• Tukt

Melatonin för att somna

Anonym (Trött) skrev 2025-02-12 16:28:51 följande:
    Är egentligen lite skraj för receptbelagda sömnmedel.

Mina sömnproblem hänger till stor del ihop med att jag har rätt hård träning tills 20:30 - 21 några dagar i veckan. Kan inte styra över det eftersom jag ägnar mig åt lagidrott. Sen ska man hem, duscha och äta nåt och därefter kan hjärnan inte gå ner i varv alls. Tar man däremot en fredag då jag inte har träning men kanske är uppe till 23:30 så somnar jag utan problem och sover sött till 8-9. 
    Det är ju samma melatonin. Men att de utsöndras över hela natten, i stället för direkt. Köper du från andra ställen finns det mycket mer att välja på.
    Men att man får dom på recept betyder inte att de är "värre".
    .
  • Tukt
    Anonym (Trött) skrev 2025-02-12 19:20:17 följande:
    Ah, ok, det lät ju inte helt fel.
    Eftersom melatonin finns i alla möjliga varianter och styrkor kan du exempelvis kombinera om du även har svårt att somna. Då kan du först ta en "fast dissolve" för insomningen och en vanlig, eller depot-tablett för att hålla i sömnen. I sin helhet behöver det inte bli fler milligram, men det går att styra lite utifrån dina behov. 
    Du kan i princip inte överdosera. Det är 10 mg som är det starkaste, sedan händer det inte fullt så mycket mer om du skulle ta typ 15.
Svar på tråden Melatonin för att somna