• Anonym (Borderlina)

"Du tänker så autistiskt!"

Jag blir ofta beskylld för att jag tydligen tänker och beter mig autistiskt. Detta av olika människor senast min mamma. 

Men jag har utretts för autism och jag har inte autism enligt utredning. Jag har en personlighetsstörning.

Nu undrar jag mer generellt egentligen så glöm mig som person:

Kan man ha autism trots att en utredning inte pekar på det? Det är en lång utredning och det känns väldigt professionellt, det kan inte jag bedöma egentligen men det känns som att läkaren där var väldigt kompetent. 

• Svar på tråden "Du tänker så autistiskt!"
  • Anonym (J)
    Anonym (Vera) skrev 2025-01-31 06:41:24 följande:

Ligger man på gränsen för en diagnos så kan nog utredningsresultatet bli olika, beroende på när i livet och av vem man blir utredd  

Men det mest troliga är att du har en del autistiska drag, som dina närstående ser, men att de inte är tillräckliga för att motivera en autismdiagnos. Jag menar, du blev väl utredd av en anledning? Man brukar inte utreda personer för autism om de inte visar några tecken på att de kan vara autistiska.

Här sa du nåt. 

Utreddes själv för några år sedan där vissa var helt övertygande om att jag hade ADHD eller autism. Eller någon personlighetsstörning. Medans andra var övertygande av att det inte var så. Det blev ingen diagnos heller sen. 

• Anonym (J)

Men snacka om att man blev förvirrad / ledsen av att det bollades sådär 5 diagnoser på en för att sen inte ha någon alls. Man hänger inte med.

• Anonym (M)
    Anonym (B) skrev 2025-01-31 11:25:54 följande:

Jag jobbar med NPF-ungdomar och jo, bristande empati/förståelse är ett av de typiska symptomen för just autism. Det betyder inte att de inte kan ha sympati, men de kan ha svårt för social kodavläsning, svårt för förståelsen av andras upplevelser och svårt att uttrycka sig själva också.

Nej, det är det inte. Märkligt att en som jobbar med just NPF-ungdomar fortfarande går på den myten. 

Stackars ungdomar som tvingas umgås med dig daglige . 
    Det (fetmarkerade) är inte synonymt med att ha brist åå empati. 
  • Anonym (border)
    Anonym (Borderlina) skrev 2025-01-31 01:00:38 följande:

Jag blir ofta beskylld för att jag tydligen tänker och beter mig autistiskt. Detta av olika människor senast min mamma. 

Men jag har utretts för autism och jag har inte autism enligt utredning. Jag har en personlighetsstörning.

Kan man ha autism trots att en utredning inte pekar på det? Det är en lång utredning och det känns väldigt professionellt, det kan inte jag bedöma egentligen men det känns som att läkaren där var väldigt kompetent. 

Jag tror att många av de diagnoserna går i varandra och kan vara svåra att skilja helt från varandra.

Om du har autism, och är med om olika saker som traumatiserar dig så kan det ta sig uttryck som mer liknar borderline. 

Eller en person med ADHD som är hyperaktiv och sen kraschar kan få diagnos bipolär istället. 

Sen är väl alla mer eller mindre på spektrat vad gäller NPF, så man kan säkert vara mer eller mindre autistisk, men inte tillräckligt för att uppnå en diagnos, och kanske inte inom alla områden eller i alla lägen. 
  • Anonym (B)
    Anonym (M) skrev 2025-01-31 11:31:02 följande:
    Ja? Var det något du inte visste? 

Eftersom  du var tvungen att googla fram det... 

De allra flesta människor vet vad empati är och vad som är synonymer. 
    Jag undervisar i svenska så jo, jag är väl insatt i ordets betydelse. Tydligen gäller inte detta alla i tråden. Dina härskartekniker luktar illa förresten.
  • Anonym (Li)
    Anonym (B) skrev 2025-01-31 11:28:26 följande:
    Synonymer till empati - Synonymer.se
    Kognitiv empati är förmågan vi har att sätta oss in i någon annans perspektiv, att ?vara i någon annans kläder?.
    Affektiv empati är det som gör att man kan dela känslorna hos personen man interagerar med eller observerar.

Vi måste se att autism inte är en empatisk funktionsnedsättning, men snarare ett tillstånd med minskad kognitiv empati men ökad affektiv empati, vilket kan leda till mycket stressfyllda situationer i vardagen.
    https://www.gu.se/gnc/forvirring-kring-empati
    Det betyder att personer med autism kan känna mer än många andra även om de inte visar det på samma sätt som personer utan autism.
    Skrämmande att du inte vet det med tanke på ditt arbete.
  • Anonym (M)
    Anonym (B) skrev 2025-01-31 11:59:02 följande:
    Jag undervisar i svenska så jo, jag är väl insatt i ordets betydelse. Tydligen gäller inte detta alla i tråden. Dina härskartekniker luktar illa förresten.
    Ok, du är väl insatt i ordets betydelse. Varför var du då tvungen att googla?

Ser faktiskt ingen i tråden, utom du då, som inte förstår ordets betydelse. 
  • Anonym (Borderlina)
    Anonym (B) skrev 2025-01-31 11:04:18 följande:
    Fyrkantigt? Bristande empati/förståelse?
    Jag tror inte jag känner empati normalt, eller så kan jag inte hantera det. Om min man är sjuk/ledsen så kan jag vara stöttande en dag eller två, sedan blir jag ledsen för att han är ledsen och det blir han som får trösta mig istället. Sedan får jag ångest för att jag är sådan, känner mig självisk och dålig och behöver ännu mer tröst. Sedan kritiserar han mig inte eller nämner det inte, inte ens passivt aggressivr... utan liksom bara skiftar till att ta hand om mig. Vilket är jättegulligt men det ökar skuldkänslan.

Det kanske låter fånigt, obetydligt, futtigt men jag vill inte vara sån. Jag vill kunna stötta honom om han mår dåligt. 
  • Anonym (Bpd)
    Anonym (Borderlina) skrev 2025-01-31 18:11:47 följande:
    Jag tror inte jag känner empati normalt, eller så kan jag inte hantera det. Om min man är sjuk/ledsen så kan jag vara stöttande en dag eller två, sedan blir jag ledsen för att han är ledsen och det blir han som får trösta mig istället. Sedan får jag ångest för att jag är sådan, känner mig självisk och dålig och behöver ännu mer tröst. Sedan kritiserar han mig inte eller nämner det inte, inte ens passivt aggressivr... utan liksom bara skiftar till att ta hand om mig. Vilket är jättegulligt men det ökar skuldkänslan.

Det kanske låter fånigt, obetydligt, futtigt men jag vill inte vara sån. Jag vill kunna stötta honom om han mår dåligt. 

Jag tycker du låter som en fin person. Det låter som att du kanske t.o.m är mer empatisk så det nästan slår över åt andra hållet. 

Jag tror att du kan vara lugn med att din man vet om dina intentioner. Din vilja att ta hand om honom. En person med normal empati förmåga kan oftast läsa av andra personer, så han är i högsta grad medveten om att du är ledsen för att du inte klarar av att stötta honom. Indirekt gör du nog det ändå eftersom han blir tvungen att fokusera på dig istället och glömmer sina egna bekymmer. 

Prova att tänka så istället. 🙂

• Anonym (Hjort)
    Anonym (Borderlina) skrev 2025-01-31 01:00:38 följande:

De menar antagligen att du tänker logiskt utan att ta hänsyn till känslor.
  • Anonym (O)
    Anonym (B) skrev 2025-01-31 11:25:54 följande:

Jag jobbar med NPF-ungdomar och jo, bristande empati/förståelse är ett av de typiska symptomen för just autism. Det betyder inte att de inte kan ha sympati, men de kan ha svårt för social kodavläsning, svårt för förståelsen av andras upplevelser och svårt att uttrycka sig själva också.

Det de ofta är dåliga på heter mentalisering. Empati är något annat. 

TS, mentalisering är något som även personer med borderline ofta har svårt med. Kanske är det det en del ser hos dig? 

• Anonym (O)
    Anonym (B) skrev 2025-01-31 11:59:02 följande:

Du behöver vara insatt i psykologi för att förstå de här orden. 

Det är väldigt olyckligt att du tror att barnen/ungdomarna du jobbar med har bristande empati på grund av deras svårigheter med mentalisering och att uttrycka känslor. Snälla, läs på om detta! För deras skull. Det är som sagt inte ovanligt att folk med autism känner så stark empati att de tar över andras känslor, som TS just beskrivit att hon också kan göra (och en orsak till att lågaffektivt bemötande är viktigt). 

Förlåt OT, TS! Jag kan bara inte låta den här pedagogen fortsätta missförstå sina elever på det här viset. 

Svar på tråden "Du tänker så autistiskt!"