• Anonym (TS)

Farliga klassrum

Jobbar på en skola f-9 och ställer mig mycket frågande till våra dörrar. 

Jag har självklart tagit upp detta med ledningen och facket men dom tycker att jag överdriver.

Problemet är att vi lärare låser upp klassrummet i korridoren med en blipp.

Vi lärare slår en kod så att dörren ska bli upplåst helt eller om eleverna enbart ska knacka på. 

Utmaningen är att det är oftast smidigast att ha dörren olåst när vi väl är i klassrummet, någon går på toaletten, ibland behöver vi hämta in material från ett annat rum, några elever är några minuter sena och så rycks det i dörren vilket är ohållbart också och stör istället.

Men vi kan leka med tanken att det kommer en galning, jag får ett larm på telefonen om inrymning. Då behöver jag gå ut i korridoren och ta min blipp, slå koden för att låsa och efter det stänga dörren. Vi säger att jag bara hör gap och skrik i korridoren och fattar att nu måste vi skydda barnen. Då kan jag inte låsa inifrån.

Det här kan röra sig om några få sekunder. Jag har alltid blippen runt halsen eller i fickan men jag måste hinna reagera, springa fram till dörren, öppna dörren och sedan blippa och stänga.

Hur kan man ha sånna här dörrar på en skola? Är vår skola ensam om detta? 

Vi har ingen kod för att kunna komma in på skolan så skolan är alltid öppen för vem som helst att gå in i. 

• Svar på tråden Farliga klassrum
  • Anonym (Hundis)

Sitter det inget vred på insidan? Hur kommer ni ut om det är låst och det brinner? 

• Anonym (TS)
    Anonym (Hundis) skrev 2025-02-01 12:17:20 följande:

Sitter det inget vred på insidan? Hur kommer ni ut om det är låst och det brinner? 

Det finns inget vred på insidan, bara en knapp som öppnar dörren på insidan som öppnar dörren när man är där inne Och det är låst. Men jag föredrar ju att ha olåst för att om inte alla elever kommer in precis samtidigt bara i början på lektionen blir ju detta lite jobbigt. Några gillar att komma in 5-10 minuter innan lektionen. 27 elever kommer aldrig stå i led och köa liksom i årskurs 7. Så att ha olåst är det bästa för eleverna till vardags men inte i kris. 
  • Anonym (Men)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-01 12:21:14 följande:
    Det finns inget vred på insidan, bara en knapp som öppnar dörren på insidan som öppnar dörren när man är där inne Och det är låst. Men jag föredrar ju att ha olåst för att om inte alla elever kommer in precis samtidigt bara i början på lektionen blir ju detta lite jobbigt. Några gillar att komma in 5-10 minuter innan lektionen. 27 elever kommer aldrig stå i led och köa liksom i årskurs 7. Så att ha olåst är det bästa för eleverna till vardags men inte i kris. 
    Men när alla kommit in kan du i lugn och ro låsa dörren. 
  • Anonym (Hundis)

Jag håller med dig. Det är en miss i systemet. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Men) skrev 2025-02-01 12:26:13 följande:
    Men när alla kommit in kan du i lugn och ro låsa dörren. 
    Jo men det blir ju problem om någon går på toaletten, jag ska komma ihåg när sista eleven kommer in. Jag har gjort detta men så jag vi gå och hämta något och då ska dörren vara låst och då blir det ryckningar i dörren. Jag har lite annat att tänka på i klassrummet? 
  • Anonym (Old school)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-01 12:21:14 följande:
    Det låter livsfarligt med bara den typen av lås, tänk om det börjar brinna eller är en annan akut farlig situation, och låsen slutar fungera av någon anledning och ni inte kan komma ut. Teknik i all ära, men mekaniska lås är säkrare i sådana situationer.
  • Anonym (S)

Är skolan i ett farligt och utsatt område? Annars ser jag ingen anledning till varför man skulle behöva låsa under skoldagen. Däremot är det viktigt att alla kan komma ut och in, särskilt om det skulle börja brinna.

• Spucks

Bor du i USA eller någonstans där det är vanligt med galningar som kommer i skolor och vill döda folk? 
    Om du inte gör det, skulle jag råda dig att jobba på din paranoia. Och eleverna borde jobba på att komma i tid och styra sina kroppsliga behov och gå på toan under rasten. Och av en lärare kan man även förvänta sig att den inte springer ut och in i klassrummet under lektionerna för att hämta saker, utan att du har allt du behöver redo när lektionen börjar.

• Anonym (TS)
    Anonym (S) skrev 2025-02-01 12:42:51 följande:

Är skolan i ett farligt och utsatt område? Annars ser jag ingen anledning till varför man skulle behöva låsa under skoldagen. Däremot är det viktigt att alla kan komma ut och in, särskilt om det skulle börja brinna.

Särskilt utsatt område? Slagsmål kan hända på vilken skola som helst. Skolan i Trollhättan men en man med svärd va inte en utsatt skola eller område. Psykiskt instabila elever finns på alla skolor i hela landet. Ingen skola går fri. Och problemet är ju om något händer så KAN jag inte låsa. Inte att jag vill ha låst utan ifall att något händer så kan jag inte. Det kan lika gärna handla om en missbrukande förälder som kommer in och ska ta sitt barn av oklara skäl. Jag kan inte mota bort personen i dörren och snabbt låsa utan jag måste först mota bort. Sedan blippa, slå koden och sedan stänga. Jag har inte den tiden. 
  • Anonym (TS)
    Spucks skrev 2025-02-01 12:50:04 följande:

Bor du i USA eller någonstans där det är vanligt med galningar som kommer i skolor och vill döda folk? 
    Om du inte gör det, skulle jag råda dig att jobba på din paranoia. Och eleverna borde jobba på att komma i tid och styra sina kroppsliga behov och gå på toan under rasten. Och av en lärare kan man även förvänta sig att den inte springer ut och in i klassrummet under lektionerna för att hämta saker, utan att du har allt du behöver redo när lektionen börjar.

Vi har ju material i andra rum också som vi behöver hämta tillsammans. Jag kan inte hämta 27 större föremål till varje elev som används ibland så då är det bättre att eleverna hämtar sakerna i förrådet och sedan lämnar tillbaka detta.

Det handlar inte bara om mord, det är mer en princip att saker kan hända. Det kan bli slagsmål i korridoren. Vi har haft skolskjutningar på skoltoaletter. Elever har skurit varandra med kniv i matsalen. Jag är inte paranoid. 
Svar på tråden Farliga klassrum