• Anonym (TS)

Farliga klassrum

Jobbar på en skola f-9 och ställer mig mycket frågande till våra dörrar. 

Jag har självklart tagit upp detta med ledningen och facket men dom tycker att jag överdriver.

Problemet är att vi lärare låser upp klassrummet i korridoren med en blipp.

Vi lärare slår en kod så att dörren ska bli upplåst helt eller om eleverna enbart ska knacka på. 

Utmaningen är att det är oftast smidigast att ha dörren olåst när vi väl är i klassrummet, någon går på toaletten, ibland behöver vi hämta in material från ett annat rum, några elever är några minuter sena och så rycks det i dörren vilket är ohållbart också och stör istället.

Men vi kan leka med tanken att det kommer en galning, jag får ett larm på telefonen om inrymning. Då behöver jag gå ut i korridoren och ta min blipp, slå koden för att låsa och efter det stänga dörren. Vi säger att jag bara hör gap och skrik i korridoren och fattar att nu måste vi skydda barnen. Då kan jag inte låsa inifrån.

Det här kan röra sig om några få sekunder. Jag har alltid blippen runt halsen eller i fickan men jag måste hinna reagera, springa fram till dörren, öppna dörren och sedan blippa och stänga.

Hur kan man ha sånna här dörrar på en skola? Är vår skola ensam om detta? 

Vi har ingen kod för att kunna komma in på skolan så skolan är alltid öppen för vem som helst att gå in i. 

• Svar på tråden Farliga klassrum
  • Spucks
    Anonym (TS) skrev 2025-02-01 12:54:22 följande:
    Vi har ju material i andra rum också som vi behöver hämta tillsammans. Jag kan inte hämta 27 större föremål till varje elev som används ibland så då är det bättre att eleverna hämtar sakerna i förrådet och sedan lämnar tillbaka detta.

Det handlar inte bara om mord, det är mer en princip att saker kan hända. Det kan bli slagsmål i korridoren. Vi har haft skolskjutningar på skoltoaletter. Elever har skurit varandra med kniv i matsalen. Jag är inte paranoid. 
    Om du går med hela klassen för att hämta något, hur är det då relevant hur dörren är låst? Ni går ju ändå tillsammans.
    Om ni är i matsalen och en elev skär en annan med kniv, hjälper det inte heller att du kan snabbt låsa klassrumsdörren inifrån.

Men om era elever är så galna att de knivskär varandra i matsalen och skjuter varandra på toan, är problemet inte dörrarna .....
  • Anonym (Men)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-01 12:51:35 följande:
    Särskilt utsatt område? Slagsmål kan hända på vilken skola som helst. Skolan i Trollhättan men en man med svärd va inte en utsatt skola eller område. Psykiskt instabila elever finns på alla skolor i hela landet. Ingen skola går fri. Och problemet är ju om något händer så KAN jag inte låsa. Inte att jag vill ha låst utan ifall att något händer så kan jag inte. Det kan lika gärna handla om en missbrukande förälder som kommer in och ska ta sitt barn av oklara skäl. Jag kan inte mota bort personen i dörren och snabbt låsa utan jag måste först mota bort. Sedan blippa, slå koden och sedan stänga. Jag har inte den tiden. 
    Jo, du kan låsa, men tycker att det är för jobbigt att göra det utifrån. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Men) skrev 2025-02-01 13:05:26 följande:

Då gör du ju bedömningen att det inte är så farligt och risken är låg för att något ska hända. 

Jag har svårt att tro att det är så många elever som behöver lämna klassrummet under lektionstid. 

Men jag måste ju ha öppet när eleverna kommer in? och sedan har jag fullt upp med annat. Så då ska jag ha koll på vad som är viktigt och gå ut och låsa dörren mitt i allt. 
  • Anonym (TS)
    Spucks skrev 2025-02-01 13:06:16 följande:
    Om du går med hela klassen för att hämta något, hur är det då relevant hur dörren är låst? Ni går ju ändå tillsammans.
    Om ni är i matsalen och en elev skär en annan med kniv, hjälper det inte heller att du kan snabbt låsa klassrumsdörren inifrån.

Men om era elever är så galna att de knivskär varandra i matsalen och skjuter varandra på toan, är problemet inte dörrarna .....
    Det är inte specifikt våran skola utan allmänt. Det här kommer funka tills den dagen det inte funkar? Det är en säkerhetsfråga. 
  • Anonym (Men)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-01 13:13:36 följande:
    Men jag måste ju ha öppet när eleverna kommer in? och sedan har jag fullt upp med annat. Så då ska jag ha koll på vad som är viktigt och gå ut och låsa dörren mitt i allt. 
    Men du, det är ju faktiskt du som anser att det är farligt att inte kunna låsa. Nu kan du det, även om det är lite bökigt för dig. Då får du välja det som är viktigast, och det verkar vara din bekvämlighet. 
  • Anonym (Men)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-01 13:15:53 följande:
    Det är inte specifikt våran skola utan allmänt. Det här kommer funka tills den dagen det inte funkar? Det är en säkerhetsfråga. 
    Visiterar du alla elever innan de går in i klassrummet? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Men) skrev 2025-02-01 13:17:05 följande:
    Men du, det är ju faktiskt du som anser att det är farligt att inte kunna låsa. Nu kan du det, även om det är lite bökigt för dig. Då får du välja det som är viktigast, och det verkar vara din bekvämlighet. 

Nej, ska jag avbryta en genomgång för att gå ut ur klassrummet för att låsa? 

Det kan absolut vara en säkerhetsrisk att det inte GÅR att låsa. Vet ingen annan skola som har låsta klassrum under lektionstid. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Men) skrev 2025-02-01 13:18:11 följande:
    Visiterar du alla elever innan de går in i klassrummet? 

Nej verkligen inte. Men du verkar vara mer intresserad av att trycka ner mig som lärare, lägga extra arbetsuppgifter på mig och verkar inte förstå hur det är att ha elever i ett klassrum. 

• Anonym (Men)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-01 13:20:15 följande:

Nej, ska jag avbryta en genomgång för att gå ut ur klassrummet för att låsa? 

Det kan absolut vara en säkerhetsrisk att det inte GÅR att låsa. Vet ingen annan skola som har låsta klassrum under lektionstid. 

Ja, det ska du om du anser att det är farligt för eleverna att vara därinne med olåst dörr. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Men) skrev 2025-02-01 13:23:57 följande:

Ja, det ska du om du anser att det är farligt för eleverna att vara därinne med olåst dörr. 

Nej, problemet är om något händer så kan jag inte låsa? jag vill ha dörren öppen, men vill bara kunna låsa inifrån. Det är inget konstigt med tanke på inrymningar som får göras. 
Svar på tråden Farliga klassrum