Inlägg från: Anonym (Borderlina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Borderlina)

"Du tänker så autistiskt!"

Jag blir ofta beskylld för att jag tydligen tänker och beter mig autistiskt. Detta av olika människor senast min mamma. 

Men jag har utretts för autism och jag har inte autism enligt utredning. Jag har en personlighetsstörning.

Nu undrar jag mer generellt egentligen så glöm mig som person:

Kan man ha autism trots att en utredning inte pekar på det? Det är en lång utredning och det känns väldigt professionellt, det kan inte jag bedöma egentligen men det känns som att läkaren där var väldigt kompetent. 

• Svar på tråden "Du tänker så autistiskt!"
  • Anonym (Borderlina)
    Anonym (B) skrev 2025-01-31 11:04:18 följande:
    Fyrkantigt? Bristande empati/förståelse?
    Jag tror inte jag känner empati normalt, eller så kan jag inte hantera det. Om min man är sjuk/ledsen så kan jag vara stöttande en dag eller två, sedan blir jag ledsen för att han är ledsen och det blir han som får trösta mig istället. Sedan får jag ångest för att jag är sådan, känner mig självisk och dålig och behöver ännu mer tröst. Sedan kritiserar han mig inte eller nämner det inte, inte ens passivt aggressivr... utan liksom bara skiftar till att ta hand om mig. Vilket är jättegulligt men det ökar skuldkänslan.

Det kanske låter fånigt, obetydligt, futtigt men jag vill inte vara sån. Jag vill kunna stötta honom om han mår dåligt. 
Svar på tråden "Du tänker så autistiskt!"