• Anonym (Trött)

Melatonin för att somna

Jag tar då och då melatonin för att somna. Jag tycker dock mig se ett mönster och det är att jag vaknar efter redan några timmar (2-5 timmar) och kan inte somna om. Somnar jag in utan tabletter så upplever jag att jag sover längre och vaknar därmed mer utvilad.

Nån annan som använder melatonin och upplever samma problem?

• Svar på tråden Melatonin för att somna
  • Anonym (Också)

Det var orsaken till att jag slutade använda den. Sömnen kändes sämre. Men jag vet också många som tycker den år superbra. Nackdelen är väl att du måste trappa upp dosen eftersom, för att man utvecklar en toleransnivå. 

• Anonym (Trött)
    Anonym (Också) skrev 2025-02-12 12:22:25 följande:

Det var orsaken till att jag slutade använda den. Sömnen kändes sämre. Men jag vet också många som tycker den år superbra. Nackdelen är väl att du måste trappa upp dosen eftersom, för att man utvecklar en toleransnivå. 

Är ju himla synd att man ska behöva välja på att sova dåligt några få timmar eller inte sova alls. Fast ibland sover jag inte alls även om jag tagit melatonin.
  • Anonym (Anna)

Har du testat depottabletterna (receptbelagda)? De kan funka bättre för vissa.

• Anonym (Värk)

Jag fick huvudvärk av den.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Anna) skrev 2025-02-12 12:42:44 följande:

Har du testat depottabletterna (receptbelagda)? De kan funka bättre för vissa.

Inte hört talas om dom. När jag nämnde mina sömnproblem för min läkare på vårdcentralen nämndes bara melatonin.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Trött) skrev 2025-02-12 13:11:18 följande:
    Inte hört talas om dom. När jag nämnde mina sömnproblem för min läkare på vårdcentralen nämndes bara melatonin.
    Ja, man brukar börja med de receptfria och om det inte funkar kan de receptbelagda provas. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Anna) skrev 2025-02-12 14:30:41 följande:
    Ja, man brukar börja med de receptfria och om det inte funkar kan de receptbelagda provas. 
    Är egentligen lite skraj för receptbelagda sömnmedel.

Mina sömnproblem hänger till stor del ihop med att jag har rätt hård träning tills 20:30 - 21 några dagar i veckan. Kan inte styra över det eftersom jag ägnar mig åt lagidrott. Sen ska man hem, duscha och äta nåt och därefter kan hjärnan inte gå ner i varv alls. Tar man däremot en fredag då jag inte har träning men kanske är uppe till 23:30 så somnar jag utan problem och sover sött till 8-9. 
  • Tukt
    Anonym (Trött) skrev 2025-02-12 16:28:51 följande:
    Är egentligen lite skraj för receptbelagda sömnmedel.

Mina sömnproblem hänger till stor del ihop med att jag har rätt hård träning tills 20:30 - 21 några dagar i veckan. Kan inte styra över det eftersom jag ägnar mig åt lagidrott. Sen ska man hem, duscha och äta nåt och därefter kan hjärnan inte gå ner i varv alls. Tar man däremot en fredag då jag inte har träning men kanske är uppe till 23:30 så somnar jag utan problem och sover sött till 8-9. 
    Det är ju samma melatonin. Men att de utsöndras över hela natten, i stället för direkt. Köper du från andra ställen finns det mycket mer att välja på.
    Men att man får dom på recept betyder inte att de är "värre".
    .
  • Anonym (Anna)
    Tukt skrev 2025-02-12 17:05:10 följande:
    Det är ju samma melatonin. Men att de utsöndras över hela natten, i stället för direkt. Köper du från andra ställen finns det mycket mer att välja på.
    Men att man får dom på recept betyder inte att de är "värre".
    .
    Exakt. Jag pratar alltså om exakt samma hormon men i en tablett där melatoninet frisätts mer långsamt i tarmen. Därmed kan effekten räcka längre och man slipper förhoppningsvis vakna efter några timmar. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Anna) skrev 2025-02-12 18:01:07 följande:
    Exakt. Jag pratar alltså om exakt samma hormon men i en tablett där melatoninet frisätts mer långsamt i tarmen. Därmed kan effekten räcka längre och man slipper förhoppningsvis vakna efter några timmar. 
    Ah, ok, det lät ju inte helt fel.
  • Tukt
    Anonym (Trött) skrev 2025-02-12 19:20:17 följande:
    Ah, ok, det lät ju inte helt fel.
    Eftersom melatonin finns i alla möjliga varianter och styrkor kan du exempelvis kombinera om du även har svårt att somna. Då kan du först ta en "fast dissolve" för insomningen och en vanlig, eller depot-tablett för att hålla i sömnen. I sin helhet behöver det inte bli fler milligram, men det går att styra lite utifrån dina behov. 
    Du kan i princip inte överdosera. Det är 10 mg som är det starkaste, sedan händer det inte fullt så mycket mer om du skulle ta typ 15.
  • Maac

Ja, jag och många andra har samma problem, att man vaknar när det går ur kroppen liksom. 

• Maac
    Anonym (Också) skrev 2025-02-12 12:22:25 följande:

Har du någon källa på att man utvecklar tolerans? Jag frågade min läkare och det finns enligt henne ingen forskning som visar på detta (jag har inte heller själv märkt av det).
Svar på tråden Melatonin för att somna