• Anonym (TS)

Farliga klassrum

Jobbar på en skola f-9 och ställer mig mycket frågande till våra dörrar. 

Jag har självklart tagit upp detta med ledningen och facket men dom tycker att jag överdriver.

Problemet är att vi lärare låser upp klassrummet i korridoren med en blipp.

Vi lärare slår en kod så att dörren ska bli upplåst helt eller om eleverna enbart ska knacka på. 

Utmaningen är att det är oftast smidigast att ha dörren olåst när vi väl är i klassrummet, någon går på toaletten, ibland behöver vi hämta in material från ett annat rum, några elever är några minuter sena och så rycks det i dörren vilket är ohållbart också och stör istället.

Men vi kan leka med tanken att det kommer en galning, jag får ett larm på telefonen om inrymning. Då behöver jag gå ut i korridoren och ta min blipp, slå koden för att låsa och efter det stänga dörren. Vi säger att jag bara hör gap och skrik i korridoren och fattar att nu måste vi skydda barnen. Då kan jag inte låsa inifrån.

Det här kan röra sig om några få sekunder. Jag har alltid blippen runt halsen eller i fickan men jag måste hinna reagera, springa fram till dörren, öppna dörren och sedan blippa och stänga.

Hur kan man ha sånna här dörrar på en skola? Är vår skola ensam om detta? 

Vi har ingen kod för att kunna komma in på skolan så skolan är alltid öppen för vem som helst att gå in i. 

• Svar på tråden Farliga klassrum
  • Anonym (Lunar eclipse)
    Xenia skrev 2025-02-01 14:54:30 följande:
    Läser du inte nyheterna? Förr tränade man utrymningar, nu måste man också träna inrymningar.

Läste för några dagar sen om en kvinnliga lärare som blev knivhuggen utanför skolan. Då ska skola inrymma eleverna, knivhuggaren kan vara farlig även för dem.

Såvitt jag lförstått ska läraren då snabbt låsa klassrumsdörren och eleverna sitta tysta så inte mördaren hör dem. Har han skjutvapen kan han annars skjuta genom dörren och träffa någon.
     Nej, det måste man inte träna på.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Lunar eclipse) skrev 2025-02-01 14:51:17 följande:
    Men kollegor, skyddsombud, fack och ledning håller inte med dig?
    Nej för dom menar att inget kommer att hända så då är det inget problem. 
  • Xenia
    Anonym (Lunar eclipse) skrev 2025-02-01 14:56:37 följande:
    Tränar man inte på utrymning heller? Nuförtiden tränar även förskolor på både utrymning och inrymning. Låter ansvarslöst att strunta i det, "det har aldrig hänt här och kommer aldrig att hända". Foten i munnen
  • Anonym (TS)
    Xenia skrev 2025-02-01 15:15:26 följande:
    Tränar man inte på utrymning heller? Nuförtiden tränar även förskolor på både utrymning och inrymning. Låter ansvarslöst att strunta i det, "det har aldrig hänt här och kommer aldrig att hända". Foten i munnen
    Ja vissa går i någon fantasivärld. Den dagen deras egna barn befann sig på skolan där läraren inte hann låsa pga en sådan här sak tror jag inte det skulle vara lika kul. Nu har vi inte haft stora incidenter på skolorna. Men knivhuggna lärare, som blivit just det för att skydda barnen?. Det är starkt. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Lunar eclipse) skrev 2025-02-01 14:56:37 följande:
    Vrf inte? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Jag) skrev 2025-02-01 21:34:34 följande:

Vad säger skyddsombudet?

Att jag är neurotisk mer. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-01 21:36:57 följande:
    Att jag är neurotisk mer. 
    Verkar som om man inte tar det på allvar.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Jag) skrev 2025-02-01 21:38:26 följande:
    Verkar som om man inte tar det på allvar.
    Nej men det är inte roligt om något händer. Det är ju om något händer som det blir ett problem. Att man hör att något händer i korridoren och man kan inte låsa dörrarna. Alla lärare på hela skolan kommer ha samma problem. 
  • Xenia

Vad säger de andra lärarna då, är de alla lika aningslösa och troskyldiga som ledningen, skyddsombudet och facket? (Jag tycker att ett skyddsombud borde tänka längre.)

Kan du inte skriva om det i t ex lärartidningen?

Svar på tråden Farliga klassrum