Farliga klassrum
Jobbar på en skola f-9 och ställer mig mycket frågande till våra dörrar.
Jag har självklart tagit upp detta med ledningen och facket men dom tycker att jag överdriver.
Problemet är att vi lärare låser upp klassrummet i korridoren med en blipp.
Vi lärare slår en kod så att dörren ska bli upplåst helt eller om eleverna enbart ska knacka på.
Utmaningen är att det är oftast smidigast att ha dörren olåst när vi väl är i klassrummet, någon går på toaletten, ibland behöver vi hämta in material från ett annat rum, några elever är några minuter sena och så rycks det i dörren vilket är ohållbart också och stör istället.
Men vi kan leka med tanken att det kommer en galning, jag får ett larm på telefonen om inrymning. Då behöver jag gå ut i korridoren och ta min blipp, slå koden för att låsa och efter det stänga dörren. Vi säger att jag bara hör gap och skrik i korridoren och fattar att nu måste vi skydda barnen. Då kan jag inte låsa inifrån.
Det här kan röra sig om några få sekunder. Jag har alltid blippen runt halsen eller i fickan men jag måste hinna reagera, springa fram till dörren, öppna dörren och sedan blippa och stänga.
Hur kan man ha sånna här dörrar på en skola? Är vår skola ensam om detta?
Vi har ingen kod för att kunna komma in på skolan så skolan är alltid öppen för vem som helst att gå in i.