• Xenia

Farliga klassrum

Har du tagit upp problemet med rektor? Vågar du ta upp det på t ex ett föräldramöte? Kan du skriva en anonym insändare i lokaltidningen?

• Xenia
    Anonym (TS) skrev 2025-02-01 13:04:42 följande:
    Ledningen är ju bland annat rektorn. Det spelar ingen roll vad jag gör. Facket och rektorn och övriga ledningen säger nej. Även kommunen. Att prata med föräldrarna skulle inte göra någon skillnad. 
    Föräldrarna bestämmer inte men de skulle kunna utöva påtryckningar. Typ "fixar ni inte det här flyttar jag mitt barn" till en säkrare skola.

Om det börjar brinna, kan man öppna fönstren och hoppa ut? Eller riskerar barnen att bryta benen av sig då? Dessutom får elden mer syre om man öppnar fönstren.
  • Xenia
    Anonym (TS) skrev 2025-02-01 12:55:28 följande:
    Ja jag tycker inte att det är optimalt men facket tycker att det är lugnt. Det kommer vara lugnt tills den dagen det händer något. 
    Ja, det är så det brukar gå till. Innan det händer något är det för dyrt.
  • Xenia
    Anonym (Lunar eclipse) skrev 2025-02-01 12:58:08 följande:
    Vi har glasdörrar, så det skulle inte spela nån roll om någon ville in.
    Helt galet! Kommern en galning med skjutvapen är det bara att skjuta sönder först fönstren och sedan eleverna.

Dessutom, eleverna kan redan bli distraherade genom att kolla genom fönstren utifrån, men man behöver dem för ljuset. Nu kan de bli distraherade också av fönstren mot korridoren. Vad händer, vilka går där?
  • Xenia
    Anonym (Lunar eclipse) skrev 2025-02-01 14:03:35 följande:
    Inrymningar?
    Läser du inte nyheterna? Förr tränade man utrymningar, nu måste man också träna inrymningar.

Läste för några dagar sen om en kvinnliga lärare som blev knivhuggen utanför skolan. Då ska skola inrymma eleverna, knivhuggaren kan vara farlig även för dem.

Såvitt jag lförstått ska läraren då snabbt låsa klassrumsdörren och eleverna sitta tysta så inte mördaren hör dem. Har han skjutvapen kan han annars skjuta genom dörren och träffa någon.
  • Xenia
    Anonym (Lunar eclipse) skrev 2025-02-01 14:56:37 följande:
     Nej, det måste man inte träna på.
    Tränar man inte på utrymning heller? Nuförtiden tränar även förskolor på både utrymning och inrymning. Låter ansvarslöst att strunta i det, "det har aldrig hänt här och kommer aldrig att hända". Foten i munnen
  • Xenia

Vad säger de andra lärarna då, är de alla lika aningslösa och troskyldiga som ledningen, skyddsombudet och facket? (Jag tycker att ett skyddsombud borde tänka längre.)

Kan du inte skriva om det i t ex lärartidningen?

• Xenia

Sånt händer aldrig här eller? Det hände idag i Örebro. Visserligen på en komvux skola man alla skolor i närheten fick inrymmas.

Det verkar vara ett tiotal döda. Folk gömde sig under arbetsborden.

Svar på tråden Farliga klassrum