sambo ska äta i soffan
  • Anonym (Libbsticka)
    Anonym (Nja) skrev 2025-02-08 23:52:32 följande:

Inte direkt, men du borde ha köpt en soffa man kan sitta i, inte ett prydnadsföremål. Vill du ha fina saker? Bo ensam. Och varför ska du vara den som bekostar nya möbler när ni är två i hushållet?

Om man har regler i hemmet och inte är klumpiga som elefanter allihop funkar det utmärkt att hålla en soffa fin i åratal, även om man äter där ibland.

Det är bara när vi haft andras klumpiga ouppfostrade barn på kalas som hemmets möbler varit i fara, medan vårt barn gick i grundskolan. Barn som kan få för sig att springa runt bordet med ett fullt glas läsk, lägger halvätna bullar och kakor överallt, inte tvättar händerna utan tilllsägelse och allmänt beter sig som om de har stampat jordgolv istället för stolar i hemmet.

Jag tycker synd om TS som måste ha dessa i sitt hem när de är vuxna och fortfarande inte har lärt sig bättre.

1. Stort lakan över soffan, ta ev. undan mattan innan de kommer. Så får vi göra när det är släktmiddag och det ska komma bebisar så det passar nog även för dessa män.

2. Han ska se till att bebisarna - förlåt männen- tvättar händerna om de ätit med händerna och städa upp efter sina vänner. Han ska också informera dem i förväg om att blir det fläckar på soffan så förväntas de betala räkningen för det.
  • Anonym (Assi)

Täck soffan med filtar då...?

• Anonym (Blå)

Köp såna där inkontinensskydd som används inom vården för att täcka stolar och sängar och lägg ut över soffan. Sitter de och fiser kan de gott behöva såna. Lägg fram våtservetter. Ha en potträningskurs och visa hur spolknappen fungerar eftersom deras föräldrar uppenbarligen misslyckades med den uppgiften. Skicka lortgrisarna på charmkurs alternativt ta ett allvarligt snack med din sambo om att du inte uppskattar att ha lortgrisar hemma hos dig.

• Just Precis
    Goneril skrev 2025-02-08 22:17:47 följande:

Jag gillar heller inte när folk hasar runt i sockar, mina gäster har alltid inneskor med sig i en påse.

Åh vad intressant, hur har det blivit så? Ber du dem i förväg att ta med inneskor eller fattar de själva? Jag tycker jag har vänner och bekanta ur alla samhällsklasser, från hyresrätt till Solsidan, men ingen som har inneskor i liten påse med sig..!
  • Anonym (Gigi)
    Just Precis skrev 2025-02-09 10:19:26 följande:
    Åh vad intressant, hur har det blivit så? Ber du dem i förväg att ta med inneskor eller fattar de själva? Jag tycker jag har vänner och bekanta ur alla samhällsklasser, från hyresrätt till Solsidan, men ingen som har inneskor i liten påse med sig..!
    Det kan vara en generationsfråga. 
  • Anonym (Gigi)

Varför betalar du soffa och matta nör ni är sambor och varför är du den som städar hemmet? Varför städar inte din sambo ens efter sina kompiskvällar? 

Jag anar ugglor i mossen som är värre än några grisiga kompisar. 

• Anonym (Anja)
    Anonym (Nja) skrev 2025-02-08 23:52:32 följande:

Inte direkt, men du borde ha köpt en soffa man kan sitta i, inte ett prydnadsföremål. Vill du ha fina saker? Bo ensam. Och varför ska du vara den som bekostar nya möbler när ni är två i hushållet?

Sitta i ja absolut. Inte fisa sönder en soffa hemma hos någon annan, slafsa i sig revben, kyckling, kladda med toaletthänder. Det där är inte bara äckligt det är vidrigt.
  • Anonym (Stina)

Rulla ihop mattan och lägg filtar över armstöden. Jag antar att det går att tvätta kuddarna? Du ska såklart inte tvätta kuddöverdragen om det behövs utan det får din sambo göra. 

• Goneril
    Just Precis skrev 2025-02-09 10:19:26 följande:
    O nej, inte ber jag dem om det. Det är självklart att folk har inneskor med sig när det är kalas. Tänk dig själv, en snygg kostym eller klänning, inte vill man hasa i sockar till finkläder! Inneskorna ska ha lädersulor, inga grova sulor. Jag rädd om mina mattor förstås. Detta är så självklart, jag vet inte om det är en generationsfråga eller en klassfråga; egentligen inte, utan det handlar nog mest om vett och etikett.                                                                                                                                                             Goda vänner till mig hade vid tillfälle besök av en släkting som då sällskapade med en förtjusande fransyska, mycket fåfäng och vacker. Hon hade till sin eleganta outfit skor med jättehöga sylvassa klackar. Vännerna bävade hela kvällen, hur skulle nu parketten se ut efteråt? Någon liten skada uppstod som fick åtgärdas efteråt, men väluppfostrade som vännerna är  sa de ingenting. Jag vet inte hur jag själv hade reagerat, ärligt talat. Med det sagt, för damer, gärna släta sulor, inte klackskor. Ballerinaskor brukar jag själv ha.
  • Anonym (Flickvän)
    Anonym (Anja) skrev 2025-02-09 11:03:40 följande:
    Sitta i ja absolut. Inte fisa sönder en soffa hemma hos någon annan, slafsa i sig revben, kyckling, kladda med toaletthänder. Det där är inte bara äckligt det är vidrigt.
    Jag blir så sjukt ledsen över detta respektlösa beteende. Nu står han o tillagar kycklibg, tar i den med händerna. Sen går han o öppnar köks luckan, torkar händerna på handduken, öppnar ytter dörre , skåp toalett dörr UTAN att tvättat händerna. När jag sedan påpekar detta tycker han jag överdriver 
Svar på tråden Vill inte sambo ska äta i soffan