• Anonym (Niklas)

Min fru

Jobbigt när min fru sen 25år tillbaka och som jag älskar mest av allt i världen kom med en bekännelse som jag aldrig skulle kunna tänka.
    Vet inte varför just nu,men hon erkännde en kväll för två dagar sen att när hon va mellan 19-23 så jobbade hon utomlands i en klubb där hon strippade,med allt som detta innebär, dvs privata danser plus att hon träffade kunder efter jobbet .
    Trodde inte mina öron ,och efter detta så är jag helt förtvivlad, vet inte hur jag ska hantera detta 

• Svar på tråden Min fru
  • Anonym (Kim)

Lägg av det är preskriberat. Tråden bör ligga under kategorin fredagstråd. 

• Anonym (Hanna)

Vad ska du hantera? Detta är ju inget som påverkat ert förhållande på 25 år, så varför skulle det påverka det nu? Hon är samma person. 

• Anonym (Man)
    Anonym (Hanna) skrev 2025-01-31 08:57:37 följande:

Vad ska du hantera? Detta är ju inget som påverkat ert förhållande på 25 år, så varför skulle det påverka det nu? Hon är samma person. 

Länge sedan så jag håller med dig. Men det handlar ju ändå om värderingar. Gissat att det hade låtit annorlunda om det var en man som hade erkänt sexköp för över 25 år sedan. Jag är inte för sexhandel vare sig det gäller att sälja eller köpa.
  • Anonym (Melker)
    Anonym (Man) skrev 2025-01-31 09:48:28 följande:
    Länge sedan så jag håller med dig. Men det handlar ju ändå om värderingar. Gissat att det hade låtit annorlunda om det var en man som hade erkänt sexköp för över 25 år sedan. Jag är inte för sexhandel vare sig det gäller att sälja eller köpa.
    För mig är sexköp och att ha strippat helt olika saker så ja, det hade låtit annorlunda. Jag tycker det är oändligt mycket värre att köpa sex än att sälja. Det är inget moraliskt förkastligt alls i att sälja sex (som för den här diskussionens syfte då också kan innefatta t.ex. att strippa), men att däremot köpa det tycker jag är väldigt sunkigt och säger någonting starkt negativt om den personens person och karaktär.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Man) skrev 2025-01-31 09:48:28 följande:
    Du menar att man inte kan ändra sig? Att ett sexköp tidigt i livet innebär dålig kvinnosyn och inte grupptryck, fylla eller något annat?
    Då borde ju den kvinnosynen visat sig under de 25 åren. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (Hanna) skrev 2025-01-31 10:11:31 följande:
    Du menar att man inte kan ändra sig? Att ett sexköp tidigt i livet innebär dålig kvinnosyn och inte grupptryck, fylla eller något annat?
    Då borde ju den kvinnosynen visat sig under de 25 åren. 
    Jag tycker absolut att man kan ändra sig även om jag också hade blivit chockad och tänkt en hel del om det varit min partner som berättat något liknade, men det har de e inte påverkat mina känslor för henne.

Men jag tror svaren här låtit helt annorlunda om det vore det omvända som jag skrev i mitt förra meddelande.
  • Anonym (Fri värld)
    Anonym (Niklas) skrev 2025-01-31 08:49:43 följande:
    Min fru

Jobbigt när min fru sen 25år tillbaka och som jag älskar mest av allt i världen kom med en bekännelse som jag aldrig skulle kunna tänka.
    Vet inte varför just nu,men hon erkännde en kväll för två dagar sen att när hon va mellan 19-23 så jobbade hon utomlands i en klubb där hon strippade,med allt som detta innebär, dvs privata danser plus att hon träffade kunder efter jobbet .
    Trodde inte mina öron ,och efter detta så är jag helt förtvivlad, vet inte hur jag ska hantera detta 

Kan du inte hantera det får du lämna. Ganska enkel ekvation.... 
    Men... Har du tittat på porrfilm? Varit på strippklubb eller kanske själv köpt sex? Då ska du sluta vara så förbaskat skenhelig!
  • Anonym (Emma)

Jag hade förstått mer om det var ett nytt förhållande och du fått reda på detta. 

Nu har du uppenbarligen levt med henne i 25 år och hon har inte strippat under den tiden, eller sprungit runt med andra män. Så vad du ser är vad du får. Vad hon gjort när hon var ung är väl misstag många unga kan göra. Man växer upp, mognar och får andra värderingar.

• Anonym (Eh)

Men skärp dig, det där är massor med år sedan, och innan ni ens kände varandra!

• Anonym (Eh)
    Anonym (Man) skrev 2025-01-31 10:14:39 följande:
    Jag tycker absolut att man kan ändra sig även om jag också hade blivit chockad och tänkt en hel del om det varit min partner som berättat något liknade, men det har de e inte påverkat mina känslor för henne.

Men jag tror svaren här låtit helt annorlunda om det vore det omvända som jag skrev i mitt förra meddelande.
    Du menar om en man hade varit nån slags Chippendale och valt att följa med kvinnor hem efter jobbet...? Ja men jättefarligt.
  • Anonym (Ebbot Lindberg)

Jag hade helt klart varit mer orolig för att hon råkat ut för skit under den tiden och att hon faktiskt befunnit sig i en riktigt farlig miljö där vad som helst kunnat hända och kanske också har gjort...

Om det tagit henne 25 år att berätta skulle jag hoppa ner från höga hästar och tänka vad det kan vara som gjorde att det krävdes 25 års väntan för att berätta? 

Må så vara att det är preskriberat men händelser, minnen och ångest försvinner aldrig..  jag vet många som blivit trasiga för livet av två månaders strippdans på nattklubb i Grekland.. 

• Anonym (Ronaldo)

Men hallå... Det var mer än 25 år sen...

Om hon har varit prostituerad så innebär det dels att hon kan vara bättre på att snabbt tillfredsställa en man. Dels kan det ha skadat hennes senare sexupplevelser, det kan du ju ta en seriös och respektfull diskussion med henne om.

Min fru hade ganska många ligg innan vi träffades. Jag kan känna ett styng av svartsjuka för det, men jag sväljer det. Det är ju egentligen bara barnsligt.

• Anonym (Görsomdusjälvvill)
    Anonym (Niklas) skrev 2025-01-31 08:49:43 följande:
    Min fru

Hantera det som DU vill, även en man har rätt till sina egna känslor och värderingar.
    Om DU inte gillar det så får du göra slut, annars stannar du kvar.
    Fundera ett tag och känn efter hur DU känner om det, inte vad någon annan tycker.
  • Fjäril kär

Är det ingen som tänker att detta kan vara en ung trasig människas mindre lyckade val i livet?  

Fjäril kär skrev 2025-01-31 15:09:16 följande:

Är det ingen som tänker att detta kan vara en ung trasig människas mindre lyckade val i livet?  

Antingen är/var hon trasig eller så gjorde hon det för att hon ville.

Fast jag tycker det är tröttsamt att man alltid påstår det med kvinnor, så fort en kvinna har något förflutet överhuvudtaget så måste det tvunget vara att hon var trasig, att hon gjorde misstag för hon var ung och dum.

Kan man inte inte bara äga sitt förflutna istället? "Jag jobbade som strippa när jag var ung, gillar du det inte får du hitta någon annan."

Jag tycker TS själv får avgöra hur han ser på saken, det är inte hugget i sten att man ska vara ok med allt som ens partner gjort när den var yngre,
    Har man verkligen funderat på det ett tag och man verkligen tycker att det är en dealbreaker och något man verkligen inte känner att man kan komma över så får man väl göra slut.
    Sen kanske någon annan tycker det är fel eller att man är osäker osv men det får väl vara hänt då
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Görsomdusjälvvill) skrev 2025-01-31 15:28:42 följande:

Fast jag tycker det är tröttsamt att man alltid påstår det med kvinnor, så fort en kvinna har något förflutet överhuvudtaget så måste det tvunget vara att hon var trasig, att hon gjorde misstag för hon var ung och dum.

Kan man inte inte bara äga sitt förflutna istället? "Jag jobbade som strippa när jag var ung, gillar du det inte får du hitta någon annan."

Jag tycker TS själv får avgöra hur han ser på saken, det är inte hugget i sten att man ska vara ok med allt som ens partner gjort när den var yngre,
    Har man verkligen funderat på det ett tag och man verkligen tycker att det är en dealbreaker och något man verkligen inte känner att man kan komma över så får man väl göra slut.
    Sen kanske någon annan tycker det är fel eller att man är osäker osv men det får väl vara hänt då
    Håller med dig. Samtidigt, om man gör slut med någon man varit med i 25 år och dömer den pga något hen gjorde för massor med år sedan innan de ens träffades och som hen inte kan rå för, ja då är man verkligen en fyrkantig person. Klart bättre om ts hade vetat det tidigt så hade han kunnat välja om han ville gå vidare med en relation men att komma så här långt i efterhand, nej då har man redan ett gemensamt liv liksom.
  • Tecum

Det är inget du behöver hantera, bara konstatera att det är så och var glad att hon kom helskinnad ur det. Hon är inte samma person idag som då eller när du träffade henne. Om det hänt mig hade jag blivit väldigt förvånad men det hade inte påverkat vår relation.

Hur hade du reagerat om du fått veta det redan när ni träffades?

Men jag tror också att kvinnor hade dömt en man som köpt sex i sin ungdom på ett helt annat sätt.

• Anonym (Dubbelsuck)
    Anonym (Görsomdusjälvvill) skrev 2025-01-31 15:28:42 följande:

Men det är ju för att den samlade forskningen bekräftar att majoriteten av kvinnor som säljer sin kropp (på en glidande skala) har varit utsatta tidigt i livet.

Är du faktaresistent i övrigt också eller bara när det gäller just kvinnor som jobbat i sexindustrin?
    Anonym (Dubbelsuck) skrev 2025-01-31 18:08:42 följande:
    Men det är ju för att den samlade forskningen bekräftar att majoriteten av kvinnor som säljer sin kropp (på en glidande skala) har varit utsatta tidigt i livet.

Är du faktaresistent i övrigt också eller bara när det gäller just kvinnor som jobbat i sexindustrin?
    Faktaresistent? Jag skrev ju att antingen är/var hon trasig eller så gjorde hon det för att hon ville. Det finns mycket troligt många kvinnor som säljer sex osv pga uppväxten. Men varför?
    Man behöver inte strippa för att man blivit utsatt, man behöver inte skada sig själv för att någon annan behandlat en illa. Jag behöver inte skada mig själv eller mobba andra för jag själv blev mobbad.

Ska man strippa så ska man göra det för att man VILL strippa, vill man inte strippa så ska man låta bli. Även kvinnor måste lära sig att vara snäll med sig själv och att ta ansvar för sitt liv och inte bara skylla allt på sin dåliga uppväxt eller någon annan.

Sen är det fortfarande så att man får göra slut av vilken anledning man vill, om det så är att ens partner varit strippa eller haft en ful mössa.
    Och om någon annan tycker att man är ett (valfritt okvädesord) för att man gör slut för en sådan sak, ja då får de väl tycka det då.
Svar på tråden Min fru